7 عاملی که سلامت لثه شما را مختل می کند

چگونه از سلامت لثه محافظت کنیم؟

به همان اندازه که سلامت دندان‌های ما مهم است، سلامت لثه نیز از نظر سلامت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. در حقیقت، سلامت لثه نیز اساس سلامت دندان ها است، زیرا توانایی  نگه داشتن دندان‌های سالم در دهان تا حد زیادی به سلامت لثه ها بستگی دارد.

به همین دلیل مراقبت از لثه در حین انجام مراقبت های منظم از دهان یکی از مراحل مهمی است که نباید از آن چشم پوشی کرد. این ساختار داخل دهانی که دارای بافت نرمی است، دندان ها را احاطه کرده و می تواند مشکلاتی مانند التهاب ایجاد کند که در صورت عدم مراقبت می تواند باعث از دست دادن دندان شود. بنابراین مراقبت از لثه با صحیح ترین و سالم ترین روش ها خیلی مهم است.

مراقبت های منظم داخل دهانی

مراحل مراقبت داخل دهانی مانند مسواک زدن دندان ها، استفاده از دهان شویه و تمیز کردن منظم با نخ دندان ممکن است به نظر برسد که فقط برای دندان ها انجام می شود، اما در واقع به طور مستقیم کل دهان را تحت تاثیر قرار می دهد. مسواک زدن مرتب دندان ها و ریشه دندان ها لثه های تمیز و سالمی را به همراه دارند.

به همین دلیل باید حداقل 2 بار در روز مسواک زد. مراقبت دقیق از دهان باید حداقل یک بار در هفته انجام شود. در غیر این صورت، باکتری هایی که در دهان، ریشه دندان و لثه ته نشین می شوند، در طول زمان می توانند آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کنند.

انتخاب محصول مناسب

علاوه بر اینکه مراقبت از دهان و لثه چند بار و چه مدت انجام شود بسیار مهم است ، کیفیت محصولات و موادی که مراقبت انجام می شود نیز مهم است. به عنوان مثال، مسواک زبر ممکن است لثه را مستعد خونریزی و رشد باکتری کند.

استفاده از مسواک  نرم و تعویض مسواک حداکثر هر 3 ماه یکبار به ما این امکان را می دهد که در برابر باکتری هایی که به مرور زمان روی مسواک می نشینند اقدامات احتیاطی انجام دهیم. باید به محتوای فرآورده های خوراکی استفاده شده توجه شود و دقت شود که کیفیت آنها به دندان ها و ساختار لثه آسیب نرساند.

چک منظم

مهم این است که به طور منظم سلامت دهان و دندان خود را بررسی کنیم تا بتوانیم سلامت لثه های خود را کنترل کرده و در شرایط غیرعادی متوجه آن شویم. مراجعه به دندانپزشک یک بار در ماه برای معاینات معمول خود، برای مشاهده تغییرات رنگ و بافت با معاینه لثه ها در مقابل آینه. از نظر تشخیص زودهنگام مشکلات داخل دهانی که ممکن است در آینده رخ دهد بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر  پیوند لثه با لیزر با تکنولوژی 2023

بیماری لثه نیاز به درمان دارد:

وقتی صحبت از مشکلات دندانی می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد پوسیدگی، پرکردگی و التهاب است. با این حال، ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد که دندان ها را تهدید کند. یکی از آنها بیماری لثه است. خونریزی لثه که گاهی خود به خود یا هنگام مسواک زدن یا خوردن غذاهای سفت ایجاد می شود، احساس تفاوت طعم و بوی بد دهان، عقب نشینی لثه ها ، فاصله افتادن و لرزش دندان ها نشان دهنده بیماری های لثه است.

بیماری‌های لثه بیماری‌هایی هستند که در نتیجه التهاب لثه‌ها، استخوان‌های فک و رشته‌های پریودنتال که دندان‌ها را با پلاک‌های میکروبی دندانی که روی دندان‌ها را پوشانده است، حمایت می‌کنند. از آنجایی که معمولاً درد ایجاد نمی کنند، نادیده گرفته می شوند و درمان به تأخیر می افتد.

