آیا پیوند استخوان در ایمپلنت دندان ضروری است؟

احتمالاً تا به حال چندین  بار عبارت “ایمپلنت دندان” را شنیده باشید، حتی اگر هرگز با این روش درمانی سر و کار نداشته باشید. با این حال، افراد زیادی در مورد پیوند استخوان در ایمپلنت دندان و ضرورت استفاده از این روش درمانی در کاشت دندان اطلاعات کافی ندارند. در بیشتر بیماران ایمپلنت دندانی به دلیل عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک، پیوند استخوان به یک بخش جدایی ناپذیر از روند درمانی تبدیل شده است.

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان چیست؟

در اصطلاح علمی، پیوند استخوان یک روش جراحی برای ترمیم یا بازسازی استخوان به کمک پیوند بافت استخوانی است. به کمک پیوند بافت استخوان، دندانپزشکان می‌توانند استخوان و بافت‌های پشتیبان را در ناحیه‌ دندان از دست رفته بازسازی کنند.

این تعریف علمی از پیوند استخوان می تواند کمی گیج کننده باشد، بنابراین بیایید آن را با ترمیم سوراخ در دیوار مقایسه کنیم. هنگامی که می خواهید یک سوراخ بزرگ در دیوار خانه را تعمیر کنید، ابتدا باید فضای خالی را با یک تکه پوشش محکم پر کنید. سپس روی وصله دیوار را با یک ترکیب مفصلی بپوشانید تا ناحیه را کاملا پوشش دهید. بعد از اتمام با کمی رنگ، دیوار شما بازسازی می شود!

به کمک پیوند استخوان، شما سعی می کنید سوراخی که در استخوان فک ایجاد شده را ترمیم کنید. هنگامی که دندانی را به دلیل آسیب یا پوسیدگی از دست می دهید، سوراخ استخوانی که ریشه دندان در آن قرار گرفته بود را باید ترمیم کنیم. اگر پیوند استخوان در فاصله زمانی مناسبی انجام نشود، احتمال این وجود دارد  که هرگز نتوانید جراحی ایمپلنت موفقیت آمیزی داشته باشید زیرا استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت در جای خود وجود نخواهد داشت. هر چه سریعتر بتوانید پیوند استخوان را انجام دهید، روند پیوند درصد موفقیت بیشتری خواهد داشت و موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان نیز تضمین می شود.

مطالعه بیشتر  پرینت سه بعدی در ایمپلنت دندان دیجیتال

چرا تراکم استخوان در ایمپلنت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد؟

چرا تراکم استخوان در ایمپلنت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد؟

ایمپلنت دندان شبیه هیچ روش درمان دیگری نیست زیرا کل ساختار دندان را بازسازی می کند. کاشت دندان تنها روشی است که ریشه دندان از دست رفته را بازسازی می کند.در کاشت دندان، یک پست تیتانیومی با جراحی در فک قرار می گیرد تا به عنوان ریشه دندان عمل کند. در صورت موفقیت این روش درمانی، استخوان شما باید از طریق فرآیندی به نام osseointegration با ایمپلنت ادغام شود.

اگرچه ممکن است روند درمانی چندین ماه طول بکشد، اما پس از بهبودی استخوان فک، ایمپلنت دندانی شما می توانند با مراقبت های مناسب برای همیشه در جای خود باقی بمانند. به کمک ایمپلنت دندان و با حمایت استخوان فک، شما تا 70 درصد نیروی گاز گرفتن طبیعی خود را به دست خواهید آورد.

ایمپلنت های دندانی مطمئن ترین گزینه برای درمان دندان های از دست رفته با درصد موفقیت بیش از 95 درصد هستند. موفقیت ایمپلنت دندان به استخوان فک قوی متکی است تا برای پست ایمپلنت پشتیبانی کافی فراهم کند. اگر استخوان فک شما تحلیل رفته باشد، موفقیت کاشت دندان به شدت کاهش خواهد یافت. برای افزایش درصد موفقیت در این بیماران، متخصص دندانپزشکی پیوند استخوان در کاشت دندان را ضروری می دانند.

پیوند استخوان دندان چگونه انجام می شود؟

پیوند استخوان دندان چگونه انجام می شود؟

پیوند استخوان فک مانند داربستی است که بافت استخوانی شما می تواند روی آن رشد کرده و بازسازی شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ترکیب کند. در این روش از بیمار نمونه خون گرفته می شود و پی ار پی برای تسریع روند بهبودی و بازسازی بافت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

چه کسانی به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز دارند؟

بیمارانی که دچار از دست دادن استخوان در فک خود شده اند معمولاً به پیوند استخوان نیاز دارند. پیوند استخوان ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

  • در مرحله اول کشیدن دندان
  • برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان
  • برای استفاده از دندان مصنوعی نیاز به بازسازی فک دارید.
  • به دلیل بیماری لثه (پریودنتال)
مطالعه بیشتر  آیا استخوان فک کافی برای ایمپلنت دندان دارم؟

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چقدر رایج است؟

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چقدر رایج است؟

پیوند استخوان یک روش درمانی بسیار رایج است. پیوند ممکن است توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص مانند پریودنتیست یا جراح دهان انجام شود. برای پیوند استخوان پیشنهاد ما مراجعه به یک متخصص در این زمینه است زیرا تجربه و تخصص این پزشک درصد موفقیت پیوند استخوان را افزایش می دهد.

