گرافی دندان

گرافی دندان تصاویری از دندان‌های شماست که دندانپزشک شما از آنها برای ارزیابی سلامت دهان و دندان شما استفاده می‌کند. گرافی دندان با استفاده از سطوح کم تشعشع برای گرفتن تصاویری از داخل دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌شود که می‌تواند به دندانپزشک شما کمک کند تا مشکلاتی مانند حفره‌ها، پوسیدگی دندان و دندان‌های نهفته را شناسایی کند. گرافی دندان ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در واقع استفاده از گرافی در دندانپزشکی بسیار رایج است که به اندازه جرم‌گیری و مسواک زدن دندان‌های شما مهم است.

چرا گرافی دندان انجام می‌شود

گرافی دندان معمولاً سالیانه انجام می‌شود. اگر دندانپزشک شما پیشرفت یک مشکل یا درمان دندان را دنبال کند، ممکن است بیشتر از یکبار از شما درخواست گرافی دندان بکند. عواملی که بر تعداد دفعات دریافت گرافی دندان تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • سن شما
  • سلامت دهان و دندان فعلی شما
  • هر گونه علائم بیماری دهان
  • سابقه بیماری لثه (ژنژیویت) یا پوسیدگی دندان

اگر بیمار جدید دندانپزشک هستید، احتمالاً تحت گرافی دندان قرار خواهید گرفت تا دندانپزشک جدید شما بتواند تصویر واضحی از سلامت دندان شما داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی مهم است که از دندانپزشک قبلی خود عکس‌برداری با گرافی دندان نداشته باشید.

کودکان ممکن است بیشتر از بزرگسالان نیاز به عکس‌برداری با گرافی دندان داشته باشند زیرا ممکن است دندانپزشکان آنها نیاز به نظارت بر رشد دندان‌های آنها داشته باشند در این مرحله از درمان گرافی مهم است زیرا می‌تواند به دندانپزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا دندان‌های شیری باید کشیده شوند تا از عوارضی مانند رشد دندان‌های بالغ در پشت دندان‌های شیری جلوگیری کند یا خیر.

خطرات گرافی دندان

خطرات گرافی دندان

در حالی که گرافی دندان دارای تشعشع است اما درجات آن به قدری پایین است که برای کودکان و بزرگسالان ایمن در نظر گرفته می‌شود. اگر دندانپزشک شما به جای استفاده از گرافی دندان دیجیتال روی فیلم، از گرافی دندان دیجیتال استفاده کند، خطرات شما از قرار گرفتن در معرض تابش حتی کمتر نیز می‌شود.

دندانپزشک شما همچنین برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تشعشعات غیرضروری به اندام‌های حیاتی شما، یک جلیقه سربی روی قفسه سینه، شکم و ناحیه لگن شما قرار می‌دهد (یقه تیروئید ممکن است در مورد شرایط تیروئید استفاده شود) کودکان و زنان در سنین باروری نیز ممکن است آنها را همراه با پیش‌بند سربی بپوشند.

خانم‌هایی که باردار هستند یا فکر می‌کنند ممکن است باردار باشند، باید از همه انواع گرافی دندان اجتناب کنند. اگر فکر می‌کنید باردار هستید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید، زیرا اشعه برای رشد جنین ایمن در نظر گرفته نمی‌شود.

آماده شدن برای عکس‌برداری با گرافی دندان

گرافی دندان نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قبل از قرار ملاقات، دندان‌های خود را مسواک بزنید. این یک محیط بهداشتی‌تری برای ابزاری که در داخل دهان شما قرار می‌گیرد ایجاد می‌کند. گرافی دندان معمولاً قبل از جرم‌گیری دندان انجام می‌شود.

