مراقبت پس از درمان جراحی با لیزر

حتی اگر جراحی لثه با لیزر منجر به درد یا ناراحتی کم یا بدون درد می شود، لثه های شما همچنان نیاز به بهبود دارند. مدت زمانی که طول می کشد تا لثه های شما بهبود یابد به میزان مراقبت شما پس از جراحی لثه با لیزر بستگی دارد.

هفته اول بعد از جراحی لثه با لیزر

در هفته اول پس از جراحی لثه با لیزر، باید رژیم غذایی نرم را انتخاب کنید. این رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا از جویدن غذا در نواحی دهان که از لیزر استفاده شده است اجتناب کنید. برای فرآیند بهبودی بسیار مهم است که این لخته‌ها در اثر جویدن بیش از حد غذا جدا نشوند. با اجتناب از جویدن غذا و داشتن یک رژیم غذایی مایع می توانید به روند بهبودی کمک کرده و خیلی سریع تر بهبود پیدا کنید.

11 1000x423 1

هفته دوم بعد از جراحی لثه با لیزر

در هفته دوم پس از جراحی لثه با لیزر، رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید. از جویدن در ناحیه جراحی خودداری کنید. مدت زمان بهبودی پس از جراحی با لیزر به شدت بیماری بستگی دارد. به طور کلی، بهبودی 2 تا 4 هفته طول می کشد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک درمان مستقل نیست، اما در کنار درمان های سنتی عمل می کند. در درمان لیزر پریودنتال، متخصص بهداشت از لیزر برای دسترسی و برداشتن بافت ملتهب لثه از اطراف ریشه دندان استفاده می کند. سپس جرم و پلاک ایجاد شده در زیر و اطراف خط لثه شما را از بین می برند. سپس از ابزار دیگری برای صاف کردن هر نقطه زبر روی دندان شما در بالا و پایین خط لثه استفاده می کنند. از بین بردن این لکه های زبر احتمال جذب باکتری های بیشتر و ابتلا به عفونت های بعدی دندان ها و لثه ها را کاهش می دهد.

پس از لیزر درمانی، دهان شما برای بهبود و بازسازی به زمان نیاز دارد. در طول این روند بهبودی، لثه‌های شما باید عاری از عفونت باشند و بتوانند اطراف دندان‌تان را محکم کنند،

روش‌های لیزر معمولاً باعث ناراحتی کمی می‌شوند، اما در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی ممکن است مصرف ایبوپروفن (ادویل یا موترین) یا استامینوفن (تیلنول) طبق برچسب مفید باشد. اگر متوجه خونریزی خفیف، تورم خفیف، مقداری درد یا حساسیت خفیف دندان شدید، نگران نباشید.

شستشوی ضد میکروبی مانند لیسترین را می توان چندین بار در روز برای کاهش میزان باکتری در ناحیه تحت درمان استفاده کرد.

برای 24 ساعت اول بعد از جراحی، ممکن است بخواهید از رژیم غذایی مایع یا نرم استفاده کنید. از غذاهای تند و چیزهایی مانند چیپس، ذرت بو داده و چوب شور دوری کنید تا از تحریک محل جراحی جلوگیری کنید. برای جلوگیری از مکش تا چند روز آینده از نی استفاده نکنید. با احتیاط از جویدن غذا در ناحیه ای که لیزر استفاده شده است خودداری کنید تا در روند بهبودی اختلال ایجاد نشود.

یک قانون خوب برای رعایت این است که اگر به محل جراحی آسیب می رساند، آن را انجام ندهید.

استعمال دخانیات به طور کلی ایده بدی است اما به ویژه در دوران بهبودی بد است. حداقل تا 48 ساعت پس از عمل از استعمال دخانیات خودداری کنید اما ترجیحا تا آخر عمر.

پس از استفاده از لیزر از تغییر رنگ یا ظاهر بافت نگران نباشید. ممکن است متوجه شوید که بافت خاکستری، زرد، قرمز، آبی یا بنفش می شود. اینها پاسخ های عادی هستند.

تف کردن، شستشو و شستن دهان اشکالی ندارد. بین شستشو با لیسترین، می توانید با آب نمک گرم (1/2 قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم 8 اونس) بشویید.

پس از اتمام 24 ساعت اول بهبودی، دندان های مجاور را به طور معمول مسواک زده و نخ دندان بکشید و با استفاده از تیپ کیو آغشته به لیسترین به آرامی ناحیه ای که لیزر در آن استفاده شده است را تمیز کنید.

با زبان یا گونه خود با ناحیه مورد نظر بازی نکنید. در صورت تجربه درد شدید طولانی مدت، خونریزی طولانی یا بیش از حد، یا افزایش قابل ملاحظه یا درجه حرارت مداوم، با پزشک خود بگیرید.

در پی پیشرفت های سرسام آور در دندانپزشکی، دندانپزشکان بیشتری خدمات دندانپزشکی لیزری را ارائه می دهند. اگر در حال انجام جراحی لثه با لیزر هستید، باید گام‌های مناسبی را برای بهبودی بردارید و از بهبودی روان و سریع پس از عمل خود اطمینان حاصل کنید.

اگرچه لیزر دندان درد یا ناراحتی کمی به همراه دارد، لثه های شما همچنان نیاز به بهبود دارند. هنگامی که عمل شما کامل شد، دندانپزشک شما لیستی از دستورالعمل های خاص در مورد اینکه چگونه می توانید به بهترین شکل پس از جراحی دهان خود  با لیزر بهبود پیدا کنید، به شما ارائه می دهد. پیروی از این دستورالعمل ها به شما کمک می کند راحت باشید، از هر گونه عارضه ای جلوگیری کنید و به سرعت بهبود پیدا کنید.

