جراحی پیوند لثه در قم

جراحی پیوند لثه در قم

چرا جراحی پیوند لثه در قم انجام می شود؟

بر اساس داده های موجود، سه دلیل اصلی برای جراحی پیوند لثه وجود دارد:

  1. مشکلات مربوط به در معرض دید قرار گرفتن ریشه: بیمار نمی تواند سطح ریشه در معرض دید را مسواک بزند. دندانپزشک پس از معاینه دندان شما پلاک و جرم روی ریشه را تشخیص می دهد. یا شروع پوسیدگی ریشه است. جراحی پیوند لثه را می توان برای پوشاندن و محافظت از سطح ریشه انجام داد.
  2. حساسیت بیش از حد: بیمار از حساسیت بیش از حد دندان به دلیل نمایان شدن سطح ریشه شکایت دارد. جراحی پیوند لثه در قم سطح ریشه را پوشش می دهد و درد و حساسیت شما به حداقل می رسد.
  3. ظاهر: بیمار از ظاهر دندان راضی نیست. بنابراین، سطح ریشه به دلایل زیبایی پوشیده می شود.

برای موارد خاص، جراحی پیوند لثه در قم قبل از ترمیم دائمی دندان ها مانند روکش و ایمپلنت برای محافظت از دندان‌ها توصیه می‌شود. میزان استفاده از پیوند لثه در قم بستگی به شکل ریشه و نوع آسیب بافت نرم لثه دارد، روند درمانی شما به میزان و نوع تحلیل استخوان زمینه ای نیز ارتباط مستقیم دارد. گاهی اوقات از ابتدا مشخص است که پوشاندن تمام سطوح در معرض دید غیرممکن است. گاهی اوقات ممکن است چندین عمل جراحی برای حرکت دادن بافت نرم لثه به سمت تاج دندان انجام شود.

جراحی پیوند لثه در قم

جراحی پیوند لثه در قم چگونه انجام می شود؟

در طی جراحی پیوند لثه در قم، پریودنتیست معمولاً بافت همبند را از سقف دهان (کام) می گیرد و آن را به خط لثه آسیب دیده بخیه می زند. این روش اجازه می دهد تا بافت بیشتری اطراف ناحیه آسیب دیده رشد کند و سطح ریشه در معرض دید را ببندد. پس از برداشتن بافتی که قرار است پیوند زده شود، ناحیه آسیب‌دیده روی کام بخیه زده می شود تا بهبود یابد.

سه روش برای انجام پیوند لثه در قم وجود دارد:

فقط استفاده از بافت همبند :

سقف دهان با لایه ای از بافت پوشیده شده است. بافت سطحی وجود دارد که می توانید با زبان خود آن را لمس کنید و بافت همبند وجود دارد که لایه ای است که بین بافت سطحی و استخوان قرار دارد. در این روش، پریودنتیست یک برش در این قسمت ایجاد می‌کند و بافت زیر سطح را برمی‌دارد و در نتیجه زخم بسیار کوچک‌تری روی سطح سقف دهان باقی می‌گذارد.

مطالعه بیشتر  بهترین متخصص پریو قم (دکتر رحیمی)

این روش شبیه باز کردن ساندویچ و برداشتن بافت همبند از داخل ساندویچ است. مزیت این روش این است که اگرچه نیاز به بخیه در سقف دهان دارد، اما درد کمتری دارد زیرا زخمی که در آن بافت برداشته شده است در طول بهبود بسته می شود.

استفاده از سطح و بافت همبند: این روش مستلزم برداشتن سطح و بافت همبند از سقف دهان است. ممکن است همچنان بخیه هایی در سقف دهان نگه داشته شود تا لبه های زخم را در کنار هم نگه دارد. با این حال، این روش زخم را در معرض دید قرار می گیرد و به طور کلی دردناک‌تر است و تمایل به خونریزی بیشتری دارد. پریودنتیست‌ها معمولاً در صورت وجود ضخامت کافی در محل کام، از اولین روش استفاده می‌کنند. در صورت عدم وجود ضخامت کافی، از روش دوم استفاده می شود.

استفاده از بیومتریال (AlloDermâ): هنگامی که مقدار بسیار محدودی از بافت برای پیوند لثه در قم وجود دارد، متخصص پریودنتیست در قم ممکن است استفاده از بیومتریال را انتخاب کند. این درمان به داشتن بافت نرم کافی در محل گیرنده برای نگهداری مواد بستگی دارد.

جراحی پیوند لثه در قم

جراحی پیوند لثه در قم چقدر موفقیت آمیز است؟

با توجه به اندیکاسیون مناسب و تکنیک جراحی مناسب، جراحی پیوند لثه در اکثر مواقع بسیار موفقیت آمیز است. عواملی که به پیش بینی موفقیت این روش کمک می کند، نوع نقصی است که نیاز به درمان دارد و میزان استرس وارده به پیوند پس از جراحی است.

نوع آسیب لثه برای بقای پیوند اهمیت بسیار زیادی دارد. آسیب دیدگی لثه کوچک با بافت سالم بین دندان ها شانس بیشتری برای موفقیت دارند زیرا سطح ریشه زیاد آسیب ندیده است و بافت مجاور به بقای بافت پیوند کمک می کند. پوشش کامل ریشه در صورت وجود این نوع آسیب موفقیت آمیز است. میزان موفقیت پیوند لثه با افزایش از دست دادن استخوان بین دندانی کاهش می یابد.

