تبخال لثه

تبخال دهان و لثه

تبخال دهان توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. به صورت تاول یا زخم دردناک در اطراف دهان ظاهر می شود. در حالی که هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد، درمان هایی برای مدیریت علائم و کاهش مدت شیوع بیماری در دسترس هستند.

چگونه تبخال روی لثه بر مراقبت از دهان تأثیر می گذارد؟

احتمالاً با کلمه “تبخال” آشنا هستید، اما ممکن است ندانید که این اصطلاح کلی چگونه در سلامت دهان و دندان شما نقش دارد. در حالی که ممکن است در ابتدا اطلاع از ابتلا به عفونت تبخال نگران کننده باشد، اما این یک وضعیت قابل کنترل است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنن. HSV-1 از راه دهان منتقل می شود و باعث ایجاد تبخال لثه و دهان می شود. تبخال لثه می تواند آزاردهنده باشد، اما با کمک دندانپزشک می توان آن را کنترل کرد.

تبخال کلمه ای نیست که کسی بخواهد آن را بشنود زیرا درد و ناراحتی را به همراه دارد، اما تبخال دهان معمولاً به عنوان زخم های سرد یا تاول های تب شناخته می شود که اغلب ما به آن مبتلا می شویم. این ویروسی است که اکثر ما تا شصت سالگی حامل آن هستیم و   40 درصد از افراد شیوع آن را تجربه می کنند. این شیوع بیش از هر چیز دیگری آزاردهنده است.

اکثر مردم نمی دانند که بیش از 80 نوع مختلف ویروس تبخال شناخته شده وجود دارد اما دندانپزشکان و سایر متخصصان پزشکی می‌دانند که عامل اصلی ایجاد تبخال لثه به عنوان هرپس سیمپلکس نوع 1 شناخته می‌شود و هنگامی که ویروس وارد بدن شما شد، تا آخر عمر به فعالیت خود در بدن شما ادامه می دهد. با وجود اینکه اکثر ما این ویروس را داریم، باید بدانید که این ویروس معمولاً غیرفعال می‌ماند، اما ممکن است گاهی شیوع پیدا کند که طی ۲ یا ۳ هفته از بین می‌رود.

ویروس تبخال لثه می تواند از طریق بریدگی های کوچک، خراش ها یا هر نوع آسیب پوستی و همچنین از طریق غشاهای مخاطی وارد بدن شما شود، بنابراین هنگام ابتلا به تبخال لثه بسیار اهمیت دارد که از تماس با دیگران خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از انتشار یا ابتلا به تبخال لثه، این قوانین ساده را دنبال کنید:

  1. عدم تماس پوستی با دیگران
  2. عدم اشتراک گذاری غذا، نوشیدنی یا ظروف آشپزخانه
  3. عدم استفاده مشترک از مسواک یا نخ دندان
  4. عدم اشتراک حوله
  5. از تماس نزدیک با نوزادان خودداری کنید
  6. از تماس نزدیک با افرادی که تحت هر نوع درمان پزشکی هستند که بدن آنها را آسیب پذیر می کند، خودداری کنید.

عفونت تبخال لثه

عفونت تبخال لثه

راه های مختلفی برای دریافت HSV-1 وجود دارد. اکثر افرادی که مبتلا به تبخال لثه می شوند در دوران کودکی از طریق تماس نزدیک با اعضای خانواده که به آن مبتلا هستند، به آن مبتلا شده اند. حتی اگر علائم HSV-1 را نشان ندهید، این ویروس می‌تواند از طریق تماس عادی مانند لمس پوست منتقل کند. در واقع، بسیاری از افرادی که تبخال دهانی را منتشر می کنند، حتی از ابتلای خود به تبخال آگاهی ندارند.

در حالی که تماس پوستی با اعضای خانواده رایج ترین راه آلوده شدن کودکان است، اما می تواند به روش های مختلفی منتقل شود. به عنوان مثال، یک کودک می تواند HSV-1 را در مدرسه از طریق مایعات بدن کودکان دیگر بگیرد. همانطور که کودکان رشد می کنند، می توانند آن را در نوجوانی یا جوانی به دست آورند. این ممکن است پس از بوسیدن یک فرد مبتلا یا به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی دریافت کند.

