خطر رد ایمپلنت توسط بدن

خطر رد ایمپلنت توسط بدن چیست؟

در حالی که احتمال خطر رد ایمپلنت توسط بدن بسیار کم است، مانند هر جراحی دیگری، احتمال بسیار کمی وجود دارد که این جراحی نیز موفقیت آمیز نباشد. احتمال رد ایمپلنت توسط بدن اغلب مواقع قبل از انجام ایمپلنت توسط متخصص مشخص می شود و این خطر بروز ایمپلنتیت پس از جراحی را کاهش می دهد.

احتمال رد ایمپلنت توسط بدن بلافاصله پس از ایمپلنت بیشتر از شکست‌ ایمپلنت در آینده است. شکست ایمپلنت و  احتمال رد ایمپلنت توسط بدن می‌تواند به دلیل گرم‌شدن بیش از حد استخوان یا کیفیت پایین استخوان، نیروی اعمال شده نامناسب در حین یا بعد از ایمپلنت یا آلودگی ایمپلنت یا محل ایمپلنت باشد.

به راحتی می توان احتمال رد ایمپلنت دندان را با مراجعه به یک جراح دندانپزشک مجرب که محل ایمپلنت را به درستی ارزیابی می‌کند و روش‌های مناسب و استریل را در حین جراحی دنبال می‌کند، کاهش داد. پس از پایان رون کاشت دندان، این بر عهده بیمار است که از تمام توصیه‌های مراقبت از ایمپلنت پیروی کند.

برای جلوگیری از خطر رد ایمپلنت توسط بدن ناشی از سلامت نامناسب دهان و دندان باید در طول فرآیند بهبودی به بهداشت دهان و دندان توجه زیادی شود. دندانپزشک نحوه مراقبت از ایمپلنت را به بیمار آموزش می‌دهد و این نکات باید به طور کامل رعایت شود. هر گونه درد یا تورم غیرعادی باید فوراً به دندانپزشک گزارش شود تا اطمینان حاصل شود که عفونت باعث ایجاد مشکل در روند کاشت ایمپلنت نشده است.

رد ایمپلنت یا واکنش آلرژیک به آن بسیار نادر است، زیرا مواد مورد استفاده در ساخت ایمپلنت، عموماً عنصر تیتانیوم است که هیچ اثر شناخته شده‌ای در بدن ندارند و زیست سازگاری بسیار بالایی دارند. محتمل‌ترین علت شکست ایمپلنت این است که باکتری‌های ناشناخته از قبل در محل ایمپلنت وجود داشته باشند. رد ایمپلنت توسط بدن ممکن است گاهی اتفاق بیفتد و معمولاً این مشکل توسط لثه‌های ملتهب در اطراف محل ایمپلنت ایجاد می‌شود.

هر چند ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما خطر رد ایمپلنت توسط بدن نادر است (بر اساس آمار، موفقیت ایمپلنت حدود 93 تا 95 درصد است). حتی اگر ایمپلنت توسط بدن رد شود، می‌توان ایمپلنت دیگری را در همان محل قرار داد، به خصوص اگر علت رد ایمپلنت شناخته شده باشد و بتوان از آن جلوگیری کرد.

مطالعه بیشتر  آیا پیوند استخوان در ایمپلنت دندان ضروری است؟

رد ایمپلنت توسط بدن

7 عاملی که باعث رد ایمپلنت توسط بدن می‌شود؟

چه نیاز به جایگزینی یک دندان یا چند دندان داشته باشید، ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند لبخندی زیبا و طبیعی به شما هدیه دهند و در عین حال کیفیت زندگی شما را افزایش دهند. همچنین زمانی که کاشت دندان به درستی انجام شود، می‌تواند نتایج استثنایی به همراه داشته باشد. با این حال، برخی از عوامل می‌توانند باعث رد ایمپلنت توسط بدن شوند. زمانی که شکست ایمپلنت اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث ناراحتی شدید شود و حتی منجر به عوارض بیشتر شود.

