گرافت دندان

گرافت دندان روشی برای افزایش مقدار استخوان در بخشی از فک است که در آن استخوان از بین رفته یا مورد نیاز به حمایت اضافی توسط آن تأمین می‌شود. استخوان را می‌توان از هر قسمتی از بدن گرفته و با جراحی به استخوان موجود در فک جوش داد. گاهی اوقات از مواد استخوان مصنوعی استفاده می‌شود. اگر اقدامات بعدی مانند ایمپلنت دندان ضروری باشد یا اگر از دست دادن استخوان بر سلامت لثه‌ها و دندان‌های مجاور تأثیر بگذارد، گاهی اوقات گرافت دندان مورد نیاز است. برای درک نحوه عملکرد گرافت دندان، نحوه انجام این روش و نتایجی که می‌توانید از این روش انتظار داشته باشید، ادامه مطلب را بخوانید.

گرافت دندان دقیقاً چیست؟

روش‌های مختلفی برای گرافت دندان  وجود دارد، اما روش اصلی یکسان است: دندانپزشک یا جراح دهان، برشی را در فک ایجاد می‌کند و سایر مواد استخوانی را به فک پیوند می‌دهد. گرافت دندان معمولاً در صورتی انجام می‌شود که یک یا چند دندان بالغ از بین رفته باشد یا بیماری لثه وجود داشته باشد. هر دوی این شرایط می‌توانند باعث تحلیل استخوان در فک شوند.

روش ترجیحی برای گرافت دندان  استفاده از استخوان خود فرد از لگن، ساق پا یا پشت فک است. این به عنوان اتوگرافت شناخته می‌شود. اتوگرافت‌ها اغلب «استاندارد طلایی» هستند زیرا باعث افزایش حمایت استخوان در فک می‌شوند و باعث بهبود سریع‌تر و تشکیل استخوان جدید می‌شوند. در زیر چهار منبع مواد برای پیوند آورده شده است که هر کدام مزایا و خطرات خاص خود را دارند.

دلایل گرافت دندان

انواع گرافت دندان

  • اتوگرافت: این شامل استخوان بدن شما، مانند لگن یا فک شما می‌شود.
  • آلوگرافت: در این پیوند از استخوان فرد دیگری استفاده می‌شود.
  •  Xenografts:  این شامل استخوان از گونه‌های دیگر مانند گاو، خوک یا مرجان است.
  • آلو پلاست‌ها: این مربوط به مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم یا فسفوسیلیکات سدیم کلسیم (Bioglass) است.

چه کسی کاندیدای مناسب برای گرافت دندان  است؟

در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است به گرافت دندان  نیاز داشته باشید آورده شده است.

ایمپلنت برای دندان‌های از دست رفته

افرادی که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود ایمپلنت خواهند داشت، کاندیدای رایج گرافت دندان هستند. ایمپلنت‌های دندانی ریشه‌های مصنوعی پیچی شکلی هستند که در استخوان فک قرار می‌گیرند. سپس روکشی که با دندان‌های مجاور مطابقت دارد روی ایمپلنت قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر  تشخیص زبان سبز و درمان سریع این بیماری

اغلب، گرافت دندان برای ایجاد یک پایه کافی برای ایمپلنت مورد نیاز است. در یک مطالعه در سال 1394 روی نزدیک به 800 نفر که ایمپلنت دریافت کردند، بیش از نیمی از محل‌های کاشت ابتدا نیاز به گرافت دندان داشتند.

از دست دادن دندان یا بیماری لثه

از دست دادن دندان یا بیماری لثه

حتی اگر به ایمپلنت نیاز ندارید، ممکن است به دلیل از دست دادن دندان یا بیماری لثه به گرافت دندان  برای حمایت از بخشی از استخوان فک خود نیاز داشته باشید. از دست دادن استخوان می‌تواند روی دندان‌های مجاور و بافت لثه تأثیر بگذارد. ثابت کردن فک با گرافت دندان می‌تواند به جلوگیری از تحلیل بیشتر استخوان و عوارض طولانی مدت سلامتی ناشی از آن کمک کند اگر بیماری لثه به طور مؤثر مدیریت نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن بیشتر دندان و حتی بیماری قلبی شود.

