مشکلات فک چه تاثیری بر گفتار شما می گذارد؟

اختلالات ساختار فک یا مشکلات فک بر گفتار تاثیر منفی می گذارد و همچنین این اختلالات باعث ایجاد مشکل در جویدن و صحبت کردن می شود. با این حال، بسیاری از مردم از آن بی اطلاع هستند.

اگرچه بسیاری از افراد در جویدن و صحبت کردن مشکل دارند، اما از عوامل اصلی این بیماری هیچ اطلاعی ندارند. در حالیکه؛ علت این مشکلات اغلب به عنوان اختلالات استخوان فک شناخته می شود.

گفته می شود که بدشکلی های فک و صورت می تواند مادرزادی باشد و همچنین به دلیل تصادفات، بیماری ها یا عادات اشتباه دوران کودکی (مکیدن انگشت، استفاده طولانی مدت از شیشه و پستانک، گاز گرفتن مداد و غیره) رخ دهد. ناسازگاری استخوان فک پایین ، فک بالا و صورت با یکدیگر باعث ایجاد اختلالات زیبایی و عملکردی در افراد می شود.

اختلالات استخوان فک را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

1. فک پایین یا بالا کوتاه یا بلند، جلو یا عقب است.
  2. صورت بیش از حد دراز یا کوتاه از حد معمول است،
  3. این اختلال که باعث می شود دندان های قدامی نتوانند بسته شوند.
  4. به دلیل افتادگی فک بالا، لثه ها در هنگام لبخند زدن بیش از حد ظاهر می شوند.
  5. ناهنجاری های مربوط به نوک چانه (نامتقارن نوک چانه و غیره)

افراد مبتلا به این نوع مشکلات ممکن است مشکلاتی در جویدن و صحبت کردن و همچنین نگرانی های زیبایی داشته باشند. علاوه بر این، درد در ناحیه مفصل و اختلال عملکرد مفصل نیز از مشکلاتی است که با آن مواجه می‌شویم. مشکلات فیزیکی یا زیبایی در ساختار فک بر کیفیت زندگی و اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی می گذارد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، درمان این اختلالات آسانتر شده است. برای درمان این مشکل از تکنیک های جراحی در سنین بالا و درمان های ارتودنسی یا ارتوپدی در دوران کودکی و نوجوانی استفاده می شود.

درمان مشکلات فک

در مواردی که فک پایین جلوتر قرار دارد و فک بالا در پشت است، کلاهک چانه به نام کلاهک محافظ به صورت بیمار مداخله می کند. همچنین اگر فک بالا قدامی باشد با هدگیر درمان می شود. در صورت امکان باید از این ابزارآلات پزشکی در تمام طول روز استفاده کرد و در غیر این صورت حداقل 12 ساعت در شب استفاده کرد. فک پایین با وسیله ای به نام مونوبلوک از طریق دهان به جلو آورده می شود.

مطالعه بیشتر  دلایل اصلی ایمپلنت دندان جلو

این وسایل ارتوپدی می توانند نتایج موثری را در کودکانی که رشد و نمو آنها ادامه دارد به همراه داشته باشد. در بزرگسالانی که رشد آنها کامل شده است، می توان با جراحی ارتوگناتیک فک را به موقعیت طبیعی خود رساند. این روش‌های جراحی را می‌توان روی یک چانه یا هر دو چانه اعمال کرد. در مواردی که نوک چانه ضعیف است، می‌توان نوک چانه را با جراحی ژنیوپلاستی برجسته‌تر کرد.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی، یک مفصل فکی است که ناهمتراز است. هنگامی که مفصل فک به درستی در یک راستا قرار نگرفته باشد، ممکن است علائم بیماری شروع شود. در حالی که ممکن است در ابتدا فکر نکنید که زبان شما نیز تحت تأثیر فک قرار می گیرد، این اختلال می تواند از تنفس گرفته تا گفتار، تعادل شما تا گاز گرفتن شما تأثیر بگذارد. 3 روش کلیدی که فک روی زبان شما تأثیر می گذارد و اینکه چه کاری می توانید برای اصلاح فک انجام دهید.

1. تنفس

زبان شما مسئول آرام نگه داشتن کل فک و کمک به شما در چشیدن و هضم غذا است. زبان می‌تواند به زور به سمت پشت گلو کشیده شود و حتی می‌تواند به طور جزئی یا کامل راه تنفس شما را مسدود کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است در روز دچار مشکلات تنفسی شوید و ممکن است دچار آپنه خواب شوید، یک بیماری بالقوه کشنده که در آن تنفس در طول خواب متوقف می شود.

1. اسپاسم عضلانی

زبان یک ماهیچه است. هنگامی که فک نامرتب و سفت باشد، عضلات مجاور ممکن است دچار اسپاسم شوند و حتی شروع به بی حس شدن کنند. این تا حدی یک موضوع گردش و تا حدی یک موضوع تنش است.

