درمان جراحی با لیزر در قم

بسته به سن خود، ممکن است لیزر جنگ ستارگان را به خاطر بیاورید. امروزه از لیزر در بسیاری از زمینه ها از جمله دندانپزشکی استفاده می شود. جراحی با لیزر در قم توسط پیشرفته ترین ابزار در کلینیک دکتر رحیمی انجام می شود.

جراحی با لیزر در قم چیست؟

لیزرها اولین بار توسط دانشمندانی که در آزمایشگاه بل در سال 1958 کار می کردند، اختراع شدند. امروزه لیزرهای دی اکسید کربن اغلب در داخل و خارج دهان توسط دندانپزشکان استفاده می شود.

لیزر درمانی را می توان بدون درد، بدون سوزن و بدون بیحسی انجام داد.

این ویژگی یکی از بزرگترین مزیت های لیزر است. سیستم لیزر Delight Er:Yag با هدف قرار دادن مولکول های آب کار می کند. انرژی لیزر جذب شده توسط آب در بافت مورد مطالعه، انفجارهای کوچکی را در بافت هدف ایجاد می کند. این انفجارهای کوچک پیوندهای بین بافتی را حل می کند و بافت های سطح کار را از یکدیگر جدا می کند. از آنجایی که هیچ اثر حرارتی یا مکانیکی وجود ندارد، بیمار احساس درد یا حساسیت نمی کند. از آنجایی که 1 میلی متر از بافت بریده می شود، درمان بدون درد، بیهوشی و خونریزی انجام می شود.

لیزر دندان دارای منبع تغذیه و محفظه ای حاوی گاز یا کریستال است. منبع انرژی ذرات گاز یا کریستال را شتاب می دهد و ذرات انرژی به نام فوتون را آزاد می کند. با استفاده از آینه ها، فوتون ها هدایت شده و به صورت یک پرتو لیزر باریک و متراکم از هندپیس خارج می شوند. لیزرهایی که با گاز یا کریستال ایجاد می شوند خواص متفاوتی دارند و برای اهداف مختلفی استفاده می شوند.

در لیزرهای دندانی پیشرفته تر، فوتون ها با استفاده از یک لوله آلومینیومی خالی به جای آینه منعکس می شوند. این لیزرها دارای تحرک بیشتری هستند و بیشتر مورد پسند دندانپزشکان قرار می گیرند.

لیزرها نسبت به تجهیزات متوسط ​​دندانپزشکی هزینه بیشتری دارند و به آموزش اضافی نیاز دارند و ممکن است در همه جا در دسترس نباشند.

مطالعه بیشتر  چرا پس از مسواک زدن خونریزی لثه را تجربه می کنید؟ درمان خانگی خونریزی لثه

برای بهره مندی از درمان های ما، اطلاعات دقیق را از پزشک متخصص دریافت کنید. با یک تماس با مرکز دندانپزشکی ما هم اکنون وقت خود را تعیین کنید!

در یک کلمه، لیزر یک پرتو نور تک رنگ، مسطح و انرژی‌زا است. در دندانپزشکی در درمان هایی مانند پاکسازی بدون درد، بدون سوزن، بدون بیهوشی بافت های پوسیده دندان و انجام جراحی های لثه استفاده می شود.

جراحی با لیزر در قم

با جراحی با لیزر در قم  می توان انواع درمان های مربوط به بافت های سخت و نرم دهان را انجام داد.

1. تمیز کردن بافت های پوسیده دندان
  2. برداشتن استخوان در کشیدن دندان های تعبیه شده در استخوان،
  3. پاکسازی کیست انتهای ریشه
  4. گسترش و ضد عفونی کانال ریشه، درمان عفونت لثه،
  5. بلند کردن دندان ها با بریدن لثه برای اهداف زیبایی،
  6. برش بستن زبان و لب، درمان آفت و زخم دهان، رفع حساسیت دندان،
  7. رفع تغییر رنگ ناشی از هایپرپیگمانتاسیون لثه با استفاده از لیزر با موفقیت انجام می شود.
  8. این با پرکردن لیزری شناخته شده متفاوت است.