از دست دادن استخوان

سایر کاندیدها برای گرافت دندان  شامل کسانی هستند که ظاهرشان تحت تأثیر از دست دادن استخوان قرار گرفته است. از دست دادن توده استخوانی در فک می‌تواند باعث شود که صورت کوتاه‌تر از قبل به نظر برسد.

اگر استخوان فک پایین توده استخوانی خود را از دست بدهد، ممکن است به نظر برسد که فک به سمت جلو بیرون زده است. بدون ساختار استخوانی سالم، ظاهر لب‌ها و عضلات اطراف آن ممکن است تغییر کند. پوست ناحیه چانه ممکن است چروکیده‌تر به نظر برسد.

از دست دادن استخوان در فک در میان افراد مسن شایع‌تر است، زیرا احتمال ابتلا به پوکی استخوان و وضعیت نازک شدن استخوان با افزایش سن افزایش می‌یابد. با این حال، فردی در هر سنی که با آسیب فک یا سایر مسائل بهداشتی، مانند بهداشت نامناسب دندان یا عفونت‌های عمده ممکن است با این مشکل مواجه شود.

گرافت دندان دردناک است؟

گرافت دندان  یک روش نسبتاً آسان است که شامل برداشتن مواد استخوانی از بدن خود بیمار نیست. در طول عمل بی حس خواهید شد تا زمانی که اثر بی حسی از بین برود هیچ دردی احساس نخواهید کرد. سپس، درد را معمولاً می‌توان با مسکن‌های بدون نسخه برای چند روز آینده تحمل کرد. داروهای مسکن تجویزی نیز ممکن است مناسب باشند. بسته به میزان کار انجام شده، ممکن است برای چند هفته در دوران نقاهت احساس ناراحتی کنید.

  چگونه باید برای گرافت دندان  آماده شد؟

برای آماده شدن برای گرافت دندان نیازی به انجام کارهای زیادی ندارید. در اینجا یک چک لیست سریع از کارهایی که باید قبل از عمل انجام دهید وجود دارد:

مطالعه بیشتر  5 نکته که نمی‌خواهند در مورد بیماری پریودنتال بدانید

بسته به نوع بی حسی که دریافت می‌کنید، 8 تا 12 ساعت قبل از عمل هر چیزی می‌توانید بخورید. در مورد داروهایی که استفاده می‌کنید، به ویژه داروهای رقیق کننده خون که خطر عوارض خونریزی در حین جراحی را افزایش می‌دهند، با پزشک خود مشورت کنید.

گرافت دندان  چگونه انجام می‌شود؟

گرافت دندان  چگونه انجام می‌شود؟

گرافت دندان معمولی دندان به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. قبل از عمل، بی حسی  دریافت می‌کنید و علائم حیاتی شما تحت نظر قرار می‌گیرد.
  2. تکنسین دندانپزشکی ناحیه پیوند استخوان را تمیز می‌کند.
  3. جراح شما برشی در لثه ایجاد می‌کند تا آن را از استخوانی که در آن پیوند قرار می‌گیرد جدا کند.
  4. جراح مواد استخوانی را بین دو قسمت استخوانی که باید با هم رشد کنند قرار می‌دهد.
  5. گرافت دندان با یک ماده چسبنده محلول یا غشا یا پیچ‌های مخصوص ثابت می‌شود.
  6. سپس برش را بخیه می‌زنند تا روند بهبودی شروع شود.
  7. سه نوع اصلی از روش‌های گرافت دندان  وجود دارد. هر کدام برای شرایط مختلف مؤثر بر فک مفید است.

بلوک پیوند استخوان

استخوان معمولاً از پشت استخوان فک، نزدیک دندان عقل شما و یا جایی که دندان عقل شما قبلاً بود، گرفته می‌شود. این معمولاً در مواردی انجام می‌شود که از دست دادن استخوان قابل توجهی به سمت جلوی فک وجود دارد.

لیفت سینوس

هنگامی که تحلیل استخوان در نزدیکی مولرهای فک بالا رخ می‌دهد، گرافت دندان برای بازگرداندن ثبات فک بالا انجام می‌شود، در حالی که سینوس‌ها نیز زمانی که سینوس‌ها به پایین حرکت می‌کنند به موقعیت مناسب خود بازمی‌گردند.

