مراقبت پس از درمان پیوند استخوان

مدیریت درد و جلوگیری از عفونت

بیماران باید قبل از از بین رفتن بیهوشی، داروهای مسکن مصرف کنند. اگر نمی خواهید داروهای تجویز شده را مصرف کنید، یک مسکن بدون نسخه کافی است. مصرف دارو را در فواصل منظم در دو یا سه روز اول ادامه دهید. اگر آنتی بیوتیک تجویز شده باشد، این دارو به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

 

خونریزی و تورم را کنترل کنید

مقداری خونریزی در دو روز بعد از جراحی طبیعی است. یک گاز مرطوب را روی محل خونریزی قرار دهید و به مدت 20 تا 30 دقیقه به طور مداوم و محکم گاز بگیرید. در صورت بروز تورم، کمپرس یخ را در فواصل 20 دقیقه ای روی محل جراحی قرار دهید. خوردن یا نوشیدن مواد غذایی سرد مانند بستنی و نوشیدنی های سرد تورم را به حداقل می رساند و باعث راحتی می شود.

 

از محدودیت های رژیم غذایی پیروی کنید

در سه یا چهار روز اول پس از جراحی، از غذاهای نرم تری مانند ژله، ماست، پودینگ، پوره سیب زمینی و سوپ ولرم استفاده کنید. مایعات فراوان بنوشید، اما از نی استفاده نکنید. از مصرف غذاهای اسیدی، غذاهای تند و مایعات داغ خودداری کنید.

easy graft compressing into defect 640x480 1

از کشیدن سیگار خودداری کنید

سیگار کشیدن می تواند برای روند بهبودی تاثیر منفی بگذارد و خونریزی را افزایش دهد. حداقل تا 21 روز پس از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنید.

چه زمانی باید با جراح تماس بگیرید

احساس تورم، ناراحتی و مقداری کبودی پس از پیوند استخوان طبیعی است، اما در صورت مشاهده علائم زیر باید با کلینیک دکتر رحیمی تماس بگیرید:

  • تب شدید
  • دردی که غیر قابل کنترل است
  • خونریزی قطع نمی شود
  • واکنش های آلرژیک به دارو
  • تورم چند روز پس از جراحی
اطلاعات نویسنده