علائم تبخال لثه

ژنژیووستوماتیت، یک عفونت مرتبط با تبخال لثه، شکل استانداردی است که در آن تبخال می تواند بر سلامت دهان شما تأثیر بگذارد. تبخال دهان در لثه و ناحیه دهان در میان کودکانی که اخیراً به HSV-1 آلوده شده اند و اولین علائم تبخال را تجربه کرده اند، شایع است. به گفته متخصصان، علائم شایع ژنژیووستوماتیت یا استوماتیت هرپتیک عبارتند از:

مطالعه بیشتر  درمان عفونت لثه در خانه

علائم تبخال لثه

  1. لثه های قرمز، متورم و دردناک
  2. تبخال یا تاول در داخل یا اطراف دهان که در صورت باز شدن می تواند دردناک باشد
  3. زخم روی لثه
  4. گلودرد
  5. بوی بد دهان
  6. افزایش جریان بزاق
  7. تورم غدد لنفاوی

موارد خاصی به غیر از تماس دهانی وجود دارد که ممکن است باعث بروز تبخال در شما شود و آنها به شرح زیر هستند:

  • استرس
  • درد
  • عمل جراحي
  • تب
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد و سرما
  • کمبود خواب
  • دوران قاعدگی
  • هر چیزی که باعث شود سیستم ایمنی شما ضعیف شود

برای شما بسیار اهمیت دارد که از تمامی این موقعیت ها آگاه باشید و تمام اقداماتی را که می توانید برای مقابله سالم و مفید با آنها انجام دهید.

ممکن است ندانید که شما در حال انتشار تبخال لثه هستید زیرا معمولاً حدود 4 روز طول می کشد تا علائم ظاهر شوند اما ممکن است بین 2 تا 12 روز ادامه داشته باشد. علائم تبخال لثه ممکن است عبارتند از: تب، خستگی، درد عضلانی، تحریک پذیری، درد، سوزش، سوزن سوزن شدن و خارش.

تبخال لثه بیشترین درد را ایجاد می‌کنند و می‌توانند خوردن و آشامیدن را دشوار کنند، زیرا ممکن است روی لب‌ها، لثه‌ها، گلو، جلوی زبان، داخل گونه‌ها و سقف دهان ایجاد شوند و لثه‌ها ممکن است کمی متورم و قرمز شوند و ممکن است لثه خونریزی کند. زخم ها همچنین می توانند به سمت چانه و گردن شما کشیده شوند، غدد لنفاوی شما ممکن است متورم شود و گلو درد همراه با زخم های کم عمق ایجاد شود.

تبخال دهان به احتمال زیاد توسط دندانپزشک شما شناسایی می شود و اگر در طی هر یک از روش های معمول دندانپزشکی شما ایجاد شود، دندانپزشک قبل از اینکه به درمان شما ادامه دهد، دارو، کرم و یا قرص تجویز کند. مصرف داروها باید 24 ساعت قبل از درمان دندانپزشکی شروع شود و تا 2 روز بعد از آن ادامه یابد. هرگز درمان دندانپزشکی را به تعویق نیندازید زیرا تبخال دارید یا تاول های تب دارید. بگذارید دندانپزشک تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهد.

تشخیص تبخال لثه

تشخیص تبخال لثه

دندانپزشک متخصص در قم  لثه های شما را برای تشخیص HSV-1 یا وجود ژنژیووستوماتیت معاینه می کند. آنها معمولاً می توانند تبخال دهان را بدون آزمایش های خاص شناسایی کنند. با این حال، اگر دندانپزشک شما نگران است که ممکن است یک STD یا بیماری با علائم مشابه داشته باشید، آزمایش های تشخیصی ممکن است پیشنهاد شود. در این مورد، آنها ممکن است نمونه کوچکی از بافت را از زخم شما بگیرند و آن را برای بررسی انواع دیگر عفونت های ویروسی یا باکتریایی آزمایش کنند. اگر دندانپزشک شما مشکوک به سرطانی بودن زخم باشد، ممکن است بیوپسی انجام شود.

تبخال کودک شما باید در عرض ده روز بدون درمان از بین برود. در طول این مدت، دندانپزشک شما ممکن است استفاده یک عامل حساسیت‌زدای بدون نسخه را برای تسکین درد در حین بهبودی توصیه کند. همچنین ممکن است یک داروی ضد ویروسی برای کاهش علائم ظاهری برای شما تجویز کند. اجازه دهید  بدون برداشتن خوب شود و برای تسکین سوزش از کمپرس یخ استفاده کنید.

 تبخال لثه به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی از کودکان ممکن است پس از شیوع تبخال هرگز علائمی را تجربه نکنند. در عین حال، عوامل استرس زا مانند قرار گرفتن در معرض دمای شدید، بیماری، سوء تغذیه، کم آبی، خستگی و جوش های پوستی می توانند باعث بروز مجدد علائم تبخال  شوند.

 حفظ یک رژیم غذایی مناسب برای بهداشت دهان و دندان، حتی در زمان بهبودی بسیار مهم است. اگر لثه‌های شما تحریک شده است، استفاده از مسواک نرم از بدتر شدن شرایط لثه جلوگیری می‌کند.

