هر آنچه باید در مورد شکست ایمپلنت دندان و عوارض آن بدانید

شکست زودرس و دیررس ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ دندانی پایه های فلزی هستند که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرند تا از دندان‌های مصنوعی که بر روی آن قرار می گیرند، حمایت کنند. پس از کاشت ایمپلنت، روکش توسط متخصص جراح روی ایمپلنت قرار داده می شود.

ایمپلنت های دندانی درصد موفقیت بسیار بالایی دارند، اما این روش ممکن است در برخی از بیماران با شکست مواجه شود. امکان شکست ایمپلنت دندانی در حدود کمتر از  ۵ درصد از بیماران وجود دارد. مشکلاتی که ممکن است در نتیجه شکست ایمپلنت دندان ایجاد شوند را می توان بلافاصله پس از جراحی یا سال ها بعد مشاهده کرد.

اگر در حال برنامه ریزی برای کاشت دندان هستید یا در حال حاضر تحت درمان ایمپلنت دندان هستید، در این مقاله تمامی نکاتی که باید در مورد شکست احتمالی ایمپلنت دندان بدانید جمع آوری شده است.

عوامل موثر بر موفقیت ایمپلنت دندان

عوامل موثر بر موفقیت ایمپلنت دندان

عوامل مختلفی بر روی موفقیت درمان ایمپلنت دندان تاثیر خواهد گذاشت. برخی از این موارد شامل نکات زیر می شود:

 

1. بیماری های لثه (پریودنتال)

سلامت لثه یک معیار بسیار مهم برای کاشت ایمپلنت است. در بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال، نمی توان از ایمپلنت دندان استفاده کرد. در این بیماران ابتدا باید لثه و بافتهای پریودنتال درمان شوند.

بیماری پریودنتال نوعی عفونت دهان و دندان است که باعث آسیب به لثه و استخوان فک بیماران می شود. عفونت می تواند ایمپلنت دندانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث شکست روند درمانی شود. قبل از کاشت ایمپلنت، حتما باید برای درمان بیماری پریودنتال به دندانپزشک جراح لثه در قم مراجعه کنید.

 

2.  سیگار کشیدن

از عوامل تاثیر گذاری که باعث شکست ایمپلنت دندان می شود سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن می تواند باعث آسیب دیدن دندان های شما شود زیرا از رسیدن جریان خون به لثه ها جلوگیری می کند و در نتیجه روند بهبودی را مختل می کند. مطالعات نشان می دهد که احتمالا 20 درصد افراد سیگاری شکست ایمپلنت دندان را تجربه می کنند.

سیگاری بودن به این معنا نیست که شما برای انجام ایمپلنت دندان شرایط مناسبی ندارید. با این حال، ترک سیگار یک هفته قبل از جراحی و عدم استعمال دخانیات حداقل تا دو ماه پس از جراحی، نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

مطالعه بیشتر  ایمپلنت بدون درد

 

3.  استخوان فک نامناسب

جراحی موفقیت آمیز ایمپلنت دندان نیاز به استخوان فک مناسب برای حمایت از ایمپلنت دارد. اگر استخوان فک شرایط مناسبی نداشته باشد، دندانپزشک نمی تواند ایمپلنت را به درستی در فک بیمار قرار دهد.

بیماری شدید لثه می تواند منجر به تحلیل استخوان فک شود.استخوان فک متقاعب کشیدن دندان تحلیل می رود و شرایط قرارگیری ایمپلنت را دشوار میکند.در این هنگام جراح متخصص می تواند با پیوند استخوان شرایط را بهبود بخشد.

4. وضعیت سلامت

اگر مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری خودایمنی یا دیابت باشید که روند بهبودی را با مشکل روبرو می کند، احتمال شکست ایمپلنت دندان وجود دارد. بهبودی با سرعت پایین ممکن است از ادغام ایمپلنت با استخوان فک جلوگیری کند.در صورتی که دیابت کنترل شده باشد معمولا اختلالی برای درمان ایمپلنت ایجاد نمی کند.

