تشخیص زبان سبز و درمان سریع این بیماری

زبان سبز چیست؟

یک زبان سالم رنگ صورتی یا قرمز و بافتی صاف دارد. زبان با رنگ یا بافت متفاوت می‌تواند نشانه بیماری باشد. زبان سبز می‌تواند نشانه‌ای از چندین بیماری جدی باشد. زبان که یکی از اندام‌های حیاتی است، رنگ طبیعی دارد. با این‌حال، گاهی اوقات ممکن است تغییر رنگ روی زبان رخ دهد. این می‌تواند نشانه انواع بیماری‌های حاد یا مزمن و همچنین تغییرات کوتاه مدت باشد و یا می‌تواند نوعی بیماری پوستی باشد، به خصوص اگر مزمن شود.

گاهی اوقات این مشکل به صورت لایه‌ای از ضخیم شدن و پوشاندن کل زبان دیده می‌شود در این حالت  است که آن را رنگ سبز روی زبان  می‌نامیم، در این شرایط بوی بددهان شدید رخ می‌دهد و ممکن است پسرفت در حس چشایی بروز دهد و با احساس درد، فرد ممکن است بی قرار شود. در چنین مواقعی باید بدون اتلاف وقت به متخصص داخلی مراجعه کرد. لازم است معاینات و آزمایشات لازم انجام شود تا مشخص شود که چه چیزی باعث تغییر رنگ شده و درمان لازم را آغاز کند.

علل بالقوه زبان سبز چیست؟

علت سبز شدن زبان چیست؟

زبان سبز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معمولاً زبان سبزاز همان ابتدا سبز نیست؛ بلکه زبان در ابتدا سفید، سپس به‌مرورزمان پس از خوردن، نوشیدن یا مصرف برخی داروها سبز می‌شود. در زیر برخی از شایع‌ترین دلایل سبزشدن زبان آورده شده است:

استعمال دخانیات و الکل

استعمال دخانیات و الکل می‌تواند باعث تحریکات مختلف و تغییر رنگ در فلور شود. به خصوص مصرف الکل می‌تواند باعث تغییرات رنگ برگشت‌ناپذیر در فرد شود. این می‌تواند نشان‌دهندهٔ یک آسیب جدی باشد. در صورت تشخیص و درمان به‌موقع و یا قطع مصرف الکل می‌توان از آن پیشگیری کرد. در غیر این صورت، آسیب ممکن است دائمی باشد و منجر به از دست دادن حس چشایی شود.

برفک دهان

برفک دهان یک عفونت ناشی از قارچ کاندیدا است. می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید روی زبان و گونه‌های داخلی شود. ضایعات ممکن است دردناک باشند و خوردن یا بلعیدن را سخت کنند. برفک دهان در نوزادان، افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع‌تر است.

عفونت در گلو و لوزه‌ها

بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی یکی از شایع‌ترین بیماری هایی است که افراد با آن مواجه هستند. عفونت در گلو و لوزه‌ها می‌تواند باعث تغییر رنگ به دلیل تولید مثل میکروارگانیسم‌های مختلف مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها شود. بسته به شدت و سیر بیماری، تشدید و خاموش شدن آن ممکن است بیماری زبان سبز نیز رخ دهد. دراین مورد که  یک بیماری مرتبط با عفونت است، ابتدا عفونت باید درمان شود. بااین‌حال، گاهی اوقات، هم بوی بددهان و هم ناراحتی را می‌توان با استفاده از اسپری‌های دهان و دهان‌شویه‌ها برطرف کرد.

مطالعه بیشتر  ارتباط ایمپلنت دندان و سرطان دهان

استفاده از داروهای مختلف

از داروها در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. مواد مؤثر مختلفی در داروها وجود دارد و این مواد گاهی اوقات باعث ایجاد رنگ سبز روی زبان می‌شوند. خواص رنگرزی مواد فعال ممکن است باعث بروز بیماری فوق در افراد پس از مصرف دارو شود. اگرچه در موارد مصرف موقت دارو، ناراحتی پس از قطع دارو از بین می‌رود، اما اگر در بیماری‌های مزمن سال‌ها از همان دارو استفاده شود و ناراحتی بعدی ایجاد شود، ممکن است در مراحل بعدی این ناراحتی دائمی شود.

سبز شدن زبان نشانی از وجود یک بیماری است

گاهی اوقات سبز شدن زبان زبان می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های کلیوی و کبدی باشد. به خصوص در صورت نارسایی کلیه، مراجعه به یک مرکزبهداشتی بدون اتلاف وقت ضروری است، زیرا زبان سبز جزو علائم آن محسوب می‌شود.