۷ عامل ایجاد کننده بیماری های لثه

1. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری لثه را 4 برابر افزایش می دهد .

طبق مطالعات انجام شده، سیگار خطر ابتلا به بیماری لثه را تا 4 برابر افزایش می دهد. در افرادی که سیگار می کشند، سطوح دندان به دلیل لکه ها ناهموار شده و تجمع پلاک دیده می شود. افزایش تعداد باکتری‌هایی که باعث التهاب در پاکت‌های لثه می‌شوند، می‌تواند منجر به «پریودنتیت» (پیشرفت التهاب در لثه و ایجاد تحلیل استخوان، که بر بافت‌های دیگر تأثیر می‌گذارد) از دست دادن استخوان منجر شود.

سیگار همچنین می تواند باعث عفونت در سیستم ایمنی بدن شود، اثربخشی سلول های نوتروفیل مبارزه با باکتری ها و تولید آنتی بادی ها را کاهش دهد که راه را برای بیماری لثه هموار می کند.

2. تشکیل تارتار.

زمانی که بقایای مواد غذایی روی دندان ها به درستی تمیز نشوند، سطوح ناصاف شده و راه را برای تجمع باکتری ها هموار می کنند. باکتری هایی که در محل اتصال دندان به لثه می نشینند با تولید مواد مضر باعث بیماری لثه می شوند.

اگر پلاک باکتریایی را نتوان جدا کرد، با مواد معدنی موجود در بزاق سخت می شود و یک لایه گچی به نام جرم دندانی تشکیل می شود. فرورفتگی این سطح راه را برای چسبندگی صفحه جدید هموار می کند. تنها با تمیز کردن دیفرانسیل می توان سنگ ها را جدا کرد و سطح صافی به دست آورد.

3. تغییرات در بارداری.

در دوران بارداری، هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش می یابد. به دلیل این تغییرات هورمونی، خونریزی، حساسیت، تورم و قرمزی لثه ها رخ می دهد، این بیماری که در دوران بارداری مشاهده می شود، “بیماری لثه بارداری” نامیده می شود.

مطالعه بیشتر  5 نکته که نمی‌خواهند در مورد بیماری پریودنتال بدانید

گاهی اوقات فرد آنقدر حساس است که نمی تواند لثه های خود را لمس کند یا دندان های خود را مسواک بزند. پس از تمیز کردن جرم پس از بارداری، لثه ها دوباره سالم می شوند. برای جلوگیری از تشدید بیماری لثه در دوران بارداری، مادران باردار باید حتما قبل از بارداری چک دندانپزشکی داشته باشند و در صورت وجود مشکلات دندانی و لثه برطرف شود.

سلامت لثه

4.فشار دادن دندان از روی استرس.

استرس باعث عادات فشردن و ساییدن دندان ها می شود. قرار دادن دندان ها در معرض نیروی جویدن بیشتر از آنچه باید باشد می تواند منجر به ذوب شدن استخوان های فک و تحلیل رفتن لثه شود. استرس سیستم ایمنی را تضعیف می کند و راه را برای بیماری لثه هموار می کند. در این صورت باید به روش های مقابله با استرس متوسل شود. متأسفانه تحلیل لثه قابل جبران نیست، با کنترل های منظم می توان جلوی پیشرفت آسیب را گرفت.

5. به داروهای مصرفی توجه کنید

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری های سیستمیک می توانند باعث تورم لثه شوند. اگر باعث رشد پیشرفته شوند، دارو عوض می شود. در مواردی که دارو تغییر نکند، رشد ممکن است عود کند حتی اگر درمان شود.

6.وقتی ویتامین و مواد معدنی بدن کاهش یابد.

تغذیه ناکافی و نامتعادل منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. در نتیجه گارد بدن در مبارزه با عفونت لثه سقوط می کند. خونریزی شدید لثه هنگام کمبود ویتامین A، B، C و K رخ می دهد. در این صورت نیاز به استفاده از مکمل های ویتامینی و مصرف مواد مغذی متناسب با نیاز بدن است.

سلامت لثه

7.دیابت مساوی است با بیماری لثه.

