چرا تمیز کردن زبان مهم است؟

چگونه می توانید زبان خود را تمیز کنید؟

رعایت بهداشت دهان و دندان هم برای سلامت عمومی و هم برای روابط اجتماعی شما اهمیت زیادی دارد. اگر لبخند سفیدی دارید، حتی در یک محیط جدید نیز می توانید تأثیر خوبی بر افراد  اطراف خود بگذارید. علاوه بر این، راه دستیابی به این نوع لبخند که مکمل زیبایی شما است بسیار ساده تر از آن است که فکر آن را می کنید: دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید. در مورد تمیز کردن زبان چطور؟

دندانپزشکان به این نکته اشاره می کنند که برای از بین بردن بوی بد دهان و برای سلامت دندان ها باید زبان خود را نیز مسواک بزنید. دلیل اصلی تمیز کردن زبان، باکتری های مختلفی است که روی زبان شما زندگی می کنند و سلامت دهان و دندان شما را تهدید می کند.

عکس زبان سالم

تمیز کردن زبان: چرا تمیز کردن زبان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد؟

وقتی قهوه می نوشید، زبان شما قهوه ای رنگ می شود و وقتی آبمیوه قرمز می نوشید، زبان شما قرمز می شود. حقیقت این است که حتی اگر خطر ایجاد پوسیدگی دندان وجود نداشته باشد، زبان شما به اندازه دندان‌هایتان تحت تاثیر باکتری‌ها قرار می گیرد. باکتری ها می توانند روی جوانه های چشایی و دیگر بافت های زبان تجمع پیدا کنند. دلیل اصلی تجمع باکتری این است که زبان شما سطح صافی ندارد. به دلیل این که در سراسر زبان شکاف و ناهمواری وجود دارد، تا زمانی که باکتری روی این سطوح را تمیز نکنید، این باکتری ها به راحتی می توانند روی زبان تکثیر شوند. بنابراین، تمیز کردن زبان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد.

مصرف دهانشویه و آبکشی برای تمیز کردن زبان کافی نیست.

 

تجمع باکتری روی زبان

پزشکان می گویند این تجمع باکتری مانند بزاق بی ضرر نیست. ما می‌توانیم این باکتری‌ها را که روی سطح زبان تجمع پیدا می‌کنند، به عنوان یک بیوفیلم چسبنده یا گروهی از میکروارگانیسم‌ها دسته بندی کنیم. متأسفانه خلاص شدن از شر این باکتری ها به آسانی شستشوی دهان با آب یا غرغره کردن با دهانشویه نیست.

مطالعه بیشتر  درمان پری ایمپلنتیت

از بین بردن باکتری های موجود در بیوفیلم که روی زبان تشکیل می شود دشوار است، زیرا زمانی که دهان خود را شستشو می‌کنید، تنها سلول های بیرونی این بیوفیلم را از بین می برید. سلول های زیر سطح به رشد خود ادامه می دهند. باکتری هایی که روی زبان شما زندگی می کنند می توانند باعث بوی بد دهان و حتی آسیب طولانی مدت دندانی شوند. به همین دلیل، باید زبان خود را مسواک بزنید تا این باکتری ها از دهان شما خارج شود.

چگونه می توانید زبان خود را تمیز کنید؟ تمیز کردن زبان ایده آل چگونه باید انجام شود؟

چگونه می توانید زبان خود را تمیز کنید؟ تمیز کردن زبان ایده آل چگونه باید انجام شود؟

 دندانپزشکان می گویند هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، باید زبان خود را مسواک بزنید. انجام این کار بسیار ساده است: با یک مسواک که به شما امکان می دهد دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید، زبان خود را به آرامی با حرکات رو به عقب و راست به چپ مسواک بزنید. به یاد داشته باشید که هنگام انجام این کار باید حساسیت بسیار زیادی به خرج دهید، در غیر این صورت ممکن است باعث تحریک زبان خود شوید. در آخرین مرحله تمیز کردن زبان، دهان خود را با آب بشویید. فراموش نکنید که هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، روند مسواک زدن زبان را نیز باید تکرار کنید.

سایر نکات مراقبتی برای بهداشت دهان و دندان

بدون مسواک زدن به رختخواب نروید. بسیاری از ما از این مرحله محافظت از دندان ها در شب غفلت می کنیم. با این حال، مسواک زدن دندان ها قبل از رفتن به رختخواب برای خلاص شدن از شر باکتری ها و پلاک هایی که در طول روز جمع می شوند، بسیار مهم است.

دندان های خود را با تکنیک صحیح مسواک بزنید. مسواک زدن بد و ناکافی تقریباً مثل این است که مسواک نمیزنید. از مسواک خود با حرکات آرام و دایره ای و بدون عجله برای از بین بردن پلاک روی دندان استفاده کنید. پلاک هایی که نمی توانند به اندازه کافی تمیز شوند می توانند منجر به تشکیل جرم دندان و التهاب لثه شوند.

هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، زبان خود را نیز مسواک بزنید.

استفاده از نخ دندان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد. اکثر افرادی که به طور منظم دندان های خود را مسواک می زنند، از نخ دندان ، غافل می شوند. با این حال، کشیدن نخ دندان روشی موثر برای حذف ذرات غذایی بین دندان‌ها، جلوگیری ازتحریک لثه و کاهش پلاک باکتریایی است.

