مراقبت پس از درمان ایمپلنت دندان

جراحی دهان موفق به تمیز نگه داشتن دهان تا حد امکان بستگی دارد. همچنین باید از عصر جراحی شروع به تمیز کردن دندان های دیگر خود به طور معمول با مسواک کنید. در چند روز اول از مسواک زدن محل جراحی خودداری کنید، اما پس از رفع حساسیت، شروع به تمیز کردن دقیق این ناحیه با مسواک کنید.

پس از درمان، این وظیفه شما خواهد بود که هر روز بهداشت دهان و دندان را برای سلامت مطلوب ایمپلنت های خود رعایت کنید. مانند دندان های طبیعی، مهم است که برای جلوگیری از بروز مشکلات، ایمپلنت، دندان و دهان خود را سالم نگه دارید. این شامل بازدیدهای منظم از متخصص بهداشت خواهد بود. به گفته بنیاد بهداشت دهان، “اگر از ایمپلنت های شما به خوبی مراقبت شود، و اگر استخوانی که روی آن نصب شده است قوی و سالم باشد، می توانید انتظار داشته باشید که آنها برای سال های طولانی دوام بیاورند.”

دستورالعمل هایی توسط دندانپزشک به شما داده می شود که نحوه مراقبت از دهان خود را بلافاصله پس از درمان توضیح می دهد.

بعید است که نیاز به مرخصی از کار داشته باشید، اما ممکن است بخواهید یک یا دو روز تعطیل را برای احتیاط برنامه ریزی کنید. سعی کنید تا چند روز پس از درمان هیچ تعهد اجتماعی یا کاری بزرگی ترتیب ندهید.

دهانشویه نمک (یک فنجان آب داغ با یک قاشق چایخوری نمک) برای بهبودی در هفته اول بسیار مفید است. اطمینان حاصل کنید که دهانشویه آنقدر داغ نیست که جوش بیاورد و سپس دهانشویه داغ را روی محل جراحی نگه دارید تا خنک شود. تا جایی که ممکن است تکرار کنید.

سعی کنید تا جایی که ممکن است غذا را از ناحیه جراحی دور نگه دارید. بعد از خوردن غذا بشویید تا ناحیه تمیز بماند. به شما توصیه می شود تا زمانی که زخم خوب نشده است سیگار نکشید، زیرا این امر به شدت بهبود در دهان را محدود می کند.

بعد از کاشت ایمپلنتپس از درمان ایمپلنت از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

مراقب باشید که فقط نوشیدنی های سرد بخورید و تا زمانی که بی حس کننده موضعی از بین نرود، غذا نخورید. در روز اول از نوشیدنی‌های داغ یا غذای گرم خودداری کنید و مایعات را روی آن ناحیه نریزید. سعی کنید ناحیه مورد نظر را با زبان یا انگشتان خود مزاحم نکنید. در 48 ساعت اول ورزش های شدید انجام ندهید (مثلاً دویدن / باشگاه).

آیا تورم یا کبودی در اطراف ایمپلنت وجود خواهد داشت؟

ممکن است پس از درمان مقداری تورم و/یا کبودی داشته باشید این معمولاً دو تا سه روز بعد به اوج خود می رسد. این کاملا طبیعی است و هر دو به طور طبیعی پس از چند روز فروکش می کنند. تورم را می توان با بسته های یخ که در یک حوله پیچیده شده کاهش داد. هر بار حداکثر ده دقیقه با بیست دقیقه استراحت روی ناحیه گونه نگه دارید. بعد از بیست و چهار ساعت گرمای ملایم مفیدتر است. خوابیدن کمی روی دو تا سه بالش نیز ممکن است کمک کننده باشد.

