توصیه هایی برای افزایش استحکام لثه

افراد مبتلا به بیماری لثه می تواند اقدامات مختلفی را برای افزایش استحکام لثه و حتی معکوس کردن بیماری لثه انجام دهند. این اقدامات شامل موارد زیر می شود که در ادامه به ابعاد کلی هر مورد خواهیم پرداخت.

  • مسواک زدن صحیح دندان
  • انتخاب خمیر دندان مناسب
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • هنگام شستشوی دهان مراقب باشید
  • استفاده از دهانشویه
  • انجام معاینات منظم دندانپزشکی
  • سیگار نکشیدن

این مقاله بررسی می کند که چگونه این مراحل می توانند به حفظ سلامت لثه و افزایش استحکام لثه کمک کنند. ما همچنین نکات رژیمی را برای لثه‌های سالم ارائه می‌کنیم و نحوه تشخیص علائم بیماری لثه را بررسی می کنیم.

روش های حفظ افزایش استحکام لثه

روش های حفظ افزایش استحکام لثه

اتخاذ عادات زیر به فرد کمک می کند تا به درستی از دندان ها و لثه های خود مراقبت کند که به نوبه خود از بیماری لثه جلوگیری می کند.

 

  • دندان ها را به طور کامل مسواک بزنید
  • مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید می تواند به حفظ استحکام لثه های شما کمک کند
  • حداقل دو بار در روز با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • مسواک را هر 3 تا 4 ماه یکبار یا در صورت ساییدگی موها تعویض کنید.
  • دندان ها را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه مسواک بزنید.
  • مسواک را با حرکات کوتاه حرکت دهید.
  • مسواک را به آرامی فشار دهید.
  • داخل دندان های جلویی را با چرخاندن مسواک به صورت عمودی و چندین حرکت کوتاه در امتداد هر دندان تمیز کنید.

 

 

به طور منظم نخ دندان بکشید

نخ دندان کشیدن غذا و پلاک بین دندان ها و لثه ها را از بین می برد. اگر غذا و پلاک در این نواحی باقی بماند، می‌تواند منجر به تشکیل بافت تارتار شود که فقط دندانپزشک می‌تواند آن را از بین ببرد. تارتار می تواند منجر به بیماری لثه شود.

 دهان خود را با احتیاط بشویید

بسیاری از افراد پس از مسواک زدن دهان خود را شستشو می دهند. با این حال، اقدامات بهداشت دهان و دندان باید اثربخشی محصولات حاوی فلوراید مانند خمیر دندان را تکمیل کند.

مطالعه بیشتر  پیوند لثه با لیزر با تکنولوژی 2023

 از دهانشویه استفاده کنید

 از دهانشویه استفاده کنید

 

دو نوع دهانشویه وجود دارد و هر دو نوع بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسد: درمانی و آرایشی.

یک دهانشویه درمانی می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • جلوگیری از بیماری لثه
  • سرعت ایجاد تارتار را کاهش دهید
  • میزان پلاک روی دندان را کاهش دهید
  • حذف ذرات غذا از دهان

با این حال، افراد نباید از دهانشویه به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان استفاده کنند.

معاینات دندانپزشکی معمولاً شامل جرمگیری دهان می شود. جرمگیری توسط دندانپزشک تنها راه برای از بین بردن جرم دندان است. تمیز کردن حرفه ای همچنین می تواند به از بین بردن پلاک هایی که ممکن است هنگام مسواک زدن دندان های خود از دست داده باشد کمک کند.

با مراجعه منظم، دندانپزشک می تواند به شناسایی علائم اولیه بیماری لثه و التهاب لثه کمک کند، وضعیتی که در آن لثه ها ملتهب می شوند. تشخیص زودهنگام می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات شدیدتر و افزایش استحکام لثه کمک کند.

 

لثه های سالم: چگونه استحکام لثه را بهبود ببخشیم

داشتن لثه های سالم چیزی بیش از حفظ لبخند هالیوودی شما است. لثه های شما به عنوان یک مانع در برابر نفوذ باکتری ها به دندان ها عمل می کنند.

افزایش استحکام لثه چرا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

برای داشتن دندان های سالم باید لثه هایی نیز داشته باشید که از استحکام خوبی برخوردار باشند. لثه ها نه تنها دندان های شما را در جای خود نگه می دارند، بلکه به عنوان یک سد محافظ در برابر باکتری ها عمل می کنند. در غیر این صورت پلاک، ذرات غذا و غیره به زیر آن راه پیدا می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود. همه این باکتری ها در نهایت می توانند به بدن شما راه پیدا کنند و باعث بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شوند.

علائم لثه های ناسالم

علائم زیادی وجود دارد که می تواند نشان دهد لثه های بیمار باشد. در حالی که برخی از این علائم ممکن است آشکارتر از سایرین باشند، در اینجا چند مورد وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

خونریزی: اگر در حین مسواک زدن یا غذا خوردن لثه های شما خونریزی می کند، ممکن است به دلیل تجمع باکتری ها باشد.

بوی بد دهان: در حالی که بوی بد دهان می تواند ناشی از برخی غذاها باشد، بوی بد دهان می تواند نشانه اولیه بیماری لثه باشد.