مطالعه بیشتر  جراحی پیوند لثه در قم

تبخال لثه چگونه درمان می شود؟

درمان های پزشکی برای تبخال دهان لثه

داروهای ضد ویروسی: داروهای ضد ویروسی تجویزی مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر می توانند به تسریع روند بهبودی و کاهش شدت علائم کمک کنند. این داروها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که در اولین نشانه شیوع بیماری مصرف شوند.

کرم‌های موضعی: کرم‌های موضعی بدون نسخه می‌توانند درد و خارش ناشی از تبخال را تسکین دهند. به عنوان مثال می توان به کرم دوکوسانول اشاره کرد.

درمان های خانگی برای درمان تبخال دهان و لثه

1- کمپرس سرد: استفاده از یک پارچه سرد و مرطوب روی زخم ها می تواند قرمزی را کاهش دهد، پوسته پوسته را از بین ببرد و باعث بهبودی شود.

ژل آلوئه ورا در تبخال دهان و لثه2- ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی طبیعی است. استفاده از ژل آلوئه ورا روی زخم می تواند تحریک را تسکین دهد و بهبود را تسریع کند.

3- ژله نفتی: محافظت از زخم با ژله نفتی می تواند از تحریک آن توسط عناصر خارجی مانند غذاهای تند یا آب و هوا جلوگیری کند.

4- از دست زدن بپرهیزید: از دست زدن به زخم به جز در هنگام استفاده از درمان خودداری کنید و مطمئن شوید که دستان خود را قبل و بعد از استفاده برای جلوگیری از انتشار ویروس بشویید.

5- هیدراته بمانید: نوشیدن مایعات زیاد می تواند از کم آبی جلوگیری کند و دهان را مرطوب نگه دارد که ممکن است به کاهش ناراحتی در طول شیوع بیماری کمک کند.

6- روغن درخت چای: روغن درخت چای رقیق شده روی زخم به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد به خشک شدن آن و تسریع روند بهبودی کمک می کند. با این حال، مهم است که با احتیاط از آن استفاده کنید زیرا ممکن است برای برخی افراد تحریک کننده باشد.

7- مدیریت استرس: از آنجایی که استرس می‌تواند باعث شیوع بیماری شود، تمرین‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا و سایر تکنیک‌های کاهش استرس ممکن است دفعات شیوع را کاهش دهند.

ملاحظات غذایی

برخی از افراد متوجه می شوند که برخی از غذاها می توانند باعث تشدید شیوع بیماری شوند. غذاهای سرشار از آرژنین مانند آجیل، شکلات و غلات کامل ممکن است به طور بالقوه باعث ایجاد تبخال در برخی افراد شوند. از سوی دیگر، غذاهای غنی از لیزین، مانند پنیر، ماهی و گوشت، ممکن است به جلوگیری از شیوع بیماری کمک کنند. اگرچه تغییرات رژیم غذایی تبخال دهان را درمان نمی کند، اما ممکن است به برخی افراد کمک کند تا علائم خود را به طور موثرتری مدیریت کنند.

سوالات متداول تبخال لثه ودهان

1- چگونه می توانم از بدتر شدن بیماری لثه جلوگیری کنم؟

معاینات منظم دندانپزشکی، بهداشت دهان و دندان مناسب و ترک سیگار می تواند از پیشرفت بیماری لثه جلوگیری کند.

2- آیا کودکان می توانند به تبخال دهان و بیماری لثه مبتلا شوند؟

بله، کودکان ممکن است از اعضای خانواده یا دیگران به تبخال دهان مبتلا شوند و در صورت نادیده گرفتن بهداشت دهان، ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوند.

3- آیا مراجعه به دندانپزشک در زمان شیوع تبخال دهان بی خطر است؟

بهتر است در صورت شیوع فعال تبخال، ویزیت های غیر اورژانسی دندانپزشکی را برای جلوگیری از انتشار ویروس، تغییر دهید.

4- آیا برفک دهان می تواند منجر به بیماری لثه شود؟

برفک دهان و بیماری لثه شرایط متفاوتی هستند که توسط عوامل مختلفی ایجاد می شوند. برفک دهان یک عفونت قارچی ناشی از رشد بیش از حد مخمر کاندیدا است، در حالی که بیماری لثه در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود که منجر به التهاب و آسیب به لثه ها و ساختارهای نگهدارنده دندان می شود. برفک دهان به خودی خود باعث بیماری لثه نمی شود، وجود برفک دهان می تواند نشان دهنده عدم تعادل در میکروبیوم دهان باشد که به طور بالقوه می تواند محیطی مساعدتر برای باکتری هایی ایجاد کند که باعث بیماری لثه می شوند.