1. گفتار
مطالعه بیشتر  آیا درمان های دندانپزشکی با لیزر درد کمتری نسبت به درمان های سنتی دارند؟

زبان جزء جدایی ناپذیر تولید صداها و کلمات است. وقتی فک خارج از تراز باشد و زبان از تراز خارج شود، صحبت کردن دشوار می شود. ممکن است متوجه شوید که  در ایجاد صداها یا کلمات خاص مشکل دارید. در نهایت، مشکلات فک که بر گفتار تأثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود که علاوه بر اصلاح نیش، به انواع دیگری از درمان نیاز دارد.

اولین کاری که باید انجام دهید تایید تشخیص مشکلات فک است که دندانپزشک می تواند برای شما انجام دهد. هنگامی که دقیقاً متوجه شدید چه چیزی اشتباه است، دندانپزشک در قم  یک دوره درمانی برای بازگرداندن ناهماهنگی صحیح فک تجویز می کند.

مفاصل سفت فک

ممکن است مفصل فک شما سفت شده باشد و تمایلی به حرکت نداشته باشد. در این شرایط فک قفل شده است که در آن فک شما باز یا بسته نمی شود. این معمولاً با یک دیسک جابجا شده همراه است که به جای خود نمی لغزد.

اگر فک شما سفت است، ممکن است همان اثری را داشته باشد که با سفت شدن ماهیچه ها می شود. سخت است که فک خود را مجبور کنید کاری را که می خواهید انجام دهد. صحبت کردن سخت می شود. فک قفل کننده کاملاً چیز دیگری است. هنگامی که فک شما در جای خود قفل می شود، می تواند گفتار شما را در میانه کلمه متوقف کند، و ممکن است نتوانید صحبت کنید تا زمانی که فک خود را رها کنید، که نباید به تنهایی انجام دهید، زیرا ممکن است منجر به آسیب به فک شما شود. .

البته، این مشکل نیز وجود دارد که TMJ می تواند منجر به مقدار قابل توجهی درد فک شود که باعث می شود به هر دلیلی، از جمله صحبت کردن، از حرکت دادن فک خود بی میل شوید. درد فک می تواند ناشی از درد عضلات، التهاب مفصل فک، فشار دادن اعصاب یا منابع دیگر باشد، اما اثر یکسان است.

مفصل گیجگاهی یک لولای کشویی در دو طرف فک است که به ما اجازه می دهد دهان خود را برای جویدن، صحبت کردن، خندیدن و غیره باز و بسته کنیم. اختلالات TMJ که منجر به درد، سفتی، کلیک کردن و قفل شدن فک می‌شود و مسائلی مانند سردرد می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر زندگی ما داشته باشد و بر توانایی ما برای غذا خوردن و حتی راحت صحبت کردن تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر  گرافت دندان

TMJ چیست و چه چیزی باعث آن می شود؟

اختلالات TMj، شرایطی هستند که به دلیل سفتی، درد یا علائم دیگر مانند قفل شدن، عملکرد فک را مختل می کنند. اختلالات TMJ را می توان به دلایل مختلفی نسبت داد.

ضربه به مفصل دلیل واضحی برای سفتی و درد است، بنابراین اگر اخیراً دچار تصادف یا آسیب شده اید، احتمال زیادی وجود دارد که TMJ موقتی باشد و با بهبودی از بین برود. همچنین می‌تواند به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت‌های سینوسی یا گوش مرتبط باشد که باعث ایجاد فشار بر روی مفصل گیجگاهی فکی می‌شود.

دندان قروچه یکی دیگر از علل بالقوه TMJ و مسائل مربوط به آن مانند سردرد و گردن درد است. وقتی ناخودآگاه دندان‌ها را به هم فشار می‌دهید ویا به هم می‌سایید، فشار و کشش عضلانی قطعاً می‌تواند باعث درد و سفتی فک شود. آرتریت نیز می تواند مقصر باشد. حتی جویدن بیش از حد (مانند جویدن مکرر آدامس) می تواند به علائم اختلال TMJ کمک کند.

چگونه TMJ گفتار را مختل می کند؟

اگرچه دلایل بالقوه بسیاری برای اختلالات TMJ وجود دارد، اما علت واقعی علائم آسیب به خود مفصل یا عضلات و اعصاب اطراف آن است. این منجر به درد و سفتی می شود که می تواند تحرک را محدود کند.

اگر حرکت فک شما دردناک است، به احتمال زیاد از حرکت دادن آن اجتناب خواهید کرد، یا سعی خواهید کرد حرکت را برای کاهش علائم درد تنظیم کنید. این به نوبه خود می تواند منجر به مشکلاتی در صحبت کردن شود یا حتی باعث شود که در نتیجه گفتار را محدود کنید.