علائم رد ایمپلنت دندان چیست؟

سه مورد اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد ایمپلنت شکست‌خورده است:

1. درد یا ناراحتی شدید
  2. تورم یا التهاب لثه‌ها
  3. ایمپلنت شل می‌شود یا در دهان حرکت می‌کند

ایمپلنت دندان به دلایل مختلفی از جمله سلامت عمومی بیمار، استاندارد مراقبت‌های بعد از جراحی و مهارت و شایستگی دندانپزشک ممکن است با شکست مواجه شود.

7 دلیل اصلی برای رد ایمپلنت توسط بدن:

ایمپلنت غیر استاندارد

1. ایمپلنت غیر استاندارد:

یکی از جنبه‌های چالش برانگیز جراحی ایمپلنت، قرار دادن ایمپلنت به‌گونه‌ای است که به طور کامل توسط استخوان فک احاطه شود. گاهی اوقات فضای خالی دندان کشیده شده در استخوان فک، موقعیت ایده آل برای ایمپلنت نیست. بنابراین ایمپلنت و استخوان ممکن است در نهایت همتراز نشوند. هنگامی که ایمپلنت با استخوان فک هماهنگی مناسبی نداشته باشد، تاج‌ دندان غیرطبیعی به نظر می‌رند، لثه‌ها عقب می‌روند و فلز خاکستری تیره ایمپلنت در اطراف لثه قابل مشاهده می شود.

از خطرات رد ایمپلنت توسط بدن یکی این است که اصلاح ایمپلنت‌هایی که در مکان نامناسبی قرار گرفته‌اند می‌تواند مشکل ساز باشد. فرایند برداشتن ای نوع ایمپلنت می‌تواند به استخوان و دندان‌های مجاور آسیب برساند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که کاشت دندان به دقیق ترین شکل ممکن انجام شود. در این مرحله انتخاب دندانپزشکی با دانش و تجربه بالا برای ارائه نتایج موفقیت آمیز اهمیت بیشتر پیدا می کند.

2. قالب گیری ضعیف روکش

قالب‌ روکش دندان توسط دندانپزشک قالب گیری می‌شود و برای ساخت روکش‌ها به آزمایشگاه ارسال می‌شوند. اگر اندازه گیری قالب‌ها دقیق انجام نشود، دندان‌های جایگزین ممکن است به درستی روی آن قرار نگیرند. فقط یک ناهماهنگی بسیار کم می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین تاج و لثه شود که به اندازه کافی ظاهر و عملکرد دندان‌ها را به خطر می‌اندازد.

مطالعه بیشتر  دلایل سیاه ‌شدن لثه بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

این مشکل می‌تواند باکتری‌ها را به لثه‌ها راه دهد و در نهایت منجر به عفونت محل جراحی شود. این عفونت قابل درمان است؛ اما ممکن است نیاز به جایگزینی ایمپلنت داشته باشیم. اساساً عفونت دندان هزینه کاشت دندان را دو برابر می‌کند. عامل دیگر سیمانی است که تاج دندان جدید را روی پایه ایمپلنت می‌چسبد که در صورت نشت روی لثه می‌تواند باعث عفونت شود. به همین دلیل است که مهارت دندانپزشک بسیار مهم است.

3. پری ایمپلنتیت و سایر عفونت‌ها

پری ایمپلنتیت یکی از دلایل اصلی رد ایمپلنت دندان توسط بدن است. گاهی اوقات پری ایمپلنتیت می تواند به عنوان یک پاسخ التهابی پس از کاشت دندان رخ دهد که ناشی از تشکیل باکتری در دهان است.

پری ایمپلنتیت می‌تواند به لثه و استخوان اطراف ایمپلنت آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به از دست دادن استخوان یا رد ایمپلنت شود. در حالی که این بیماری قابل درمان است، اما در اغلب موارد ایمپلنت نیاز به تعویض دارد. افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی یا پری ایمپلنتیت هستند، بیماران دیابتی، سیگاری‌ها و افرادی هستند که بهداشت دهان و دندان نامناسبی دارند.

پیوند استخوان ناموفق با ایمپلنت

4. پیوند استخوان ناموفق با ایمپلنت

Osseointegration  اصطلاحی است که برای توصیف پیوند ساختاری بین استخوان و ایمپلنت استفاده می‌شود. این فرآیند معمولاً از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. گاهی اوقات ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک ادغام نمی‌شود. این مشکل می‌تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود یا حتی ممکن است باعث افتادن ایمپلنت شود.