غذاها و نوشیدنی‌ها

گاهی اوقات، غذاها و نوشیدنی‌های مختلف می‌توانند باعث ایجاد زبان سبز شوند. رنگ‌ها و ادویه‌های مورد استفاده در غذاهای بسته‌بندی‌شده و نوشیدنی‌های آماده می‌توانند باعث ناراحتی شوند. اما اینها معمولاً فقط مشکلات رنگی ایجاد می‌کنند. هیچ گونه ناراحتی و درد ایجاد نمی‌کند و پس از مدتی از بین می‌رود.

رفلاکس صفرا

رفلاکس صفرا زمانی است که صفرا از کبد به معده و مری باز می‌گردد. صفرا مایعی به رنگ زرد مایل به سبز است که به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. هنگامی که رفلاکس صفرا رخ می‌دهد، ممکن است احساس تهوع داشته باشید و صفرا را استفراغ کنید. همچنین ممکن است طعم ترش در دهان خود داشته باشید.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی باعث ایجاد ضایعات بی ضرر بر روی زبان می‌شود که می‌تواند تغییر رنگ دهد. در ابتدا، ضایعات ناشی از زبان جغرافیایی ممکن است با مرزهای قرمز و برجسته سفید همراه باشد، اما این مرزها ممکن است به مرور زمان سبز شوند.

علائم دیگر عبارت‌اند از:

• ضایعات صاف و نامنظم با شکل و اندازه متفاوت روی زبان
  • ضایعات زبانی که به نظر می‌رسد به‌مرور زمان (در طول روز یا هفته) از ناحیه‌ای از زبان به ناحیه دیگر منتقل می‌شوند.
  • ضایعاتی که اغلب ظاهر می‌شوند و ناپدید می‌شوند
  • ناراحتی خفیف یا احساس سوزن سوزن شدن در زبان یا دهان

یکی دیگر از علائم زبان جغرافیایی حساسیت بیشتر زبان به ویژه به برخی مواد است. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خمیر دندان
  • دهان‌شویه
  • شکر یا غذاهای شیرین
  • غذاهایی که بسیار تند یا ترش هستند

سندرم زبان مودار

زبان مودار زمانی اتفاق می‌افتد که نوع خاصی از سلول‌های زبان به درستی رشد نمی‌کند این به زبان ظاهری خشن یا “مودار” می‌دهد. این سطح ناهموار مکانی را برای رشد باکتری‌ها و مخمرها ایجاد می‌کند که می‌تواند رنگ زبان شما را تغییر دهد و در نتیجه رنگ آن سبز شود. تغییر رنگ زبان  حتی پس از خوردن نوع خاصی از غذا یا نوشیدنی یا استفاده از محصولات خاص شایع تر است.

مطالعه بیشتر  لثه درمانی: درک و درمان بیماری لثه

سایر علائم زبان مودار عبارت‌اند از:

• سوزن سوزن شدن در زبان
  • احساس غلغلک یا غلغلک ناشی از سلول‌های طولانی در زبان
  • بوی بد دهان ناشی از رشد باکتری یا مخمر روی زبان است
  • طعم غیرطبیعی روی زبان یا عدم چشایی ناشی از بسته شدن جوانه های چشایی.

لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری بثورات مانند است که می‌تواند رنگ زبان را تغییر دهد. لیکن پلان دهان  پوشش داخلی دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید، قرمز یا بنفش بر روی زبان، لثه ها یا گونه‌های داخلی شود. ضایعات ممکن است دردناک یا خارش داشته باشند. لیکن پلان دهان مسری نیست.

معمولاً لیکن پلان به صورت رنگ سفید روی زبان ظاهر می‌شود. هنگامی که باکتری‌ها یا مخمرها روی آن شروع به رشد می‌کنند، زمانی که غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی مصرف می‌شوند، یا زمانی که از محصولات خاصی استفاده می‌شود، می‌تواند سبز شود.

سایر علائم لیکن پلان عبارت‌اند از:

• ضایعات سفید چرخشی در دهان که می‌تواند باعث احساس درد یا سوزش شود.
  • ضایعات سفید رنگ در دهان که به دلیل باکتری، مخمر، غذا، نوشیدنی یا محصولات استفاده شده در دهان تغییر رنگ می‌دهند.

سرطان دهان

هنگامی که باکتری‌ها یا مخمرها روی زبان شروع به رشد می‌کنند، هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خاص یا استفاده از محصولات خاصی در دهان، سرطان دهان می‌تواند باعث تغییر رنگ و آسیب به زبان شود.