فرآیند پر کردن لیزر که در بین مردم شناخته شده است با لیزر واقعی انجام نمی شود. در واقع، این فرآیند سخت شدن لامپ های هالوژن منبع نور بالا و پرکننده های مبتنی بر کامپوزیت است. اگر لیزر واقعی دندان Delight باشد، در حین کار بر روی بافت سخت روی بافت نرم تاثیری نمی گذارد و از ریزش بافت سالم جلوگیری می شود.

کدام لیزر در جراحی با لیزر در قم  استفاده می شود؟

لیزر دی اکسید کربن بیشترین کاربرد را در جراحی دهان دارد. از آنجایی که لیزر CO2 به طور همزمان بافت را برش می دهد، خونریزی بسیار کم است. توان لیزر را می توان با تغییر وات و انرژی و یا با استفاده از جت های آنی و پیوسته تنظیم کرد. لیزر بدون درد نیست، بنابراین ممکن است نیاز به بی حسی موضعی باشد. با این حال، در برخی از روش ها، بی حسی موضعی (ژل یا کرم) ممکن است به جای بی حسی موضعی سوزنی کافی باشد.

جراحی با لیزر در قم

جراحی با لیزردر قم چگونه برای درمان دندان استفاده می شود؟

جراحی با لیزر در قم در بسیاری از عملیات ها مانند:

بیوپسی:

جراحی با لیزر در قم اغلب برای نمونه برداری از بافت هایی که ممکن است سرطانی باشند و نیاز به بررسی زیر میکروسکوپ داشته باشند استفاده می شود. لیزرها نسبت به چاقوی جراحی خونریزی کمتری دارند، زیرا در حین برش بافت نیز باعث سوزاندن آن می شوند. در بیوپسی لیزری نیازی به بخیه نیست زیرا این ناحیه خود به خود بهبود می یابد. از آنجایی که لیزر پایانه های عصبی را نیز می سوزاند، درد پس از عمل بسیار کم است.

مطالعه بیشتر  آیا درمان های دندانپزشکی با لیزر درد کمتری نسبت به درمان های سنتی دارند؟

حذف ضایعات (ابلیشن):

جراحی با لیزر در قم می تواند ضایعاتی مانند لکوپلاکیا را با از بین بردن سلول های بافت سطحی نازک از بین ببرد.

فرنکتومی:

فرنولوم قطعه ای از بافت عضلانی است که در زیر زبان، بین دو دندان جلویی بالایی قرار دارد. در برخی افراد بسیار بزرگ است و در تکلم و جدا شدن دندان ها اختلال ایجاد می کند. در فرنکتومی این تکه بافت بریده می شود. فرنکتومی لیزری خونریزی کمتری نسبت به نسخه اسکالپل دارد.

جراحی با لیزر در قم

آشکارسازی دندان های نهفته:

دندان های نهفته دندان هایی هستند که توسط دندان ها و استخوان های دیگر در فک جاسازی می شوند. در صورت نیاز به برداشتن چنین دندانی، با برش لیزری که روی لثه استفاده می شود، دندان در معرض دید قرار می گیرد. مزیت اسکالپل استفاده از لیزر این است که خونریزی ندارد. در این حالت، اتصال براکت ارتودنسی به دندان آسان‌تر است، زیرا ناحیه باید خشک باشد تا براکت بچسبد.

ژنژیوکتومی:

بزرگ شدن بیش از حد لثه در برخی افراد به دلیل داروهای مصرفی دیده می شود. در ژنژیوکتومی، این بافت های بیش از حد رشد کرده برداشته می شوند. استفاده از لیزر در برداشتن بافت ها نه تنها از خونریزی جلوگیری می کند، بلکه به دندانپزشک اجازه می دهد تا ظاهر طبیعی تری به لثه بدهد.