تراکم و سلامت کلی استخوان فک شما در موفقیت ایمپلنت نقش مهمی دارد. ارزیابی سلامت استخوان کاری است که دندانپزشک متخصص کاشت ایمپلنت قبل از عمل انجام می‌دهد. اگر استخوان کافی وجود ندارد، روش پیوند استخوان یا لیفت سینوس برای ایجاد شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت انجام می شود.

5.  آسیب عصبی

زمانی که ایمپلنت خیلی نزدیک به اعصاب اطراف دهان ثابت شود، ممکن است آسیب عصبی اتفاق بیفتد. بروز این امر در دندانپزشکان بی‌تجربه ایمپلنت دندان یا زمانی که دندانپزشک از برنامه ریزی درمانی مناسب به عنوان بخشی از روند جراحی استفاده نمی‌کند، بیشتر است.

برنامه درمانی به دندانپزشک کمک می‌کند تا تمام عواملی را که می‌تواند روی موفقیت ایمپلنت تأثیر بگذارد را شناسایی کند. آسیب عصبی معمولاً زمانی خود را نشان می‌دهد که بی حسی، درد طولانی مدت یا احساس سوزن‌سوزن‌شدن در اطراف لثه‌ها، لب‌ها، گونه‌ها یا زبان وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر  درمان جراحی با لیزر در قم

6. شکست خود ایمپلنت

علی‌رغم اینکه ایمپلنت از یک فلز بسیار قوی ساخته شده است، ممکن است پست فلزی شل شود. وقتی پست ایمپلنت شل می‌شود، این حرکت می‌تواند باعث شکستگی ایمپلنت شود. به لطف پیشرفت‌ فناوری ایمپلنت، امروزه کمتر شاهد این اتفاق هستیم، با این حال، شکست ایمپلنت همچنان امکانپذیر است. به ویژه در ایمپلنت‌های ارزان قیمت که ممکن است از مواد نامرغوب استفاده کنند که پایداری ایمپلنت را به خطر می‌اندازند.

7. خطر رد ایمپلنت توسط بدن و واکنش آلرژیک

هرگاه شیء خارجی وارد بدن شما شود، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. ایمپلنت‌های دندانی و سایر مواد مورد استفاده برای روش ایمپلنت ممکن است باعث واکنش موضعی و آلرژیک شوند. به منظور اطمینان از کیفیت مواد برای درمان شما، دندانپزشک باید بررسی کند که آیا شما آلرژی خاصی دارید یا خیر.

اگر به رد ایمپلنت دندان توسط بدن مشکوک هستید چه باید کرد؟

در مرحله اول، اگر بعد از عمل ایمپلنت دندان، عفونتی مانند پری ایمپلنتیت را تجربه می‌کنید، درمان عفونت بدون نیاز به برداشتن ایمپلنت ممکن است انجام شود. معمولاً التهاب با تمیزکردن کامل عفونت درمان می‌شود. هرچه زودتر مشکل تشخیص داده شود، شانس بیشتری برای درمان آن وجود دارد.

در صورت آسیب به استخوان اطراف ایمپلنت، این مورد نیز قابل درمان است. اما درمان شامل برداشتن استخوان و سپس انجام پیوند استخوان است تا بتوان ایمپلنت را به درستی به عقب باز کرد.

بسته به میزان آسیب، ممکن است نیاز به برداشتن تاج و ایمپلنت داشته باشید. اصلاح ایمپلنت‌های ناموفق می‌تواند برای بیمارمشکل‌ساز باشد. فرایند برداشتن ایمپلنت می‌تواند به استخوان و دندان‌های مجاور آسیب برساند. انجام صحیح کاشت دندان برای اولین بار بسیار مهم است و همچنین انتخاب یک دندانپزشک متخصص که تمام مهارت‌ها و تجربه برای دستیابی به بهترین نتایج را داشته باشد بسیار مهم است.

مهم نیست که کجا روش کاشت دندان خود را انجام دهید، مهم این است که از خطرات آن اطلاعات کافی داشته باشید و دندانپزشک شما مهارت و تجربه لازم برای به حداقل رساندن خطرات را داشته باشد و در عین حال سرمایه گذاری ارزشمند شما در سلامت دندان را تضمین کند.