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای سلامت لثه هستند. دیابت با کاهش بزاق باعث خشکی دهان، کندی بهبود زخم و آسیب به رگ های خونی می شود و لثه ها را برای عفونت مستعد می کند. در بیماران دیابتی تورم و خونریزی لثه، ذوب شدن استخوان فک و لرزش دندان ها دیده می شود. به همین دلیل تغییراتی که در دهان ایجاد می شود باید به پزشک گفته شود. تحت کنترل نگه داشتن بیماری برای سلامت لثه مهم است.

سلامت لثه

چگونه دندانپزشک شما می تواند مشکلات لثه شما را درمان کند؟

دندانپزشکان متخصص در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها هستند. آنها می توانند با توجه به یک مشکل احتمالی با کنترل دهان، دندان ها و لثه ها در طول ملاقات با دندانپزشک، اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

مطالعه بیشتر  درمان آفت دهان و زخم زبان و لب

بر خلاف دندان درد ، مشکلات لثه معمولا باعث درد یا ناراحتی نمی شود، و حتی اگر متوجه شده باشید که مشکل لثه ازقبیل لثه های ضعیف و قرمز شده خود دارید، ممکن است اقدامات احتیاطی مانند سایر مشکلات را سریع انجام ندهید. این می تواند به سفری برای مشکلات لثه تبدیل شود.

چگونه می توان مشکلات لثه را هنگام معاینه دندان تشخیص داد؟

دندانپزشک شما ممکن است در اولین مرحله معاینه اطلاعاتی در مورد سابقه شما بخواهد. این کار به او کمک می کند تا از عوامل خطر و مشکلات احتمالی شما مطلع شود. ممکن است سوالاتی مانند موارد زیر از شما بپرسد.

• آیا علائمی مانند لثه قرمز تیره یا لثه ضعیف دارید؟
  • آیا تاکنون درمانی برای مشکلات لثه داشته اید؟
  • آیا سیگار می کشید یا کسی در خانواده شما مشکل لثه دارد؟
  • سوالات عمومی مراقبت از دهان مانند اینکه آیا دندان های خود را به طور مرتب مسواک می زنید؟

با پرسیدن این سوالات، دندانپزشک شما می تواند مشکل احتمالی لثه را تشخیص دهد. اگر قبلا تحت درمان قرار گرفته اید یا اگر علائم اولیه مشکلات لثه را دارید، دندانپزشک شما می تواند در مورد مشکلات احتمالی اقدام کند. اگر سیگار می‌کشید یا یکی از اعضای خانواده‌تان مشکلات لثه داشته است، ممکن است همچنان در معرض خطر قرار بگیرید.

علاوه برآن، اگر عادات روزانه مراقبت از دهان شما خوب نباشد، ممکن است به این معنی باشد که ممکن است مشکلات لثه را تجربه کنید. مرحله دوم معاینه دندان شما این است که دندانپزشک شما علائم زیر را بررسی کند که عبارتند از:

• لثه های عفونی، قرمز یا ضعیف
  • لثه قرمز تیره
  • تغییر در بافت لثه
  • لثه های ضعیف
  • پاکت ها یا حفره های عمیق در ناحیه بین لثه و دندان
  • لق شدن دندان ها

سلامت لثه

چگونه دندانپزشک شما می تواند لثه ها را تمیز کند؟

اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که شما مشکل لثه دارید، ممکن است یک تمیز کردن حرفه ای مانند جرم گیری را توصیه کند. در این نرم افزار دندان های شما با از بین بردن پلاک های سرسخت واقعا تمیز می شوند.

دندانپزشک شما همچنین می تواند به شما اطلاع دهد که چگونه می توانید اقدامات احتیاطی را در خانه برای جلوگیری از مشکلات لثه انجام دهید. اگر مشکل جدی لثه دارید، دندانپزشک ممکن است دهانشویه کلرهگزیدین را توصیه کند.

هر چند وقت یک بار باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید؟

دندانپزشک شما به شما اطلاع می دهد که هر چند وقت یکبار باید برای معاینه بیایید.  اگر در فاصله زمانی بین مراجعه به دندانپزشک خود با مشکلاتی مواجه شدید، باید در اسرع وقت به معاینه بروید.