مطالعه بیشتر  درمان ایمپلنت دندان در قم

در مطب دندانپزشکی، روی یک صندلی می‌نشینید که جلیقه سربی روی سینه و پاهایتان قرار دارد. دستگاه گرافی دندان در کنار سر شما قرار می‌گیرد تا تصاویری از دهان شما ضبط کند. برخی از مطب‌های دندانپزشکی دیجیتال دارای اتاق جداگانه‌ای برای عکس‌برداری با گرافی دندان هستند، در حالی که برخی دیگر این کار را در همان اتاق دندانپزشکی انجام می‌دهند.

انواع اشعه ایکس

انواع مختلفی از گرافی دندان وجود دارد که نماهای کمی متفاوت از دهان شما را ثبت می‌کند. رایج‌ترین آنها گرافی دندان داخل دهانی هستند، مانند:

  1. گاز گرفتن: این تکنیک شامل گاز گرفتن روی یک تکه کاغذ مخصوص است تا دندانپزشک شما بتواند ببیند که تاج دندان شما چقدر با هم مطابقت دارد. این معمولاً برای بررسی حفره‌های بین دندانی استفاده می‌شود.
  2. اکلوزال: این گرافی دندان زمانی انجام می‌شود که فک شما بسته است تا ببیند دندان‌های بالا و پایین چگونه قرار می‌گیرند. همچنین می‌تواند ناهنجاری‌های آناتومیک را در کف دهان یا کام تشخیص دهد.
  3. پانوراما: برای این نوع گرافی، دستگاه به دور سر می‌چرخد. دندانپزشک شما ممکن است از این روش برای بررسی دندان عقل شما، برنامه ریزی برای ایمپلنت یا بررسی مشکل فک استفاده کند.
  4. پری اپیکال: این تکنیک بر روی دو دندان کامل از ریشه تا تاج تمرکز می‌کند.

هنگامی که دندانپزشک شما مشکوک است که ممکن است در نواحی خارج از لثه و دندان، مانند فک، مشکلاتی وجود داشته باشد، از گرافی دندان خارج دهانی استفاده می‌شود. یک متخصص بهداشت دندان شما را در هر مرحله از فرایند گرافی دندان راهنمایی می‌کند. ممکن است در حین گرفتن تصاویر، برای مدت کوتاهی از اتاق خارج شوند. به شما دستور داده می‌شود که در حین ضبط تصاویر ثابت نگه دارید. اسپیسرها (هولدرهای فیلم)، در صورت استفاده، برای به دست آوردن تصاویر مناسب در دهان شما حرکت داده و تنظیم می‌شوند.

بعد از گرافی دندان

هنگامی که تصاویر آماده شدند – بلافاصله دندانپزشک شما آنها را بررسی می‌کند و موارد غیر طبیعی را بررسی می‌کند. اگر یک متخصص بهداشت دندان در حال جرم‌گیری دندان‌های شما باشد، دندانپزشک ممکن است پس از انجام جرم‌گیری، نتایج رادیوگرافی را با شما بررسی کند. استثنا در صورتی است که متخصص بهداشت در طول عکس‌برداری با گرافی دندان مشکل مهمی را کشف کند.

 گرافی دندان

اگر دندانپزشک شما مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان را پیدا کند، در مورد گزینه‌های درمانی با شما صحبت خواهد کرد.

مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، گرفتن منظم گرافی دندان بخشی جدایی‌ناپذیر از سلامت کلی دهان شماست.

انجام یک چکاپ خوب می‌تواند تسکین دهنده باشد، اما این بدان معنا نیست که نیاز به گرفتن گرافی دندان ندارید.

بسته به سن، سلامتی شما، گرافی دندان ممکن است هر یک تا دو سال یکبار انجام شود. حتماً به چکاپ هر 6 ماه یکبار خود متعهد باشید و در صورت احساس درد یا تغییرات دیگری در دهان، زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر  تحلیل لثه (پریودنتیت) چیست؟

گرافی دندان پانورامیک دندان

گرافی دندان پانورامیک دندان از دوز بسیار کمی از اشعه یونیزان برای گرفتن عکس کل دهان در یک تصویر استفاده می‌کند. معمولاً توسط دندانپزشکان و جراحان دهان در تمرینات روزمره انجام می‌شود و ممکن است برای برنامه ریزی درمان پروتز، بریس، کشیدن و ایمپلنت استفاده شود.

