ماساژ مفصل فک

مفصل فک در حین صحبت کردن، بلع، جویدن و تنفس در حرکت است. مفصل فک، مفصلی است که به طور متوسط ​​1500-2000 بار در روز استفاده می شود و پراستفاده ترین مفصل بدن است. تعداد بالای استفاده از این مفاصل به مرور زمان باعث شکل گیری عوارضی مانند درد می شود که به کمک روش های محافظتی و درمانی مانند ماساژ مفصل فک کاهش می یابد.

آناتومی مفصل فک

آناتومی مفصل فک

شناخت ساختار ناحیه فک از نظر اعمال روش های حفاظتی و درمانی حائز اهمیت است. استخوان های فک بالا و پایین در محور میانی به هم می پیوندند و “مفصل گیجگاهی فکی” یعنی مفصل فک را تشکیل می دهند.

 این مفصل که درست در مقابل مجرای شنوایی خارجی قرار دارد، پایه جمجمه و فک پایین را به هم متصل می کند. فضای مفصل کوچک در طرفین پایین جمجمه و بازوها (کندیل) استخوان فک پایین با هم ترکیب شده و مفصل فک را تشکیل می دهند.

برای اینکه این ساختار فک هماهنگ عمل کند، ساختار غضروفی به نام «دیسک مفصلی» وجود دارد که به عنوان یک بالشتک بین استخوان ها عمل می کند. قسمت میانی دیسک کمی نازکتر از لبه های آن است. در اطراف این مفصل ماهیچه ها و رباط هایی برای محافظت از مفصل فک وجود دارد.

مشکل در هر یک از این ساختارها می تواند بر دیگر قسمت های فک تأثیر بگذارد. به دلیل نزدیکی مفصل فک به مهره های گردن و دندان ها، اختلال در این ساختارها ممکن است باعث ایجاد مشکل در مفصل فک شود.

ماساژ مفصل فک چیست؟ چگونه به تسکین درد کمک می کند؟

ماساژ مفصل فک امروزه به محبوبیت بیشتری نسبت به درمان های طولانی مدت مفصل فک دست یافته است. ماساژ مفصل فک برای تسکین درد کوتاه مدت توصیه می شود و درمان قطعی برای مشکلات شما نیست. در ادامه مقاله به طور دقیق روش کامل ماساژ بررسی شد است.

مطالعه بیشتر  7 عاملی که سلامت لثه شما را مختل می کند

 

اختلال مفصل فکی چیست؟

در چه مواردی به ماساژ مفصل فک  نیاز داریم؟

مفصل فکی در دو طرف صورت درست در جلوی گوش ها قرار دارد و جمجمه را به استخوان فک متصل می کند. این مفصل به شما امکان می دهد کارهایی مانند صحبت کردن، جویدن، قورت دادن، خمیازه کشیدن را انجام دهید. اختلال مفصل فک با فشردن یا ساییدن بیش از حد دندان ها، استرس، آسیب، گرفتگی ماهیچه سر و گردن و سایر مشکلات رخ می دهد.

علائم شایع اختلال مفصل فک عبارتند از:

  1. حساسیت و درد
  2. صدای کلیک کردن
  3. صدای جیر جیر کردن
  4. مشکل در باز و بسته کردن دهان
  5. میگرن و درد گردن و سر.

 

ماساژ مفصل فک چگونه می تواند به اختلال مفصل فک کمک کند؟

ماساژمفصل فک ، عضلات اطراف مفصل گیجگاهی فکی را تحت تأثیر قرار می دهد و تنش و درد در این ناحیه را کاهش می دهد. گاهی اوقات این روش شامل ماساژ داخل دهانی نیز می شود. اگر بیمار برای مدتی از اختلال مفصل فک رنج می برد و هیچ تسکینی از سایر روش های درمانی پیدا نکرده است، دندانپزشک ممکن است استفاده از ماساژ  مفصل فک را در برنامه درمانی قرار دهد. پس از یک ماساژ مفصل فک، بیماران تسکین فوری نسبت به درد احساس می کنند.