استفاده از برخی داروها نیز می تواند باعث شکست ایمپلنت دندان شود. بنابراین، باید پیش از آغاز روند درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهید دقیقاً از چه داروهایی استفاده می کنید.داروهای خانواده بیس فسفنات نیز ممکن است در ترمیم استخوان اطراف ایمپلنت اختلال ایجاد کند.

مراقبت ضعیف از دهان و دندان

5.  مراقبت ضعیف از دهان و دندان

پس از کاشت ایمپلنت، توجه بیمار به مراقبت از دهان و دندان در میزان موفقیت روند درمانی تاثیر بسیار زیادی دارد. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نمی باشید.

 

6. پزشک بی تجربه

همه پزشکان جراح تجربه یا مهارت یکسانی ندارند، بنابراین یک جراح بی تجربه ممکن است باعث شکست ایمپلنت دندان شما شود. دندانپزشک شما می تواند شما را به یک جراح متخصص ارجاع دهد یا می توانید پزشک جراح خود را انتخاب کنید.

یک پزشک جراح مجرب به راحتی می تواند میزان ایمپلنت مورد استفاده برای پروتز دندان شما را تعیین کند. برای پزشک اهمیت بسیار زیادی دارد که نوع ایمپلنت را به دقت تعیین کند، زیرا استفاده نامناسب از ایمپلنت باعث فشار بیش از حد بر روی ایمپلنت می شود.

در این مسیر سعی کنید یک پزشک با تجربه و متخصص را انتخاب کنید. روند بهبودی خود را از قبل با پزشک خود در میان بگذارید و با هم برنامه درمانی را بررسی کنید.

برنامه ریزی قبل از جراحی ایمپلنت دندان

برنامه ریزی قبل از جراحی ایمپلنت دندان

برنامه ریزی برای ایمپلنت نیاز به معاینه کامل وضعیت دهان و دندان بیمار دارد. در این معاینه باید سلامت لثه و ساختار استخوان فک شما بررسی شود.

مطالعه بیشتر  ایمپلنت دندان بدون جراحی

تصاویر اشعه ایکس دهان شما اطلاعاتی در مورد سلامت عمومی دهان به دندانپزشک می دهد، بنابراین دندانپزشک شما می تواند تعیین کند که آیا ایمپلنت دندانی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود یا خیر.

در روند برنامه ریزی سابقه پزشکی شما نیز باید در نظر گرفته شود. سابقه پزشکی شامل مشکلات فعلی سلامتی شما و هر دارویی است که مصرف می کنید می شود. اگر برنامه ریزی مناسبی صورت نگیرد، امکان شکست ایمپلنت دندان به شدت افزایش می یابد.

تشخیص اشتباه توسط دندانپزشک ممکن است منجر به کاشت نادرست ایمپلنت و ایجاد فشار در محل جراحی شود و در نتیجه منجر به عفونت شود.

برنامه ریزی دقیق همچنین مستلزم آن است که دندانپزشک شما مداخلات مختلفی را که ممکن است قبل از کاشت نیاز داشته باشید، به طور کامل انجام داده باشد. قبل از کاشت ایمپلنت، ممکن است به چند درمان ضروری برای افزایش میزان موفقیت ایمپلنت نیاز داشته باشید.

 

مشکلات اولیه شکست ایمپلنت دندان

شکست زودرس ایمپلنت دندان در 3-4 ماه اول پس از جراحی به راحتی قابل تشخیص است. احساس درد و ناراحتی بعد از جراحی یک فرآیند طبیعی است، در طول این فرآیند می توان از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر درد شما پس از 5 تا 7 روز از بین نرفت، باید با پزشک خود صحبت کنید. در شرایط عادی، 3 تا 6 ماه طول می کشد تا ایمپلنت با استخوان فک پیوند بخورد.

اگرچه درد و ناراحتی پس از جراحی طبیعی است، اما باید به برخی از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود توجه ویژه ای کنید:

عفونت در محل ایمپلنت

عفونت در محل ایمپلنت

عفونت ممکن است در حین جراحی رخ دهد. برخی از عواملی که خطر ابتلا را افزایش می دهند می تواند شامل مواردی مانند بیماری های خود ایمنی،دیابت، سیگار کشیدن و بی توجهی به بهداشت دهان و دندان باشد.