پیوند حفره‌ای

گرافت دندان در طول کشیدن دندان برای جلوگیری از تحلیل استخوان که ممکن است پس از کشیدن دندان رخ دهد، انجام می‌شود.

مراقبت‌های بعد از گرافت دندان  چگونه است؟

مراقبت‌های بعد از گرافت دندان چگونه است؟

پس از پیوند عاج، احتمالاً با پیچاندن گاز دور برش در دهان، مطب دندانپزشک را ترک خواهید کرد. باید دستورالعمل تعویض پانسمان در 24 ساعت آینده و تجویز آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت به شما داده شود. ممکن است نسخه‌ای برای مسکن‌ها نیز تجویز شود.

سایر نکات مراقبتی بعد از عمل عبارت‌اند از:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کمک به کاهش درد و تورم در یکی دو روز اول
  • خوردن غذاهای نرم و ملایم در چند روز اول
  • خوابیدن با سر کمی بالا برای یک یا دو شب اول برای جلوگیری از تجمع خون در محل برش
  • در طول دوره نقاهت اولیه، باید از موارد زیر اجتناب کنید:
  • مایعات داغ مانند قهوه یا سوپ
  • غذاهای سفت یا ترد، مانند آجیل
  • هر گونه فعالیت بدنی، مانند ورزش‌های تماسی، که می‌تواند جای بخیه را به خطر بیندازد
  • پس از یک هفته یا بیشتر، درد مبهم در فک شما باید با ناراحتی خفیف جایگزین شود و احساس می‌کنید که در حال بهبود است.
  • فک شما باید بعد از چند هفته شروع به احساس طبیعی کند. با این حال، معمولاً چندین ماه طول می‌کشد تا فک شما به اندازه کافی برای دریافت ایمپلنت قوی شود.
  • در طول این مدت، برای بررسی بهبودی، ویزیت‌های دوره‌ای از دندانپزشک خود، از جمله حداقل یک عکس اشعه ایکس را انجام دهید.
مطالعه بیشتر  هیلینگ ایمپلنت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض گرافت دندان  چیست؟

شایع‌ترین عوارض جانبی گرافت دندان درد و تورم است. اما این موارد را می‌توان با کمپرس یخ و مسکن‌های بدون نسخه به حداقل رساند. داروهای تجویزی ممکن است برای برخی افراد ضروری باشد.

سایر عوارض جانبی طبیعی شامل خونریزی جزئی و مشکل در جویدن و صحبت کردن در چند روز اول است. اگرچه این روش به طور کلی بی خطر است و به خوبی قابل تحمل است، اما همیشه خطراتی وجود دارد.

عفونت یک نگرانی در هر روش جراحی است، بنابراین مصرف دوره کامل آنتی‌بیوتیک بسیار مهم است. سایر عوارض جانبی غیر معمول (اما جدی) بالقوه عبارت‌اند از:

  • لخته شدن خون
  • آسیب عصبی
  • عوارض بی حسی

گرافت دندان و بهبودی پس از جراحی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

گرافت دندان  به طور کلی یک روش ایمن و مؤثر است. اما زمانی که عوارض ایجاد شد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائم مشکل عبارت‌اند از:

  • دردی که تا چند روز پس از عمل ادامه یابد یا بدتر شود
  • قرمزی و افزایش تورم در اطراف لثه
  • سوزن‌سوزن‌شدن یا بی حسی مداوم
  • یک ایمپلنت شل شده که نشان دهنده شکست گرافت دندان است

نتیجه

گرافت دندان  برای کمک به جلوگیری از مشکلات سلامتی طولانی مدت مرتبط با از دست دادن دندان و بیماری لثه، و تهیه مواد استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌شود.

این روش معمول به طور کلی ایمن و قابل تحمل است، اما خطرات عوارض جانبی و عوارض دارد. پیروی از راهنمایی‌های پزشک در طول دوران نقاهت به شما کمک می‌کند تا احتمال بروز مشکلات بعد از عمل را به حداقل برسانید و شانس شما را برای حفظ سلامت دندان در سال‌های آینده افزایش دهید.

 

 

 

اطلاعات نویسنده