 در طول ماساژ مفصل فک چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که ماساژ مفصل فک انجام می دهید، دندانپزشک ابتدا با شل کردن عضلات قسمت بالایی پشت و شانه های شما شروع می کند. پزشک همچنین روی امتداد گردن، قفسه سینه و استخوان ترقوه کار می کنند تا تنش را در تمام نواحی متصل به مفصل فک آزاد کند. این موارد روش های خارج دهانی ماساژ مفصل فک هستند.

در بیشتر بیماران، ماساژ مفصل فک شامل روش‌های داخل دهانی نیز می‌شود. برای انجام این کار، دندانپزشک شما دستکش می پوشد و داخل دهان شما را بین گونه ها و دندان ها و همچنین ناحیه زیر زبان شما را ماساژ می دهد.

پس از انجام کار در داخل دهان، دندانپزشک شما ممکن است به خارج از دهان شما برگردد و عضلات اطراف سینه، گردن، شانه ها و پشت شما را شل کند تا تنش در طول درمان کاهش یابد. بسیار اهمیت دارد که هر گونه ناراحتی یا دردی را که در طول درمان احساس می کنید به پزشک گزارش دهید.

 چگونه می توانید درد مفصل فک را در خانه کاهش دهید؟

ممکن است هنگامی که با درد مفصل فک مواجه می شوید  و مورد آورژانسی است نتوانید به متخصص همیشگی خود مراجعه کنید، بنابراین در این قسمت از مقاله چند روش برای کاهش درد در خانه آورده شده است:

مطالعه بیشتر  ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

با انگشت شست خود به ناحیه زیر استخوان گونه فشار وارد کنید. در حین اعمال این فشار به آرامی فک خود را باز کنید و در صورت نیاز این کار را چندین بار تکرار کنید.

با باز کردن فک و حرکت دادن فک پایین به جلو شروع کنید. در این مرحله فک را ببندید تا دندان های پایین جلوتر از دندان های بالا قرار گیرند. این روش را روش بولداگ می نامند.

انگشت شست خود را در امتداد کنار استخوان فک زیر فک به عقب یا جلو ببرید.

تکرار این تمرینات در صورت لزوم به کاهش تنش در عضلات اطراف مفصل گیجگاهی فکی کمک می کند و به شما کمک می کند تا تسکین پیدا کنید.

 

در چه مواردی به ماساژ مفصل فک  نیاز داریم؟

 

در چه مواردی به ماساژ مفصل فک  نیاز داریم؟

سردرد یا درد خفیف در گردن ممکن است در زندگی روزمره یک درد معمولی به نظر برسد یا ممکن است یک روز در طول خوردن غذا و زمانی که شروع به جویدن می‌کنید متوجه صدای کلیک شوید. این موارد نشانه های آشکاری از اختلال عملکرد مفصل فک هستند.

علائمی که نشان می دهد ممکن است اختلال عملکرد مفصل فک داشته باشید:

  1. درد عضلانی هنگام جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن
  2. محدودیت حرکت، مانند محدودیت در هنگام باز کردن دهان
  3. صدای کلیک در فک
  4. مشکلات دندانی مانند نامرتبی دندان ها
  5. درد در گردن، پوست سر و شانه ها
  6. سردردهای مکرر
  7. درد و حساسیت در مفصل
  8. درد، زنگ یا خارش در گوش
  9. سرگیجه

آیا ماساژ مفصل فک به تسکین درد مفصل فک کمک می کند؟

با تحقیقات انجام شده ، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که تکنیک های محافظه کارانه فیزیوتراپی مانند ماساژ، در تسکین و مدیریت درد مفصل فک بسیار مفید است. بیماران با ماساژ مفصل فک متوجه بهبود قابل توجهی در کاهش درد و افزایش توانایی باز شدن دهان شده اند.

