5 نکته که نمی‌خواهند در مورد بیماری پریودنتال بدانید

بیماری پریودنتال به عنوان بیماری لثه پیشرفته شناخته می شود. بیماری پریودنتال اغلب با التهاب لثه شروع می شود که فقط لثه ها را درگیر می کند. اما اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند پیشرفت کرده و سایر نواحی اطراف دندان مانند استخوان و رباط ها را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب لثه (ژنژیویت) بیشتر مواقع در اثر تجمع پلاک و باکتری روی دندان ایجاد می شود. در مراحل اولیه التهاب لثه ، می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان، این بیماری را درمان کرد. در مراحل پیشرفته، زمانی که ژنژیویت به بیماری پریودنتال تبدیل می ‌شود، ممکن است به درمان جدی ‌تری مانند جراحی استخوان فک و پیوند لثه نیاز داشته باشید.

در مرحله پایانی بیماری پریودنتال کشیدن دندان ممکن است تنها راه حل برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باشد. بیماری پریودنتال یکی از عوامل اصلی از دست دادن دندان برای بیماران مرکز ایمپلنت کلینیک دندانپزشکی دکتر رحیمی است.

“بیماری پریودنتال قابل درمان است. مراجعه به یک پریودنتیست یا متخصص ایمپلنت در قم با تجربه برای تشخیص بیماری، خیال شما را راحت می کند. متخصص یک برنامه درمانی را ترسیم می کند که هر دو با آن احساس راحتی کنید.”

Periodontal disease

5 نکته که نمی‌خواهید در مورد بیماری پریودنتال بدانید

1. ممکن است قبلاً بیماری پریودنتال داشته باشید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) به این نتیجه رسیده اند که تقریباً نیمی از بزرگسالان 30 سال و بالاتر به نوعی مبتلا به بیماری پریودنتال هستند. 70 درصد از بزرگسالان 65 سال و بالاتر مبتلا به این بیماری هستند. نسبت به سن شما، این به این معنی است که احتمال ابتلای شما به بیماری لثه یا پریودنتال 50 درصد است. مراقب علائمی مانند قرمزی یا خونریزی لثه، بوی بد دهان، لق شدن یا حساس بودن دندان های خود باشید.

مطالعه بیشتر  چرا تمیز کردن زبان مهم است؟

2. بله، شما واقعاً نیاز به نخ دندان دارید.

به دلیل این که شایع ‌ترین دلیل بیماری پریودنتال ناشی از تجمع باکتری‌ها است، بهترین راه برای پیشگیری از آن رعایت بهداشت دهان و دندان است: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن. هنگامی که تجمع پلاک و باکتری به دلیل تمیز کردن نامناسب دندان ها افزایش می یابد، در نهایت این باکتری ها می توانند روی دندان ها تجمع پیدا کنند و تبدیل به تارتار دندان شوند.

تجمع تارتار رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوار می‌کند، بنابراین تمیز کردن مرتب دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است. برای جرمگیری دندان ها و تمیز کردن تارتار دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید، تارتار دندان با مسواک و نخ دندان تمیز نمی شود.

3. ممکن است بیشتر از بیماری پریودنتال باشد.

مطالعات اخیر ارتباط مستقیم بین بیماری پریودنتال و سایر بیماری ها و عفونت ها مانند دیابت، سرطان و HIV را نشان می دهد. به عنوان مثال، اگر مبتلا به دیابت هستید، سطح بالای قند شما می‌تواند رشد باکتری‌ها در دهان شما راحت‌تر کند و حفظ سلامت دندان و لثه‌ را سخت ‌تر کند. اگر به دلیل دیابت به بیماری پریودنتال مبتلا می شوید، کنترل دیابت شما دشوارتر می شود زیرا بدن شما در تلاش است تا با عفونت باکتریایی در دهان مبارزه کند. این تغییرات در سیستم ایمنی بدن بر سطح قند خون شما نیز تأثیر می گذارد.

اگر هر یک از این بیماری ها یا عفونت ها را دارید، مطمئن شوید که دندانپزشک شما از این موضوع آگاه است تا بتواند روش درمانی را برای شما توصیه کند.

مطالعه بیشتر  چرا دهانشویه دهان شما را می سوزاند؟

علائم بیماری پریودنتال

• خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
  • لثه های قرمز، متورم و حساس
  • لثه هایی که به راحتی از دندان جدا می شوند
  • ترشحات التهابی بین دندان ها و لثه ها
  • دندان هایی که می لرزند یا از یکدیگر دور می شوند ( ایجاد فاصله بین دندان ها )
  • تغییر در رابطه بین دندان های بالا و پایین در هنگام گاز گرفتن
  • بدتر شدن تناسب پروتز جزئی
  • بوی بد دهان مداوم

4. بیماری پریودنتال ارثی

اگرچه با رعایت بهداشت دهان و دندان می ‌توانید احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهید، اما چیزی که نمی‌توانید کنترل کنید ژن‌هایتان است. بیماری پریودنتال می تواند ارثی باشد، بنابراین برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، باید در مورد مراجعه به دندانپزشک، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب باشند.

5. ممکن است به جراحی دهان نیاز داشته باشید.

اگر بیماری لثه شما پیشرفت کند، ممکن است به پیوند لثه، پیوند استخوان یا جرمگیری نیاز داشته باشید. تمام این روش های جراحی سرپایی هستند. اما این جراحی ها نیاز به طی روند برنامه‌ ریزی، آمادگی و بهبودی دارند و ممکن است برای چند روز روند زندگی شما را مختل کنند.

نکاتی که می خواهید درباره بیماری پریودنتال بدانید

بیماری پریودنتال قابل درمان است و بسیار شایع است. یک پریودنتیست خوب در زمان تشخیص، خیال شما را راحت می کند و یک برنامه درمانی که هر دو با آن احساس راحتی می کنید، ترسیم می کند. اگر در نهایت به بیماری پریودنتال مبتلا شدید، این پایان دنیا نیست. این فقط به این معنی است که ممکن است لازم باشد کمی برای مراقبت از دهان و دندان خود و درمان آن زمان بیشتری اختصاص دهید.

مطالعه بیشتر  درمان آفت دهان و زخم زبان و لب

حالا بروید و از نخ دندان استفاده کنید.