این مرحله از دندانپزشکی نیاز به آمادگی خاصی ندارد. اگر احتمال بارداری وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید. هر گونه جواهرات، عینک چشمی یا اشیای فلزی را که ممکن است با تصاویر گرافی دندان تداخل داشته باشد را بردارید. از شما خواسته می‌شود که یک پیش‌بند سربی بپوشید تا از بدن شما در برابر هر گونه تشعشع محافظت کند.

گرافی دندان پانورامیک چیست؟

رادیوگرافی پانورامیک که گرافی دندان پانورامیک نیز نامیده می‌شود، یک معاینه با گرافی دندان دو بعدی است که کل دهان شامل دندان‌ها، فک بالا و پایین، ساختارها و بافت‌های اطراف را در یک تصویر می‌گیرد.

فک یک ساختار منحنی شبیه به نعل اسب است. با این حال، گرافی دندان پانوراما یک تصویر صاف از ساختار منحنی ایجاد می‌کند. معمولاً جزئیات استخوان‌ها و دندان‌ها را ارائه می‌دهد. معاینه گرافی دندان به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی کمک می‌کند. شما را در معرض دوز کمی از تابش یونیزه قرار می‌دهد تا تصاویری از داخل بدن تولید کند. گرافی دندان قدیمی‌ترین و رایج‌ترین شکل تصویربرداری پزشکی است.

برخی از کاربردهای رایج این روش چیست؟

گرافی دندان پانورامیک یک معاینه معمولی است که توسط دندانپزشکان و جراحان دهان انجام می‌شود و یک ابزار تشخیصی مهم است. ناحیه وسیع‌تری نسبت به گرافی دندان داخل دهانی معمولی را پوشش می‌دهد و در نتیجه اطلاعات ارزشمندی در مورد سینوس‌های فک بالا، موقعیت دندان و سایر ناهنجاری‌های استخوانی ارائه می‌دهد. این معاینه همچنین برای برنامه ریزی درمان پروتزهای کامل و جزئی، بریس، کشیدن و ایمپلنت استفاده می‌شود.

رادیوگرافی پانورامیک همچنین می‌تواند مشکلات دندانی و پزشکی مانند:

  • بیماری پریودنتال پیشرفته
  • کیست در استخوان فک
  • تومورهای فک و سرطان دهان
  • دندان نهفته از جمله دندان عقل
  •  تشخیص اختلالات مفصل گیجگاهی فکی
  • سینوزیت

دستگاه گرافی دندان به چه شکل است؟

دستگاه گرافی دندان پانوراما از دو طرف تشکیل شده است. یک لوله گرافی دندان در یک طرف و فیلم گرافی دندان یا یک آشکارساز در طرف مقابل نصب شده است. سر بیمار با تکیه‌گاه‌های چانه، پیشانی و پهلو قرار می‌گیرد. ممکن است به بیمار یک مسدود کننده گاز داده شود تا دهان را کمی باز کند تا تصویر واضح‌تری داشته باشد.

روش کار چگونه است؟

گرافی دندان نوعی تشعشع مانند نور یا امواج رادیویی است. گرافی دندان از اکثر اجسام از جمله بدن عبور می‌کند. تکنسین با دقت پرتو گرافی دندان را در ناحیه مورد نظر هدف قرار می‌دهد. این دستگاه یک انفجار کوچک از تشعشعات را تولید می‌کند که از بدن شما عبور می‌کند. تشعشع تصویری را روی فیلم عکاسی یا آشکارساز مخصوص ثبت می‌کند.