علاوه بر این، هر دو بیماری ممکن است عوامل خطر مشترکی مانند سیستم ایمنی ضعیف، بهداشت نامناسب دهان و دندان یا سیگار کشیدن داشته باشند که نشان می‌دهد افرادی که از برفک دهان رنج می‌برند در صورت عدم توجه به مشکلات زمینه‌ای، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند.

مطالعه بیشتر  درمان پیگمانتاسیون لثه (تیرگی لثه)

5- برای جلوگیری از بیماری لثه هر چند وقت یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

بزرگسالان حداقل سالی یک بار برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است نیاز به ویزیت های مکرر داشته باشند، به خصوص اگر دارای عوامل خطر بیماری لثه مانند سیگار کشیدن، دیابت، سابقه بیماری لثه یا سیستم ایمنی ضعیف باشند.

دندانپزشک شما می تواند توصیه های شخصی بر اساس وضعیت سلامت دهان و دندان شما ارائه دهد. ویزیت منظم دندانپزشکی برای از بین بردن پلاک و جرم دندان که می تواند منجر به بیماری لثه شود و همچنین برای تشخیص زودهنگام و مدیریت هر گونه مشکل بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

6- آیا درمان طبیعی برای برفک دهان و بیماری لثه وجود دارد؟

برای برفک دهان، درمان های طبیعی عبارتند از:

شستشو با آب نمک: حل کردن نصف قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم و استفاده از آن به عنوان دهان شویه می تواند به کنترل علائم کمک کند.

ماست: مصرف ماست شیرین نشده با کشت های زنده پروبیوتیک می تواند به بهبودی کمک کند تعادل طبیعی میکروارگانیسم ها را در دهان پاره کرد.

روغن نارگیل: روغن نارگیل که به دلیل خواص ضد قارچی خود شناخته شده است، می تواند به عنوان دهانشویه در فرآیندی به نام روغن کشی استفاده شود.

برای بیماری لثه، درمان های طبیعی عبارتند از:

شستشو با آب نمک: درست مانند برفک دهان، می تواند به کاهش باکتری ها و تسکین لثه های ملتهب کمک کند.

روغن درخت چای: روغن درخت چای رقیق شده که به عنوان دهان شویه استفاده می شود می تواند فواید ضد میکروبی داشته باشد، اما باید با احتیاط مصرف شود و هرگز بلعیده نشود.

آلوئه ورا: استفاده از ژل آلوئه ورا روی لثه ها می تواند به تسکین التهاب و کاهش باکتری ها کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این درمان‌های طبیعی می‌توانند از سلامت دهان و دندان حمایت کنند، اما نباید جایگزین درمان و توصیه‌های حرفه‌ای دندانپزشکی، به‌ویژه برای موارد شدیدتر برفک دهان و بیماری لثه شوند.

7- آیا کودکان می توانند به برفک دهان و بیماری لثه مبتلا شوند؟

بله، کودکان ممکن است هم به برفک دهان و هم به بیماری لثه مبتلا شوند. برفک دهان در نوزادان و کودکان نوپا، به ویژه آنهایی که شیر می دهند یا از پستانک استفاده می کنند، نسبتاً شایع است، زیرا مخمر کاندیدا از طریق تماس قابل انتقال است.

کودکان همچنین ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوند، اگرچه اشکال شدید آن کمتر از بزرگسالان است. بهداشت نامناسب دهان، رژیم غذایی سرشار از قند و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را در کودکان افزایش دهد. ایجاد عادات بهداشتی خوب دهان و دندان برای جلوگیری از این شرایط بسیار مهم است.

8- چگونه سیگار بر برفک دهان و بیماری لثه تأثیر می گذارد؟

استعمال دخانیات با کاهش جریان بزاق، تغییر میکروبیوم دهان و اختلال در پاسخ ایمنی بدن بر کل محیط دهان تاثیر منفی می گذارد. این باعث ایجاد محیط مساعدتری برای رشد بیش از حد مخمر کاندیدا می شود که منجر به برفک دهان و رشد باکتری های مضر می شود و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.

احتمال ابتلا به بیماری لثه در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری به میزان قابل توجهی بیشتر است و روند بهبودی آنها نیز کندتر است و درمان بیماری های دهان و دندان را چالش برانگیزتر می کند. ترک سیگار یکی از موثرترین اقداماتی است که افراد می توانند برای بهبود سلامت دهان و دندان خود و کاهش خطر ابتلا به برفک دهان و بیماری لثه انجام دهند.

اطلاعات نویسنده