آیا درمان های دندانپزشکی با لیزر درد کمتری نسبت به درمان های سنتی دارند؟

درمان های دندانپزشکی با لیزر در چه شرایطی می تواند به درمان شما کمک کند؟ دندانپزشکان چگونه و از چه نوع لیزرهایی استفاده می کنند؟  آیا لیزر درمانی نسبت به روش های قدیمی ایمن تر است؟  برای یافتن پاسخ این سوالات و سوالات دیگر به ادامه مطلب مراجعه کنید. بیایید نگاهی به درمان های دندانپزشکی با لیزر بافت سخت و نرم بیندازیم:

1- درمان بیماری لثه به کمک دندانپزشکی با لیزر

بیماری پریودنتال توسط عفونت باکتریایی ایجاد می شود. انگل ها و باکتری ها با تحلیل استخوان و بیماری لثه ارتباط مستقیمی دارند. رویکرد معمول در دمان این بیماری شامل بریدن بافت لثه است که از پاکت های باکتری های مضر تشکیل شده است. برداشتن بافت ها باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود. ریشه ها حساس می شوند. مسواک زدن به دلیل حساسیت عمومی دردناک می شود.

دندانپزشکی با لیزر شامل یک رویکرد کاملا متفاوت است. ابتدا دندانپزشکان نمونه هایی از بافت لثه را جمع آوری کرده و زیر میکروسکوپ تشخیص می دهند. هدف بررسی عفونت فعال است. در صورت تشخیص وجود آن، جراحان مناطق آلوده را با لیزر درمان می کنند. این به کشتن باکتری های مضر و کوچک کردن پاکت های لثه کمک می کند.

دندانپزشکی با لیزر برای بیمار آسیب کمتری دارد و راحت است. دندانپزشکی با لیزر موثرترین روش برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است. به عبارت ساده، روش لیزری به کنترل عفونت بدون بریدن بافت لثه کمک می کند.

سفید کردن دندان با لیزر

2- سفید کردن دندان با لیزر

دندانپزشکی با لیزر در روند سفید کردن دندان و بلیچینگ دندان کاربرد زیادی دارد. پراکسید موجود در ژل مولکول های اکسیژن روی مینای دندان را آزاد می کند. این مولکول ها در عرض چند ساعت لکه های روی سطح دندان را تجزیه می کنند.

مطالعه بیشتر  اضطراب دندانپزشکی

بنابراین تفاوت بین سفید کننده دندان معمولی و استفاده از لیزر چیست؟ بلیچینگ دندان با گرم کردن مولکول ها، فرآیند آزادسازی اکسیژن را سرعت می بخشد. دندانپزشکان از لیزر آرگون در سفید کردن پلاک ها برای تسریع واکنش شیمیایی استفاده می کنند.

3- درمان پوسیدگی دندان

روش‌هایی که شامل پر کردن دندان هستند، می‌توانند باعث دندان درد شوند. به همین دلیل، بیماران اغلب از ادامه روند درمان خودداری می کنند. در درمان های دندانپزشکی با لیزر عامل درد از بین می رود. اندودنتیست ها از لیزر CO2 ایزوتوپی برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می کنند. در نتیجه فرآیند تراشیدن و آماده سازی دندان پوسیده آسان تر می شود. این روش برای لیزر کل بافت سریع و قابل اعتماد است. برای کار بر روی استخوان، مینای دندان، عاج و لثه استفاده می شود.

درمان حساسیت

4- درمان حساسیت

روش سنتی درمان حساسیت دندان شامل استفاده از مواد ضد حساسیت موضعی می شود. مشکل این روش زمان طولانی روند درمان است. از طرف دیگر دندانپزشکی با لیزر به سرعت این مشکلات را حل می کند. دندانپزشکان می توانند این عمل را در چند دقیقه تمام کنند.

اندودنتیست ها و متخصصان لیزر ناحیه مربوطه را جرمگیری می کنند. سپس تابش لیزر به نواحی انتخابی لثه و دندان انجام می شود. افراد حرفه ای می توانند در 10 تا 20 ثانیه تابش لیزر را انجام دهند.