 

 

دندانپزشک چگونه سوراخ استخوان فک را بازسازی می کند؟

در اولین مرحله فرآیند پیوند استخوان، دندانپزشک کار خود را با پر کردن سوراخ استخوان فک شما با ذرات استخوان شروع می کند. سپس آن ناحیه را با یک باند استریل به نام غشا می پوشاند. هنگامی که روند استخوان سازی به پایان رسید، دندانپزشک شما می تواند ناحیه مورد نظر را ارزیابی کرده و درمان ایمپلنت را شروع کند.

پیوند استخوان، تراکم استخوان فک را بازسازی می کند که معمولاً پس از از دست دادن دندان ایجاد می شود. اگرچه ممکن است عمل پیوند استخوان تجربه مطلوبی نباشد، اما تفاوت زیادی در درصد موفقیت ایمپلنت دندان ایجاد می کند.

تیم متخصص دکتر رحیمی، موفقیت پیوند استخوان در ایمپلنت دندان را تضمین می کند. دلیل خاصی برای زندگی کردن با یک دندان از دست رفته وجود ندارد. ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی در قم می توانیم به بازیابی ظاهر لبخند و عملکرد دندان های شما کمک کنیم.

 انواع مختلف پیوند استخوان چیست؟

 انواع مختلف پیوند استخوان چیست؟

انواع مختلفی از پیوند استخوان وجود دارد. نوع پیوند استخوان مورد استفاده به میزان آسیبی که از آن رنج می برید و محل دندان از دست رفته بستگی دارد.

 

1. پیوند حفره ای

این روش پیوند استخوان به طور ایده آل بلافاصله پس از برداشتن دندان انجام می شود تا برجستگی آلوئولی حفظ شود و از بروز هر گونه تخریب استخوانی جلوگیری شود. مواد استخوانی در حفره خالی باقی مانده توسط دندان جابجا می شود. در بیشتر موارد، پیوند استخوان حفره‌ای مدرن از «مواد پیوندی زنوگرافت» یا استخوانی از منبع غیرانسانی مانند حیوانات (معمولاً گاو) استفاده می‌کنند. به طرز شگفت انگیزی، با گذشت زمان، بدن با ترکیب این ماده استخوانی خارجی سازگار بسیار بالایی از خود نشان می دهد. در این روش روند بهبودی معمولاً 3 تا 6 ماه طول می کشد تا ناحیه پیوند بهبود یابد تا بتوانید کاشت دندان را انجام دهید.

مطالعه بیشتر  هیلینگ ایمپلنت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

2. پیوند استخوان بلوکی

این نوع پیوند استخوان معمولاً از استخوان انسان به شکل یک «بلوک» کوچک که از چانه یا فک پایین بیمار برداشته شده است، استفاده می‌کند. پیوند بلوکی استخوان در مواردی استفاده می‌شوند که زنوگرافت ضخامت استخوانی مناسبی را ایجاد نمی‌کند. این فرآیند بسیار شبیه پیوند حفره ای است که تقریباً روند بهبودی یکسانی دارند.

 3. لیفت سینوس

این روش پیوند استخوان زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار نیاز به ایمپلنت در فک بالای خود داشته باشد، زیرا این ناحیه معمولاً پایداری مناسب برای نگه داشتن ایمپلنت دندان را ندارد. اگر حفره سینوس ماگزیلاری خیلی نزدیک به محل مورد نیاز ایمپلنت دندان باشد، لیفت سینوس انجام می شود. در این نوع پیوند معمولاً از استخوان حیوانی به خصوص اسب استفاده می شود، زیرا به راحتی حل نمی شود و از نظر میکروسکوپی شباهت بی نظیری با استخوان انسان دارد.

پس از لیفت سینوس ، روند بهبودی معمولاً 8 الی 12 ماه طول می کشد. اگرچه ممکن است پیوند استخوان ترسناک به نظر برسد، اما توجه به این موضوع که این روش درمانی بسیار رایج است و نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت دندان ایفا می‌کند، مایه آرامش بیماران است.

پیوند استخوان پریودنتال

4. پیوند استخوان پریودنتال

عفونت ناشی از بیماری لثه می تواند استخوانی را که از دندان ها حمایت می کند، فرسایش دهد. بیماری پریودنتال می تواند باعث لق شدن دندان ها شود. پیوند استخوان پریودنتال در اطراف دندان طبیعی بیمار انجام می شود تا تحرک این ناحیه را کاهش دهد و حمایت بیشتری را از دندان شما فراهم کند.

در بیشتر موارد، پیوند استخوان در ایمپلنت دندان باید قبل از کاشت دندان انجام شود و به طور کامل بهبود یابد. به دلیل این که شرایط هر بیمار منحصر به فرد است، زمان بهبودی متفاوت است. در موارد نادر، دندانپزشک شما ممکن است بتواند پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان انجام دهد. اما این موضوع به صورت موردی و توسط متخصص دندانپزشکی تصمیم گیری می شود.

 

 

اطلاعات نویسنده