ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن بافت استخوانی از بین می‌رود. با تخریب بافت در سطح میکروسکوپی، استخوان‌ها شکننده‌تر می‌شوند و به راحتی می‌شکنند. اخیراً کشف شده است که بین پوکی استخوان و وضعیت دندان‌ها و فک ارتباط مستقیمی وجود دارد.

علائم پوکی استخوان

عوامل خطر مختلفی برای پوکی استخوان وجود دارد، از جمله مصرف کم کلسیم در رژیم غذایی، سطح فعالیت، اندازه بدن، عوامل هورمونی و ژنتیک. هنگامی که تراکم استخوان فک کاهش می‌یابد، آسیب‌شناسی‌های مختلف دندانی ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان‌ها شود. پروتز برای بازیابی عملکرد و زیبایی سیستم فک مورد نیاز است. ایمپلنت‌های دندانی گزینه ارجح هستند، زیرا نسبت به سایر گزینه‌های جایگزینی دندان ایمن‌تر، راحت‌تر و از نظر زیبایی زیباتر هستند.

سؤال بسیاری از کسانی کخ بیماری پوکی استخوان  دارند این است که آیا ایمپلنت دندان برای آنها گزینه‌ای مناسب است یا خیر؟ خوشبختانه، ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان هیچ مانعی از نظر سلامتی ندارد. در واقع، کاشت دندان اغلب برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان توصیه می‌شود، زیرا ایمپلنت باعث تحریک بازسازی بافت استخوانی و افزایش تراکم استخوان در ناحیه می‌شود.

آیا کسانی که پوکی استخوان دارند می‌توانند دندان‌هایشان را ایمپلنت کنند؟

آیا کسانی که پوکی استخوان دارند می‌توانند دندان‌هایشان را ایمپلنت کنند؟

تحلیل استخوان موجود در بدن مستقل از تحلیل استخوان موجود در دهان و فک عمل می‌کند. تحلیل استخوان ممکن است در دهان افرادی که مشکل پوکی استخوان را در نقاط مختلف بدن خود تجربه می‌کنند، دیده نشود. این وضعیت می‌تواند برعکس نیز رخ دهد. اگر تحلیل استخوان موجود در بدن در دهان یافت نشد به این معنی است که زمینه مناسبی برای درمان‌های ایمپلنت وجود دارد.

پوکی استخوان بیماری است که باعث می‌شود استخوان‌های شما شکننده شوند. بیشتر در زنان دیده می‌شود اما می‌تواند در مردان نیز رخ دهد. وقتی استخوان‌های شکننده دارید، فقط روی کمر و استخوان ران شما تأثیر نمی‌گذارد، بلکه بقیه بدن شما از جمله تراکم استخوان در فک شما را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مطالعه بیشتر  بعد از کاشت ایمپلنت چه دارویی باید مصرف کرد؟

بسیاری از بیماران نگران این هستند که اگر پوکی استخوان داشته باشند، این بدان معناست که ایمپلنت دندان برای آنها امکان پذیر نیست زیرا تراکم استخوان آنها بسیار ضعیف است. در حالی که این برای برخی تمام بیماران صدق نمی‌کند برای اینکه ببینیم ایمپلنت دندان برای شما امکان پذیر است یا خیر، دندانپزشک این مرکز از شما باید برای بررسی بیشتر سی‌تی‌اسکن فک درخواست می‌کند.

برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان، موضوع مهم‌تر این است که آیا از داروهای مشتق شده “بیس فسفونات” که می‌توان برای درمان این بیماری استفاده کرد یا خیر؟ این داروها در حالی که تحلیل رفتن استخوان‌های بدن را متوقف می‌کنند، در صورت انجام هر گونه عمل جراحی و به‌ویژه در صورت مصرف داروهای داخل وریدی می‌توانند باعث از بین رفتن استخوان در استخوان‌های فک بیماران شوند. بیماری که این نوع داروها را مصرف می‌کنند باید قبل از عمل به پزشک اطلاع دهد. این مورد در بیماران پوکی استخوان که از این داروها استفاده نمی‌کنند صدق نمی‌کند.

ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

در حالی که بسیاری از افراد کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان هستند، یکی از شایع‌ترین شرایطی که می‌تواند جراحی ایمپلنت دندان را پیچیده کند، پوکی استخوان است. پوکی استخوان در ایران در حال افزایش است و هر ساله تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند.

پوکی استخوان به طور ذاتی ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان را پیچیده نمی‌کند، با این حال داروهایی که بیماران برای پوکی استخوان مصرف می‌کنند می‌توانند بر بهبود بیماران ایمپلنت دندان تأثیر بگذارند.

  • دو دسته از داروهای پوکی استخوان وجود دارد، بیس فسفونات ها (مانند فوسوماکس) و دنوزوماب (مانند پرولیا).

اگر بیمار هر یک از این داروها را مصرف می‌کند، جراح ایمپلنت باید با  بیمار مبتلا به بیماری پوکی استخوان مشورت کند و در انتها بهترین اقدام را در برنامه ریزی برای ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان تعیین کند. این داروها برای کمک به جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان، گردش سلول‌های استخوانی را کاهش می‌دهند، اما چرخش سلول‌های استخوانی سالم برای ترمیم و ادغام استخوان اطراف ایمپلنت‌های دندانی مورد نیاز است.