تریگر پوینت در مفصل فک چیست؟

عضله ماستر (عضله ای از فک که در بالا و زیر استخوان گونه قرار دارد) می تواند تریگر پوینت مفصل فک باشد. ماساژ تریگر پوینت می تواند سردرد، گوش درد و دندان درد را تسکین دهد.

تریگر پوینت ها نقاط حساسی هستند که وقتی فشار داده می شوند، حسی را در جای دیگری از بدن ایجاد می کنند. این احساسات می تواند شامل درد، سوزن سوزن شدن، انقباض یا خارش باشد. به این دلیل است که ماساژ تریگر پوینت می تواند باعث تسکین درد شود.

مطالعه بیشتر  تفاوت اوردنچر و ایمپلنت چیست؟

برخی از عضلات گردن، مانند گروه عضلانی پشت گردن (زیر پشت جمجمه) و استرنوکلیدوماستوئید (آن دو نوار ضخیم ماهیچه در جلوی گردن) ممکن است تریگر پوینت مفصل فک باشند.

 

 

چگونه ماساژ مفصل فک را در خانه انجام دهیم؟

ماساژ را می توان با استفاده از دستان خود یا ابزارهای طراحی شده خاص انجام داد. سه نوع از تکنیک های ماساژ که می توانید برای مفصل فک استفاده کنید عبارتند از ورز دادن، اصطکاک و کشش.

ورز دادن (به ورز دادن خمیر فکر کنید) بلند کردن، غلتاندن و فشار دادن عضله بین انگشتان است.

ماساژ اصطکاکی عموماً برای افزایش گردش خون در یک ناحیه استفاده می شود و معمولاً با انگشتان یا شست انجام می شود. هنگام مالش به جلو و عقب روی یک ناحیه، معمولاً عمود بر فیبرهای عضلانی، از فشار ملایم تا متوسط استفاده می‌کند.

اصول حفاظت از مفصل فک چیست؟

اصول حفاظت از مفصل فک چیست؟

  1. تا حد امکان از غذاهای نرم استفاده کنید، از غذاهای سفت (آجیل و …) اجتناب کنید.
  2. غذا را با برش دادن آن به قطعات کوچک به جای گاز گرفتن بخورید.
  3. از جویدن لقمه در یک طرف دهان خود خودداری کنید و توجه داشته باشید که با هر دو طرف آن را بجوید.
  4. هنگام خنده و خمیازه دهان خود را زیاد باز نکنید.

از انجام موارد زیر برای مدت طولانی خودداری کنید زیرا شما را خسته می کند:

  1. صحبت کردن، آواز خواندن، جویدن آدامس و غیره
  2. سعی کنید در هوای سرد عضلات گردن و صورت را گرم نگه دارید.
  3. تنفس صحیح بسیار مهم است. به جای تنفس کم عمق از دهان، از طریق بینی عمیق نفس بکشید.
  4. هنگام خواب از بالش های بلند استفاده نکنید. قبل از خواب فک پایین خود را رها کنید. از خوابیدن رو به پایین خودداری کنید.
  5. هنگام رانندگی سر و شانه های خود را صاف نگه دارید. صندلی و آینه خود را برای حمایت از این وضعیت تنظیم کنید.

حالتی که باید در زندگی روزمره به یک عادت تبدیل شود، حالتی است که شانه ها به سمت عقب و آزاد باشد. وضعیت صحیح نشستن حالتی است که باسن و زانوهای شما در زاویه 90 درجه قرار گرفته و پاهای شما با زمین تماس داشته باشد.

زبان و چانه باید همیشه در حالت استراحت باشند. برای حالت استراحت، نوک زبان خود را ددر وضیعتی قرار دهید تا فشار کمی روی کام شما ایجاد شود. فک پایین خود را کمی باز نگه دارید و لب های خود را به هم نزدیک کنید.

 

 

 

اطلاعات نویسنده