آیا بعد از عمل ایمپلنت درد وجود خواهد داشت؟

درد نباید مشکل بزرگی باشد. اگر چه ممکن است چند روز بعد از هر عمل جراحی در دهانتان درد داشته باشید، اما می‌توان آن را به راحتی با مسکن‌های ساده (مسکن‌ها) کنترل کرد. شما باید اینها را به طور منظم در حداکثر دوز اعلام شده برای دو روز اول پس از جراحی مصرف کنید. هر مسکنی را که به طور معمول برای سردرد، درد و رگ به رگ شدن مصرف می کنید (ایبوپروفن و پاراستامول ترکیب خوبی هستند) مصرف کنید و اولین دوز خود را قبل از از بین رفتن کامل بی حس کننده موضعی مصرف کنید.

اگر بعد از چند روز افزایش درد و تورم را تجربه کردید، باید در اسرع وقت به مرکز ایمپلنت مراجعه کنید تا مطمئن شویم که شما شروع به ایجاد عفونت نکرده اید.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

آیا از دهانم خون می آید؟

مقداری خونریزی جزئی پس از کاشت ایمپلنت دندان طبیعی است. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که با گاز گرفتن محکم روی یک گاز به مدت حدود یک ساعت، روی ناحیه مورد نظر فشار وارد کنید. سپس پد باید به آرامی برداشته شود. در صورت لزوم این کار را با یک پد گاز دیگر برای 30 دقیقه دیگر تکرار کنید. در صورتی که خونریزی ادامه یابد، چای کیسه ای مرطوب شده را به مدت 30 دقیقه گاز بگیرید. اسید تانیک موجود در برگ های چای به تقویت لخته شدن خون کمک می کند.

پس از کاشت ایمپلنت، احتمال خونریزی بسیار کمتری در مقایسه با کشیدن دندان خواهید داشت، زیرا ایمپلنت در شکاف قرار می گیرد. هیچ محل استخراج باز برای بهبودی باقی نمانده است.

پس از درمان ایمپلنت از شستشوی دهان خودداری کنید و سعی کنید در بقیه روز محل جراحی را با زبان یا انگشتان خود مختل نکنید. این ممکن است با از بین بردن لخته خون ایجاد شده باعث خونریزی شود. تف، نی مکیدن یا دود نکنید. این همچنین می تواند لخته های خون را از بین ببرد و روند بهبودی را کند کند.

فعالیت‌های خود را در روز جراحی محدود کنید زیرا فعالیت بدنی می‌تواند باعث ضربان‌شدن و تشدید خونریزی شود. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است پس از درمان دچار تورم و/یا کبودی شوید. تورم تا روز بعد از جراحی مشخص نمی شود و دو تا سه روز بعد به اوج خود می رسد. این طبیعی است و می‌توان آن را با استفاده فوری از کیسه‌های یخ (یا کیسه‌ای نخود یخ‌زده) که در یک حوله پیچیده شده و در سمتی از صورت که در آن ایمپلنت‌ها قرار داده شده است، کاهش داد. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که در روز قرار دادن، کیسه های یخ را باید به مدت 20 دقیقه و 10 دقیقه خاموش کنید. بعد از 24 ساعت یخ دیگر اثری نخواهد داشت. در این مرحله، اعمال گرمای مرطوب می تواند در کاهش اندازه تورم مفیدتر باشد.

چه زمانی باید از داروی مسکن مصرف کنم؟

این احتمال وجود دارد که پس از کاشت ایمپلنت دندان، ناراحتی خفیفی را تجربه نکنید. دندانپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که اولین دوز مسکن خود را قبل از از بین رفتن داروی بیهوشی مصرف کنید و سپس آنها را به طور منظم با حداکثر دوز اعلام شده برای دو روز اول پس از جراحی مصرف کنید. برای اکثر بیماران، داروهای مسکن بدون نسخه که به طور معمول برای سردرد مصرف می کنید، کافی است.

هر گونه درد یا ناراحتی پس از جراحی باید به تدریج هر روز کاهش یابد. اگر پس از چند روز افزایش درد و تورم را تجربه کردید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید، که در مورد مراقبت های پس از آن و داروهای مسکن مناسب برای راحت نگه داشتن شما توصیه می کند.