مطالعه بیشتر  درمان تخصصی بیماری لثه: دکتر رحیمی

آب بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت شما از جمله سلامت دهان و دندان است. به عنوان یک قانون کلی، متخصصان نوشیدن آب را بعد از هر وعده غذایی توصیه می کنند. این می تواند به کاهش برخی از اثرات منفی غذاها و نوشیدنی های چسبنده و اسیدی کمک کند. تمیز کردن زبان برای اطمینان از رعایت صحیح بهداشت دهان بسیار مهم است و باید مراقبت های لازم را در این زمینه انجام داد.

می توانید روزی دو بار مسواک بزنید و به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید. از سوی دیگر، اگر زمان خود را برای تمیز کردن زبان دریغ نکنید، شکاف قابل توجهی در مراقبت از دهان باقی می گذارید.

اهمیت تمیز کردن زبان

فرآیند هضم غذا در بدن ما ابتدا از دهان شروع می شود. باکتری هایی در دهان وجود دارند، به هضم بهتر غذا کمک می کنند و توسط بزاق حمل می شوند. برخی از این باکتری ها برای هضم غذا ضروری هستند. از طرفی تجمع بیش از حد باکتری در دهان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. به همین دلیل، تمیز کردن کامل دهان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

تمیز کردن زبان به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند، همچنین این فرایند به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند. باکتری های روی زبان می توانند در طول زمان تکثیر کنند و به مناطقی مانند لوزه ها و مری گسترش یابند. تمیز کردن زبان از گسترش باکتری ها جلوگیری می کند. علاوه بر این، زمانی که سموم انباشته شده روی زبان پاک می شوند، از ورود باکتری به بدن جلوگیری می شود.

با تمیز کردن زبان، اطمینان حاصل می شود که زبان شما نسبت به طعم حساس تر می شود. این کار باعث هضم بهتر غذا می شود، زیرا جوانه های تمیز زبان، اجازه می دهند بزاق بیشتری ترشح شود. با رعایت منظم بهداشت زبان، از شر رنگ مایل به زرد خلاص می شوید و زبان ظاهر صورتی طبیعی خود را به دست می آورد.

بهترین زمان برای تمیز کردن زبان

بهترین زمان برای تمیز کردن زبان

زمان ایده آل برای تمیز کردن زبان بعد از بیدار شدن از خواب است. پس از یک گرسنگی طولانی، باکتری ها بیشتر در دهان فعالیت می کنند. در اولین ساعات روز باید قبل از نوشیدن آب و خوردن چیزی، زبان خود را تمیز کرد. تمیز کردن زبان به محض بیدار شدن از خواب به جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن کمک می کند.

مطالعه بیشتر  گرافی دندان

برای تمیز کردن زبان، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

تمیز کردن با مسواک زدن روی زبان از پشت به جلو و یا با دستگاه تمیز کننده زبان انجام می شود. در صورت مسواک زدن شدید زبان، امکان حالت تهوع وجود دارد،  به همین دلیل باید ملایم و مراقب بود.   این فرآیند دوباره از قسمت میانی به سمت جلو انجام می شود. می توان مشاهده کرد که لایه سفید روی زبان روشن تر می شود.

  1. جوانه های واقع در پشت زبان می توانند با حرکات بسیار سخت آسیب ببینند. به همین دلیل باید بدون فشار زیاد عمل کرد.
  2. پس از چند بار انجام این عملیات، باید دستگاهی را که استفاده می کنید بشویید و ظرف یک دقیقه تمیز کردن را کامل کنید.
  3. پس از تمیز کردن زبان، می توانید دهان خود را با آب بشویید.

دهانشویه مکمل فرآیند استریپینگ است که در آن فقط قسمت بالای زبان تمیز می شود. به لطف فرآیند شستشو، تمیز کردن کناره‌های زبان، زیر زبان، بین دندان‌ها، داخل گونه‌ها و روی کام نیز انجام می‌شود.

باید به خاطر داشته باشید که نباید محلول آبکشی را که استفاده می کنید قورت دهید. تمیز کردن زبان باید هر روز صبح انجام شود. وقتی این فرآیند را در این ساعات انجام دهید، سرعت تنفس شما به شدت افزایش می یابد.

 

چگونه باید از پاک کننده های زبان استفاده کرد؟

اگر اهمیت تمیز کردن زبان را درک کرده اید و به فکر خرید دستگاه تمیز کردن زبان هستید; شما باید محصولاتی را که از بامبو یا مواد فلزی ساخته شده اند ترجیح دهید. قسمت کاردک ابزار تمیز کردن زبان U و V شکل باید به گونه‌ای صاف شود که به زبان آسیبی وارد نشود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه کرد که به اندازه کافی تیز باشد تا روی زبان را تمیز کند. با توجه به اینکه زبان پاک کن با آبکشی تمیز می شود باید مراقب بود که زنگ نزند.

توصیه می شود پاک کننده های زبان، حداقل هر شش ماه یک بار تعویض شوند. نظافت دوره ای این دستگاه ها بسیار مهم است. این دستگاه ها را می توان بعد از هر بار استفاده با مسواک تمیز کرد. تمیز کردن عمیق را می توان با استفاده از خمیر دندان انجام داد. برای پاکسازی کامل باکتری ها می توان هر از چند گاهی با محلول سرکه آن را پاک کرد.

اطلاعات نویسنده