5- تشخیص پوسیدگی

مسواک شما نمی تواند به نواحی خاصی از دندان برسد. سپس این نواحی به کانون باکتری های مضر تبدیل می شوند. یک دستگاه قلم مانند ، پرتو لیزر ساطع می کند و به دندانپزشکان در تشخیص پوسیدگی کمک می کند. دندانپزشکی با لیزر می تواند به کنترل پوسیدگی در مراحل اولیه کمک کند.

مطالعه بیشتر  11 نشانه اصلی سرطان فک چیست؟

لیست روش های دندانپزشکی با لیزر شامل درمان های زیر می شود:

1. برداشتن تومورهای گونه، لب، لثه و کام
  2. برای درمان آپنه خواب
  3. بررسی بافت لثه و نواحی داخل دندان
  4. بازسازی اعصاب آسیب دیده، عروق خونی
  5. درمان تبخال

مزایای لیزر دندانپزشکی

1- برای از بین بردن باکتری ها

تکنولوژی بسیاری از روش های درمانی را برای بیماران راحت کرده است. لیزر باعث درد نمی شود زیرا رگ های خونی و انتهای عصبی رگ ها را می بندد. نیازی به برش غیر ضروری بافت لثه نیست. بنابراین، آسیب بافت و استخوان تقریباً صفر است. مهمتر از همه، خونریزی در مقایسه با روش های جراحی کمتر است. همچنین لیزر سلول های بنیادی را تحریک می کند و استخوان و رباط های از دست رفته را بازسازی می کند.

2- یک روش درمان عالی برای کودکان و بزرگسالان مضطرب

در برخی موارد، داروهای بیهوشی می توانند باعث آلرژی شوند. متأسفانه، هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است با عوارض مواجه شوند. روش های لیزری دندانپزشکی بهترین گزینه برای چنین افرادی است. جراح شما در بیشتر موارد بی حسی انجام نمی دهد. بنابراین، هیچ حساسیتی وجود ندارد.

3- زمان به طور قابل توجهی کمتر برای بهبودی

لیزر دندانپزشکی به طور قابل توجهی زمان بهبودی بسیاری از روش های درمانی را کاهش داده است. آسیب جزئی به بافت سالم نیز احتمال عفونت را کاهش می دهد. دندانپزشکان از چاقوی جراحی استفاده نمی کنند، بنابراین نیازی به بخیه نیست. این عوامل به بهبود سریع دهان شما کمک می کنند.

دندانپزشکی با لیزر

معایب لیزر دندانپزشکی

دندانپزشکی با لیزر  برای بیمارانی که بریج دندان، روکش و پرکننده های فلزی دارند مناسب نیست. برخی از درمان های لیزر پرهزینه هستند. علاوه بر این استفاده نادرست از لیزر در دندان می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی شما وارد کند، به این دلیل مراجعه به یک دندانپزشک با تجربه مانند دکتر رحیمی ضروری است.

مطالعه بیشتر  کیست دندان (10 درمان خانگی کیست دندان)

مطمئناً مزایای دندانپزشکی با لیزر از معایب آن بیشتر است. اگر دندانپزشکان باتجربه را برای درمان انتخاب کنید، نگران نباشید. متخصصان لیزر با دقت طول موج و نوع دستگاه ساطع کننده نور را انتخاب می کنند. هم دندانپزشکان و هم بیماران باید از عینک ایمنی استفاده کنند. مطب های دندانپزشکی تمام اقدامات احتیاطی ویژه را برای اطمینان از ایمنی انجام می دهند.

در نتیجه؛

دندانپزشکان دقیقاً می دانند که چگونه لیزر را برای سوزاندن، تبخیر یا برش بافت عفونی تنظیم کنند. بنابراین دیگر لازم نیست نگران درد یا ناراحتی مته های دندانپزشکی پر سر و صدا باشید.