مطالعه بیشتر  اضطراب دندانپزشکی

در طول معاینه پانورامیک اشعه ایکس، لوله گرافی دندان به صورت نیم‌دایره‌ای دور سر بیمار می‌چرخد و از یک طرف فک شروع می‌شود و به طرف دیگر ختم می‌شود.

یک دستگاه گرافی دندان پانورامیک به جای تکیه بر فیلمی که در داخل دهان قرار می‌گیرد، پرتویی را از طریق بیمار روی فیلم یا آشکارسازی که در مقابل لوله گرافی دندان می‌چرخد، پرتاب می‌کند.

اکثر تصاویر گرافی دندان فایل‌های دیجیتالی ذخیره شده الکترونیکی هستند. پزشک شما می‌تواند به راحتی به این تصاویر ذخیره شده برای تشخیص و مدیریت وضعیت شما دسترسی داشته باشد.

فرمت دیجیتال همچنین به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا کنتراست، روشنایی و تاریکی تصویر را برای تجسم بهتر ساختارها و بافت‌های خاص تنظیم و تغییر دهد. تصاویر روی فیلم قابل تنظیم یا تغییر نیستند.

 

گرافی دندان پانورامیک چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا، شما در مرکز واحد قرار خواهید گرفت، جایی که تکنسین به دقت سر شما را قرار داده و محکم می‌کند. سپس یک بایت بلوکر در دهان شما قرار داده می‌شود تا از تراز مناسب دندان‌ها اطمینان حاصل شود. قرار دادن صحیح دندان‌ها و سر برای به دست آوردن یک تصویر واضح مهم است.

از شما خواسته می‌شود تا زمانی که بازوی چرخان به صورت نیم‌دایره‌ای در اطراف محیط سر شما حرکت می‌کند و تصاویر در حال گرفتن هستند، بسیار بی حرکت بمانید. این کار معمولاً بین 12 تا 20 ثانیه طول می‌کشد. انجام معاینه پانورامیک گرافی دندان بدون درد، سریع و آسان است. ممکن است برای بیمارانی که دارای رفلکس گگ حساس هستند، گرافی دندان داخل دهانی توصیه شود.

مزایای گرافی دندان در مقابل خطرات چیست؟

  • پس از گرافی دندان هیچ تشعشعی در بدن شما باقی نمی‌ماند.
  • گرافی دندان معمولاً در محدوده تشخیصی معمولی قرار دارد و برای این معاینه عوارض جانبی وجود ندارد.
  • گرافی دندان پانورامیک دندان می‌تواند اطلاعات تشخیصی ارزشمندی را برای راهنمایی دندانپزشک یا جراح دهان شما برای درمان بیماری‌های دندانی و دهانی ارائه دهد.
  • گرافی دندان پانوراما را می‌توان برای کودکان بسیار خردسال استفاده کرد، زیرا نیازی به قرار دادن فیلم در داخل دهان نیست.

خطرات

در صورت وجود احتمال بارداری، خانم‌ها باید همیشه به دندانپزشک یا جراح دهان خود اطلاع دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بارداری و گرافی دندان به صفحه ایمنی در برابر اشعه مراجعه کنید.

X54644 1

محدودیت‌های گرافی دندان پانورامیک چیست؟

گرافی دندان پانورامیک اطلاعات دقیقی را در مورد تک‌تک دندان‌ها یا بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها ارائه نمی‌دهد. به طور کلی به عنوان ارزیابی اولیه استخوان‌ها و دندان‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که دهان شما خمیده است، گرافی دندان پانورامیک گاهی اوقات می‌تواند تصویری کمی تار ایجاد کند که در آن اندازه‌گیری دقیق دندان‌ها و فک شما امکان پذیر نیست. اگر دندانپزشک یا جراح شما به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تجویز شود. این ممکن است شامل Dental Cone Beam CT باشد، یک آزمایش تصویربرداری که به طور خاص برای این قسمت از بدن ایجاد شده است.

 

اطلاعات نویسنده