مطالعه بیشتر  تبخال لثه

درد لثه: التهاب راهی است که بدن شما نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. بنابراین، اگر لثه‌های شما احساس درد می کنند، ممکن است عفونی شده باشند.

چگونه استحکام لثه ها را افزایش دهیم؟

چگونه استحکام لثه ها را افزایش دهیم؟

 

سلامت دهان و دندان با اجرای تعدادی عادات برای یک دوره زمانی به دست می آید. برای اینکه لثه‌های قوی‌تری داشته باشید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها عادت کنید:

 مسواک زدن صحیح: شما باید حداقل دو بار در روز با استفاده از ضربات کوتاه مسواک بزنید. اطمینان حاصل کنید که مسواک را به صورت عمودی نیز بچرخانید و هر دندان را به طور کامل تمیز کنید.

از خمیردندان مناسب استفاده کنید: مطمئن شوید هر خمیر دندانی که انتخاب می کنید حاوی فلوراید بوده و توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا تایید شده باشد.

نخ دندان کشیدن هر شب: نخ دندان کشیدن از این جهت مهم است که پلاک ها و مواد زائد را که مسواک شما نمی تواند ایجاد کند از بین می برد.

 از دهان شویه استفاده کنید: دهانشویه به جلوگیری از تجمع پلاک کمک می کند و در عین حال به دهان شما کمک می کند تا زیبا و شاداب بماند.

 به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید: ویزیت های منظم دندانپزشکی به شما کمک می کند هر مشکلی را زود تشخیص دهید، در حالی که یک تمیز کردن حرفه ای به خلاص شدن از شر تارتار کمک می کند.

سیگار نکشید: سیگار نه تنها می تواند شانس ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد، بلکه می تواند باعث پوسیدگی دندان نیز شود.

به درستی دهان خود را آبکشی کنید: یک راه خوب برای رعایت بهداشت دهان و دندان در بین مسواک زدن این است که بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشویید.

تغذیه برای لثه های سالم

تغذیه برای لثه های سالم

نه تنها انواع غذاهایی که می خورید بر روی استحکام لثه های شما تأثیر می گذارد، بلکه رژیم غذایی شما بر سلامت دهان و دندان شما نیز تأثیر می گذارد. از آنجایی که دهان محل رشد باکتری ها است، غذاهایی که می خورید می توانند میزان میکروب ها را در دهان افزایش یا کاهش دهند.

باکتری هایی که اجازه تجمع پیدا می کنند در نهایت به پلاک تبدیل می شوند که می تواند دنیایی از مشکلات را برای سلامت کلی شما ایجاد کند. اگر می خواهید مطمئن شوید که مینای دندان شما دست نخورده باقی می ماند و دندان های شما محکم می مانند، در اینجا برخی از بهترین مواد غذایی برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی شما آورده شده است:

مطالعه بیشتر  تحلیل لثه (پریودنتیت) چیست؟

سیب: میوه‌های سفت مانند سیب برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند، زیرا به تمیز کردن دندان‌های شما در حین غذا خوردن کمک می‌کنند. به خصوص سیب ها دارای بافت فیبری هستند که به حذف پلاک بین دندان ها و تحریک لثه ها کمک می کند.

پنیر: پنیر نه تنها یک میان وعده خوشمزه است، بلکه به افزایش بزاق نیز کمک می کند. هنگامی که دهان شما بزاق تولید می کند، به شستشوی ذرات غذا کمک می کند.

غلات کامل: یکی نکته مهم در مورد غلات این است که قند بسیار کمی دارند که به خوبی در پیشگیری از بیماری لثه موثر است. این به این دلیل است که افرادی که قند خون آنها بالا است، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال بیشتری دارند. غلات کامل به تنظیم قند خون کمک می کند که آنها را به گزینه ای عالی برای لثه های سالم تبدیل می کند.

  آب: آب یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید به طور کلی مصرف کنید زیرا قند یا چربی ندارد و به پاکسازی بدن شما از بیرون و درون کمک می کند. مانند بزاق، آب می تواند دهان شما را از شر باکتری ها، قند و ذرات غذا خلاص کند، بنابراین آنها در لثه های شما گیر نمی کنند. همراه داشتن آب در وعده های غذایی خود، به خصوص پس از خوردن دسر یا نوشیدنی شیرین، می تواند به شما در بهبود سلامت دهان و استحکام لثه کمک کند.

    سبزی های برگ دار: درست مانند سیب، سبزی های برگ دار فیبر و مواد مغذی مورد نیاز بدن و دهان را تامین می کنند. از آنجایی که سبزی های برگ دار مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از کلسیم هستند، استفاده منظم از این مواد غذایی می تواند لثه ها و دندان های شما را مستحکم تر کند.

چگونه لثه ها را سالم نگه داریم

بهترین راه برای حفظ سلامت لثه ها، رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق اقدامات مناسب است. از چیزهایی که می خورید تا نحوه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غیره، همه آنها نقش خود را در سلامت و استحکام لثه شما ایفا می کنند. مراقبت های پیشگیرانه بهترین درمان است.

بهبود سلامت و استحکام لثه با مراجعه منظم به دندانپزشک امکانپذیر هست. اگر با لثه های خود مشکل دارید، مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا سلامت دهان و استحکام لثه خود را به مسیر درست هدایت کنید.

اطلاعات نویسنده