علائم سرطان دهان عبارت‌اند از:

• التهاب یا ضایعه غیرقابل التیام روی زبان
  • توده یا رشد در زبان
  • خونریزی در زبان
  • کاهش وزن چشمگیر
  • بی حسی در لب پایین، صورت، گردن یا چانه
  • لکه‌های سفید، قرمز و سفید، قرمز یا سبز روی زبان

مشکلات معده

اگر عفونت یا التهاب در معده خود دارید، می تواند باعث سبز شدن زبان شما شود. این به این دلیل است که صفرا از کبد شما ممکن است در معده و مری شما جمع شود. صفرا مایعی به رنگ زرد مایل به سبز است که به هضم چربی‌ها کمک می‌کند.

کاندیدیازیس دهان

رشد بیش از حد مخمر روی زبان و داخل دهان است همان‌طور که می‌دانید قارچ به طور طبیعی در دهان یافت می‌شود؛ اما هنگامی که رشد این قارچ به حالت غیرطبیعی افزایش یابد بیماری کاندیدیازیس دهان پدید می‌یابد. این الگوی قارچی سفید به نظر می‌رسد، اما می‌تواند به مرور زمان در صورت بروز عفونت دلیل بروز زبان سبز شود.

مطالعه بیشتر  قیمت ایمپلنت دیجیتال: درک قیمت فناوری دندانپزشکی انقلابی

سایر علائم کاندیدیازیس دهان عبارت‌اند از:

• برجستگی‌های سفید روی زبان یا لوزه‌ها
  • خونریزی زمانی که برجستگی‌های دهان با دندان یا مسواک خراشیده می‌شود
  • درد در محل توده در دهان
  • مشکل بلع

علائم دهانی شکم در نوزادان شامل مشکلات تغذیه، بی‌قراری و تحریک‌پذیری است.

علت سبز شدن زبان در طب اسلامی

رنگ زبان در سیستم‌های مختلف پزشکی سنتی از جمله طب سنتی چینی (TCM) برای تشخیص بیماری‌ها استفاده شده است. در بسیاری از سیستم‌های سنتی، زبان به‌عنوان بازتاب سلامت داخلی در نظر گرفته می‌شود و تغییر در رنگ، شکل و پوشش آن ممکن است نشان‌دهنده مسائل بهداشتی خاص باشد. به‌عنوان‌مثال، در TCM، رنگ مایل به سبز یا آبی در زبان ممکن است نشان دهنده شرایط سرد یا راکد در بدن باشد.

زبان سبز چگونه درمان می‌شود؟

درمان زبان سبز به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، علت باکتری، قارچ یا مخمر است. در این موارد، درمان ممکن است شامل داروهای ضدقارچ باشد. گزینه‌ها عبارت‌اند از:

• فلوکونازول
  • کلوتریمازول
  • نیستاتین
  • ایتراکونازول
 نکات زیر نیز می تواند به بهبود زبان شما در صورت بروز باکتری، قارچ یا مخمر کمک کند:

برای جلوگیری از تحریک ضایعات در دهان، دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید.

1. از شستشوی دهان خودداری کنید.
  2. دهان را با آب نمک بشویید.
  3. اگر دیابت دارید سطح قند خون خود را سالم نگه دارید.
  4. ماست ساده بخورید تا سطح باکتری‌های خوب بدن را متعادل کنید.

هنگامی که زبان سبز به دلیل التهاب ایجاد می‌شود، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب
  • کاهش التهاب و کاهش واکنش‌های آلرژیک
  • آنتی‌هیستامین برای متوقف کردن
  • مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن

برای زبان سبز ناشی از التهاب، از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تحریک دهان می‌شوند خودداری کنید. همچنین از محصولاتی که دهان را تحریک می‌کنند، مانند خمیر دندان‌های طعم دار خودداری کنید.

زمانی که سرطان علت سبزشدن زبان باشد، درمان به مرحله، نوع و محل دقیق سرطان بستگی دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. عمل
  2. رادیوتراپی
  3. شیمی درمانی
  4. درمان هدفمند
  5. تغذیه درمانی

درمان مناسب برای همه نوع زبان سبز شامل رعایت بهداشت دهان و دندان است. حداقل دو بار در روز و در حالت ایده آل بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان یکی دیگر از بخش‌های مهم بهداشت دهان و دندان است.

عوارض زبان سبز

اگرچه دلایل زیادی برای سبزشدن زبان وجود دارد، اما معمولاً نشانه‌ای از وجود باکتری، قارچ یا مخمر در زبان است که در صورت وجود ضایعات در دهان، این مواد می‌توانند باعث عفونت‌های جدی شوند. پس ضروری است که به فکر درمان فوری زبان سبز باشید. در بیشتر موارد، زبان سبز با درمان مناسب به‌سرعت از بین می‌رود.