جراحی لثه با لیزر چیست؟

جراحی لثه با لیزر به استفاده از یک فیبر لیزری کوچک به عرض سه تار موی انسان برای دسترسی و از بین بردن باکتری ها و بافت های عفونی در جیب های عمیق روی خط لثه اشاره دارد. دندانپزشکان علاوه بر درمان بیماری های لثه متوسط ​​تا شدید، از لیزر برای برداشتن بافت لثه بیش از حد رشد کرده تا ظاهر دندان های کوتاه را طولانی تر کنند.

برخلاف جراحی سنتی لثه که نیاز به برش و بخیه دارد، فناوری لیزر یک گزینه کم تهاجمی است که تغییرات قابل مشاهده ای در ناحیه تحت درمان ایجاد نمی کند.

بایدها و نبایدهای مراقبت های بعد از جراحی با لیزر

از آنجایی که بدن شما نیاز به ریکاوری دارد، بهتر است بعد از قرار ملاقات، آن را راحت کنید. به همین دلیل، حتما بقیه روز را به استراحت بگذرانید.

هر کاری که نیاز به فعالیت بدنی دارد انجام ندهید

پس از خروج از مطب دندانپزشکی حتما از ورزش یا بلند کردن اجسام خودداری کنید. هر گونه فعالیت بدنی شدید خطر خونریزی بعد از جراحی با لیزر را افزایش می دهد که ممکن است در بهبودی مناسب اختلال ایجاد کند.

خوردن و آشامیدن

 

لثه های شما لخته یا دلمه های ریز روی نواحی تحت درمان خواهند داشت. از آنجایی که این لخته ها برای روند بهبودی ضروری هستند، مطمئن شوید که با جویدن بیش از حد از جای خود خارج نشوند. به همین دلیل، بهتر است در هفته اول پس از جراحی با لیزر، یک رژیم غذایی مایع یا رژیم غذایی نرم داشته باشید تا بتوانید با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنید.

برای کمک به بهبودی لثه‌های شما بدون فشار اضافی ناشی از گاز گرفتن یا جویدن، دندانپزشک شما غذاهای مایع سرد مانند میلک شیک، آب میوه، ژل او، پودینگ و بستنی را برای سه روز اول توصیه می‌کند. فقط از نی پرهیز کنید.

رژیم غذایی لطیف شامل تخم مرغ، پودینگ، سس سیب، پوره سیب زمینی یا هر چیزی که در مخلوط کن مواد غذایی قرار داده شود، در روز چهارم تا هفتم بهترین نتیجه را خواهد داشت. همچنین ممکن است به سراغ غذاهای نرم مانند پاستا، مرغ یا ماهی بروید.

قالب سایت رحیمی1123d

غذاهای سفت، ترد یا جویدنی نخورید

شما باید از گاز زدن یا گاز گرفتن غذاهای سفت، ترد و جویدنی مانند ذرت بو داده، سیب، نان سفت، چیپس، آجیل و آب نبات آدامس خودداری کنید. مطمئن شوید که از غذاهایی مانند سبزیجات خام، سالادها و گوشت هایی که می توانند بین دندان های شما قرار بگیرند دوری کنید.

 

عادات بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید

در روز اول بعد از عمل، می توانید هر چند ساعت یک بار دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. یک قاشق چایخوری نمک را در ½ فنجان آب گرم مخلوط کنید و این محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید. علاوه بر تسکین ناحیه تحت درمان، شستشو با محلول آب نمک بقایای غذا را نیز از دهان شما پاک می کند. اما مراقب باشید به زور تف نکنید تا لخته از جای خود خارج نشود.

هنگام مسواک زدن، از یک مسواک نرم استفاده کنید. موها را با دقت به سمت سطوح دندان بچرخانید.

از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روی ناحیه تحت درمان خودداری کنید

از چسباندن موها در جایی که جراحی با لیزر انجام شده است خودداری کنید تا از جابجایی لخته‌های ریز تشکیل‌شده روی لثه‌ها جلوگیری کنید. پس از شروع بهبودی ناحیه ممکن است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم را از سر بگیرید.

خون ریزی لثه

اگرچه دندانپزشک شما هرگونه خونریزی احتمالی را قبل از ترک مطب کنترل می کند، اما ممکن است تا چند ساعت پس از جراحی با لیزر، تراوش خفیف را تجربه کنید. علاوه بر این، زمانی که بی حسی از بین می رود، ممکن است متوجه مقداری خون در بزاق خود شوید.

یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن خونریزی این است که هنگام دراز کشیدن سر خود را کمی بالا نگه دارید. شب جراحی حتما با دو بالش بخوابید.

روی لب ها و گونه های خود فشار و حرکت وارد نکنید

از آنجایی که می خواهید خطر خونریزی بعد از چراحی لیزری را در طی هفت تا ده روز اول پس از عمل کاهش دهید، از فعالیت هایی که باعث فشار و حرکت بر روی لب ها و گونه های شما می شود خودداری کنید. این فعالیت‌ها شامل سرفه‌های شدید، استفاده از محصولات تنباکو، نوشیدن از طریق نی، منفجر کردن بادکنک‌ها و نواختن سازهای بادی است.

اطلاعات نویسنده