مطالعه بیشتر  تفاوت اوردنچر و ایمپلنت چیست؟

شایع‌ترین عارضه جراحی ایمپلنت دندان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان استئونکروز فک نام دارد که زمانی اتفاق می‌افتد که زخم در استخوان فک بهبود نیابد. برای ادامه عمل جراحی، جراح دهان باید تا حد امکان رویکرد محافظه کارانه‌ای داشته باشد (که اغلب به معنای برنامه ریزی کمتر ایمپلنت برای بهبود کیفیت زندگی شماست.)

متخصص ایمپلنت شما به تعویق انداختن داروی پوکی استخوان شما را در طول فرایند بهبودی بررسی خواهد کرد که آیا این گزینه برای شما بدون به خطر انداختن سلامت طولانی مدت شما امکان پذیر است یا خیر.

با این حال، فقط به این دلیل که شما این داروها را مصرف می‌کنید به این معنی نیست که نمی‌توانید جراحی را انجام دهید، بلکه نیاز به برنامه ریزی بسیار دقیق دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به پوکی استخوان می‌توانند جراحی ایمپلنت دندان را با نتایج بلندمدت عالی برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌هایشان انجام دهند، اما مشورت با جراح و متخصص بسیار مهم است.

ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم ساخته شده‌اند و مستقیماً در استخوان فک قرار می‌گیرند، جایی که به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل می‌کنند. یک دندان مصنوعی (روکش، بریج یا پروتز) به ایمپلنت متصل می‌شود. ایمپلنت را می‌توان برای جایگزینی فقط یک دندان، بخش کوچکی از دندان‌ها یا حتی همه دندان‌ها استفاده کرد و می‌توان آن را در هر دو فک بالا و پایین قرار داد.

از آنجایی که ایمپلنت دندان مستقیماً در استخوان فک کاشته می‌شود، بسیار ایمن است و می‌تواند برای فعالیت‌های روزانه مانند جویدن و صحبت کردن دقیقاً به همان روشی که یک دندان طبیعی استفاده می‌کند، استفاده شود. این باعث می‌شود ایمپلنت راحت‌تر از سایر گزینه‌های جایگزین برای دندان باشد. علاوه بر این، ایمپلنت دندان رشد بافت استخوانی اطراف خود را تحریک می‌کند که به حفظ استحکام و یکپارچگی استخوان فک کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر  دلایل سیاه ‌شدن لثه بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند ؟

چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند ؟

موارد خاصی وجود دارد که در آن بیماران ممکن است واجد شرایط کاشت ایمپلنت دندان نباشند. تصمیم در مورد مناسب بودن ادامه درمان توسط پزشک و با استفاده از داده‌های سی‌تی‌اسکن گرفته می‌شود. اسکن سه بعدی به پزشک اجازه می‌دهد وضعیت استخوان فک را از زوایای مختلف مشاهده کند؛ بنابراین، پزشک می‌تواند درجه پیشرفت بیماری وآتروفی استخوان را ارزیابی کند تا تعیین کند که آیا استخوان فک بیمار قادر به حمایت از ایمپلنت است یا خیر. اگرنه، می‌توان پیوند استخوان را برای این بیمار در نظر گرفت. این روشی است که باعث تقویت استخوان ناحیه به منظور آماده سازی آن برای دریافت ایمپلنت می‌شود.

 

ایمپلنت دندان برای چه کسانی منع دارد:

  • بیماری سل
  • اختلالات لخته شدن خون یا سایر بیماری‌های خونی
  • تومورهای بدخیم
  • دندان قروچه
  • اختلالات روانی
  • ناهنجاری‌های شدید عروقی و قلبی
  • بیماری‌های مقاربتی
  • عفونت‌های حاد
  • اعتیاد به الکل یا سیگار
  • بارداری یا شیردهی

ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

موفقیت ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان

در صورت ابتلا به پوکی استخوان، چند راه مختلف برای موفقیت ایمپلنت افراد مبتلا به پوکی استخوان وجود دارد. اگر در حال حاضر داروهایی برای پوکی استخوان خود مانند بیس فسفونات ها مصرف می‌کنید، این دارو در واقع می‌تواند پیشرفت تحلیل استخوان را کاهش دهد. در حالی که این به طور کلی خوب است، متأسفانه می‌تواند عارضه جانبی کندی زمان بهبودی فک شما پس از جراحی را به شما بدهد. برخی از درمان‌های شدید بیس فسفونات نیز با عوارض جانبی منجر به شکست ایمپلنت مرتبط شده‌اند.

تعادل تحقیقات بیان می‌کند که پوکی استخوان نباید مانع از کاشت ایمپلنت شود. برخی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ایمپلنت‌های دندانی بلافاصله پس از برداشتن دندان‌های شما قرار داده شوند، میزان موفقیت بیشتری دارند. اگر پوکی استخوان دارید و می‌خواهید ایمپلنت‌های دندانی داشته باشید، بهتر است زودتر اقدام کنید.

 

اجازه ندهید تراکم استخوان روی ایمپلنت دندان شما تأثیر بگذارد

.

 

 

اطلاعات نویسنده