ایمپلنت:

ایمپلنت ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته در فک قرار می گیرند. به طور کلی بافت لثه در مرحله بهبودی روی ایمپلنت قرار می گیرد و سپس با چاقوی جراحی برداشته می شود. استفاده از لیزر سرعت بهبودی را افزایش می دهد و اجازه می دهد تاج، پل یا پروتز فوری روی ایمپلنت قرار گیرد.

درمان خروپف:

گاهی اوقات می‌توان از جراحی با لیزر در قم (LAUP)  برای کوتاه کردن uvula (تکه‌ای از بافت آویزان از پشت گلو) استفاده کرد که می‌تواند باعث خروپف شود.

درمان تبخال (زخم آفتی):

در افراد مبتلا به تبخال دردناک می توان از لیزر برای سوزاندن انتهای عصب و کاهش درد استفاده کرد. این روش معمولا با بیهوشی سطحی انجام می شود. استفاده از لیزر باعث بهبود سریعتر زخم ها نمی شود، اما درد را کاهش می دهد.

جراحی با لیزر در قم

آیا جراحی با لیزر در قم ایمن است؟

پزشکانی که از جراحی با لیزردر قم استفاده می کنند نیاز به آموزش و در برخی موارد گواهینامه دارند. خود لیزر با یک سوئیچ که جدا از لیزر قرار دارد کار می کند. دندانپزشک شما از یک کلید پا برای روشن و خاموش کردن لیزر استفاده می کند. این کار از روشن شدن تصادفی لیزر جلوگیری می کند. سایر اقدامات امنیتی:

1. محافظت از چشمان دندانپزشکان، دستیاران و بیماران در برابر نور لیزر – سپرهای پلاستیکی شفاف برای لیزرهای CO2 کافی هستند، اما برخی دیگر ممکن است به حفاظت چشم خاصی نیاز داشته باشند. اتاق نیز باید بسته باشد تا از افراد بیرون محافظت شود.
  2. دوری از الکل و سایر مواد قابل اشتعال که برای تمیز کردن محل استفاده می شود.
  3. داشتن وسایل ضد حریق کافی در مجاورت.
  4. نصب تابلویی روی در که نشان دهنده استفاده از لیزر در داخل است.
  5. استفاده از لوله های مخصوص داخل تراشه (تنفس) که تحت تأثیر لیزر قرار نمی گیرند. در غیر این صورت لیزر لوله را قطع می کند و اکسیژن را مشتعل می کند و باعث آتش سوزی می شود.
مطالعه بیشتر  قیمت ایمپلنت دیجیتال: درک قیمت فناوری دندانپزشکی انقلابی

جراحی با لیزرشامل چه خطراتی است؟

1. آسیب به بافت های مجاور
  2. خونریزی که اگر لیزر یک رگ بزرگ را قطع کند اتفاق می افتد
  3. عفونت ، به جز آسیب به بافت مجاور، در اکثر عملیات با چاقوی جراحی نیز دیده می شود. جراحی لیزر در نهایت موثر و بی خطر است و روز به روز محبوب تر می شود.

مزایای استفاده از جراحی با لیزر در قم

1. در حین جراحی با لیزر
  2. صدای مزاحم ایجاد نمی کند
  3. بدون لرزش،
  4. در بیشتر مواقع نیازی به بیحسی نیست، بنابراین تزریق انجام نمی شود.
  5. عدم خونریزی در جراحی با لیزر لثه
  6. ایجاد یک ناحیه استریل به دلیل تشعشعاتی که در ناحیه کار می دهد،
  7. عدم حساسیت و درد بعد از درمان .
  8. بیمارانی که از دندانپزشک و تزریق می ترسند و همچنین زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی.
  9. از آنجایی که استفاده از بیهوشی اغلب ناخوشایند است، استفاده از لیزر بسیار سودمند است.

در درمان کودکانی که برای اولین بار به دندانپزشکی می روند،  جراحی با لیزر در قم انتخاب خوبی است، زیرا اولین تجربیات در مراحل بعدی زندگی بسیار مهم و تعیین کننده است. عدم وجود بیهوشی و عملکرد بی سر و صدا و بدون لرزش آن مانع از فرار کودکان از دندانپزشکی و درمان دندان می شود.