 

حرکت ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت به اندازه کافی محکم نشده باشد، ممکن است حرکت کند. در شرایط عادی، قبل از قرار دادن روکش روی ایمپلنت، باید صبر کرد تا ایمپلنت کاملا با استخوان فک جوش بخورد. اما گاهی اوقات، پزشک ممکن است روکش شما را بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت قرار دهد.

قرار دادن فوری پروتز، فشار روی ایمپلنت را افزایش می دهد و احتمال شکست ایمپلنت  دندان را تا حد زیادی افزایش می دهد.

 

پشتیبانی نامناسب استخوان فک

اگر استخوان فک توانایی حمایت مناسب از ایمپلنت را نداشته باشد و پزشک شما کاشت دندان را انجام داده باشد، احتمال شکست ایمپلنت شما در مرحله اول بسیار زیاد است. بدون حمایت کافی از سوی استخوان فک، ایمپلنت نمی تواند با فک جوش بخورد.

مطالعه بیشتر  هیلینگ ایمپلنت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

 

واکنش های آلرژیک

اگر به آلیاژ تیتانیوم حساسیت دارید، ممکن است بدن شما پس از جراحی واکنش آلرژیک از خود نشان دهد.

اگر به تیتانیوم حساسیت دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما می تواند ماده مورد استفاده در ایمپلنت شما را با ایمپلنت سرامیکی جایگزین کند.

به یاد داشته باشید حساسیت به تیتانیوم بسیار نادر است.

عدم رعایت صحیح دستورات پزشک

به یاد داشته باشید که سبک زندگی و فعالیت های شما نیز بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر مستقیم دارد. پیروی از دستورالعمل های پزشکی پس از جراحی، مشکلات بعد از عمل را تا حد زیادی کاهش می دهد. پس از کاشت دندان، پزشک ممکن است از شما بخواهد که غذاهای نرم مصرف کنید، به سلامت دهان و دندان خود توجه بیشتری نشان دهید و داروهای تجویز شده را استفاده نمایید.

علائم شکست ایمپلنت دندان

اگر در مراحل اولیه یا دیررس دچار شکست ایمپلنت شده باشید، برخی از علائم عدم موفقیت ایمپلنت به شرح زیر است:

  1. مشکل در جویدن
  2. التهاب لثه
  3. عقب نشینی لثه
  4. درد یا ناراحتی شدید
  5. تورم و آبسه

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شکست ایمپلنت

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شکست ایمپلنت

حتی اگر به دلیل عوامل خارج از کنترل شما، موفقیت روند درمانی با مشکل روبرو شود، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر شکست ایمپلنت دندان انجام دهید:

  1. مراقبت از ایمپلنت دندان خود را به درستی و به طور منظم انجام دهید. مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهانشویه غرغره کنید.
  2. هر شش ماه یکبار برای معاینه نزد دندانپزشک خود بروید.
  3. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.
  4. مصرف کلسیم خود را تا حد امکان افزایش دهید. می توانید از مکمل یا مواد غذایی غنی از کلسیم (شیر، ماست، کلم بروکلی، پرتقال، پنیر و غیره) استفاده کنید.
  5. بلافاصله پس از جراحی ایمپلنت از دندان مصنوعی استفاده نکنید.
  6. سعی کنید از عادت هایی که به دندان های شما آسیب می زند، (خوردن یخ، مصرف شکر و …) دوری کنید.

بهترین روش پیشگیری از شکست کاشت دندان

درصد موفقیت ایمپلنت دندانی بسیار بالا است، اما ممکن است به دلایل مختلفی با شکست مواجه شوید. در این مرحله شناخت خطرات احتمالی قبل از درمان و انجام اقدامات احتیاطی برای کاهش خطر حائز اهمیت است. آگاهی از ریسک و برداشتن گام های آگاهانه میزان شکست را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

اطلاعات نویسنده