خوردن و آشامیدن

توصیه می شود در روز جراحی فقط از نوشیدنی های سرد استفاده کنید. مهم است که هیدراته بمانید. از نوشیدنی های گرم، الکل و غذاهای داغ یا تند خودداری کنید. تا زمانی که بی حسی موضعی از بین نرود، غذا نخورید. اگرچه خوردن وعده های غذایی ممکن است برای چند روز اول چالش برانگیز باشد، سعی کنید به خوردن غذاهای مقوی ادامه دهید.

شما سریعتر بهبود می یابند و انرژی بیشتری خواهید داشت. سعی کنید غذاهای نرم تری انتخاب کنید و دور از محل کاشت بجوید. بهتر است از خوردن غذاهایی مانند ذرت بو داده، دانه ها یا میوه های هسته دار خودداری کنید، زیرا ممکن است گیر کرده و باعث عفونت شوند. به طور کلی اکثر بیماران می توانند پس از هفت تا ده روز به یک رژیم غذایی عادی برگردند.

بهداشت دهان

بهداشت خوب دهان برای بهبود موفقیت آمیز ضروری است. در صورت تجویز دندانپزشک از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید. روز بعد از جراحی، شستشو با آب نمک گرم نیز توصیه می شود و باید چهار تا پنج بار در روز، به خصوص بعد از غذا استفاده شود. هنگام استفاده از دهانشویه ها ملایم باشید و از چرخش شدید خودداری کنید. دندانپزشک شما ممکن است شما را تشویق کند که بلافاصله با مسواک شروع به تمیز کردن دندان‌ها و درمان اباتمنت‌ها کنید، اما مراقب محل‌های کاشت باشید.

آیا می توانم پس از درمان از دندان مصنوعی خود استفاده کنم؟

اگر دندان مصنوعی دارید که ناحیه جراحی را می پوشاند، لطفاً در هفته اول تا حد امکان کمتر از آن استفاده کنید تا از محل جراحی در طول دوره بهبود اولیه محافظت شود. همیشه باید پروتز را در شب بیرون بگذارید.

مقداری خونریزی جزئی پس از جراحی در دهان کاملا طبیعی است. اگر این حالت ادامه داشت، با گاز گرفتن محکم بر روی یک سواب گاز مرطوب یا دستمال تمیز به مدت شصت دقیقه در حالی که ایستاده اید فشار وارد کنید. مدام گاز را چک یا تعویض نکنید. در صورت ادامه خونریزی به هر دلیلی پس از اعمال فشار از این طریق، باید با ما تماس بگیرید.

اگر به شما یک دوره آنتی بیوتیک داده شده است تا بعد از جراحی مصرف کنید، لطفاً مطمئن شوید که دوره را کامل کرده اید.

وجود تورم در ناحیه جراحی پس از کاشت ایمپلنت طبیعی است. برای به حداقل رساندن این تورم باید از کمپرس یخ در روز اول بعد از ایمپلنت دندان استفاده کرد. بیمار می تواند با نگه داشتن کیسه های یخ روی گونه به مدت 5 دقیقه و استراحت به مدت 5 دقیقه، روی ناحیه عمل کمپرس اعمال کند.

2 روز اول پس از ایمپلنت دندان بسیار حائز اهمیت است. در این دو روز باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم خودداری کرد، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. همچنین دوش گرفتن در روز اول توصیه نمی شود. در 2 روز اول پس از عمل باید غذاهای نرم ترجیح داده شود و از فشار بیش از حد به ناحیه کاشت دندان خودداری شود.

850x350 149implant dentist

در روز بعد از عمل باید با رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن را شروع کرد. با توجه به توصیه پزشک، تمیز کردن بخیه ها با یک برس نرم و مناسب بعد از ایمپلنت انجام می شود. کشیدن سیگار، مصرف الکل، مصرفغذاهای اسیدی، تند، چای و قهوه به خصوص در روز اول توصیه نمی شود. بعد از کاشت ایمپلنت استعمال دخانیات روند بهبودی را مختل می کند و ممکن است باعث عفونت در محل جراحی شود.

اطلاعات نویسنده