هر عاملی که باعث حرکت بافت پیوند زده شده شود، بر روند بهبودی تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که پریودنتیست ها معمولاً بلافاصله بعد از جراحی محل جراحی پیوند لثه در قم را به بیمار نشان می دهند و از او می خواهند که در هفته اول دیگر به آن ناحیه کاری نداشته باشند. آنها می دانند که هر بار که بیمار لب خود را می کشد تا به آن قسمت نگاه کند، احتمال این وجود دارد که بافت پیوندی حرکت کند.

مطالعه بیشتر  چرا پس از مسواک زدن خونریزی لثه را تجربه می کنید؟ درمان خانگی خونریزی لثه

جراحی پیوند لثه

پس از پیوند لثه در قم چه مدت طول می کشد تا دهان من به طور کامل بهبود یابد؟

در طول روند بهبودی، بافت لثه کوچک می شود و التهاب کاهش می یابد. بافت نرم سطح ریشه زیرین و سطح استخوان مجاور را متصل می کند و شروع به بلوغ می کند. مهمترین جنبه این بهبودی، تشکیل عروق جدید است که جریان خون را به بافت نرم پیوند می زند. پایداری زخم برای خون رسانی به بافت تشکیل شده (واسکولاریزاسیون) بسیار مهم است. بهبود بافت نرم معمولاً 4-8 هفته طول می کشد تا به حالت عادی بازگردد.

زمان بهبودی همچنین بستگی به این دارد که چه مقدار بافت از سقف دهان برداشته شده است. اگر در محل اهداکننده بافت استخوان دیده شود، بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد.

آیا سوراخ محل اهدا کننده بافت پیوندی لثه در کام من بسته می شود؟

این سوراخ پس از چند هفته به طور کامل بسته خواهد شد. بهبودی کامل این ناحیه فقط مسئله زمان است. دردی که تجربه می شود مربوط به قرار گرفتن بافت همبند زیرین در حفره دهان و تحریک شدن با مالش زبان و غذا است.

14 روز پس از جراحی، لایه سطحی پوست ناحیه اهدا کننده ضخیم تر می شود. معمولاً بین 6 تا 8 هفته پس از عمل جراحی طول می کشد تا فرورفتگی در بافت کام به طور کامل پر شود.

جراحی پیوند لثه در قم

برای کاهش درد چی بخورم؟

داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک را به طور مداوم و بر اساس نسخه پزشک مصرف کنید. اگر مسکن بدون نسخه استفاده می کنید، دستورالعمل های روی برچسب دارو را دنبال کنید. بیشتر داروهای مسکن اثر ضد التهابی دارند. این داروها به طور کلی نه تنها با کنترل درد، بلکه با کنترل ادم و التهاب به روند بهبودی کمک می کنند.

بعد از جراحی پیوند لثه در قم باید مراقب چه عوارضی باشم؟

پیوند بافت لثه در قم به روش همبند از میزان موفقیت بسیار بالایی برخوردار است. در این روش به طور کلی بافت اصلاح می شود و ما نیازی به انجام کار اضافی نداریم.

تورم یا شل شدن شدید بخیه ها:

بقای بافت پیوندی صرفاً به خون رسانی استخوان اطراف لثه بستگی دارد. پایداری بافت پیوند زده شده برای عروق تازه بسیار مهم است. در طول روند بهبودی، گاهی به دلیل تورم شدید و یا شل شدن بخیه ها، ممکن است بافت پیوندی حرکت کند و جراحی موفقیت آمیز نباشد. در چنین مواقعی باید صبر کرد تا بلوغ بافت های اطراف کامل شود و دوباره تلاش کرد.

مطالعه بیشتر  قیمت جراحی لثه+ لیست قیمت

افتادن بافت از قوس فوقانی:

یک عارضه “طبیعی” نسبتاً نادر افتادن بافت از قوس فوقانی است. این مشکل مربوط به اندازه پیوندی است که انجام شده است. الگوی بهبودی هر فردی پس از پیوند لثه در قم متفاوت است و این امر در مورد آستانه درد نیز صادق است.

با این حال، یک روش پیشنهادی این است که یک قالب پلاستیکی از قوس بالایی خود بسازید. این پلاستیک شفاف و نازک با فشار روی دندان‌های شما می‌چسبد و برای اطمینان از پوشاندن کامل کام تهیه می شود. قالب پلاستیکی پس از جراحی به محل اهداکننده فشار وارد می کند و از تحریک غذا و زبان جلوگیری می کند. اگر یک سری جراحی پیوند مورد انتظار باشد، این گزینه خوبی است و مطمئناً تأثیر مثبتی خواهد داشت.

جراحی پیوند لثه در قم و ایمپلنت

عفونت:

مانند هر روش جراحی دیگری، عفونت باعث تاخیر در بهبود زخم کام شما می شود. این امر به ویژه در مورد زخم های دهانی که در معرض عفونت های باکتریایی هستند، صادق است. دهانشویه های ضد باکتریایی یا ضد عفونی کننده معمولاً برای کنترل بار باکتریایی در 10 روز اول بهبودی تجویز می شود.

روند بهبودی ناهموار لثه:

پس از بهبود کامل زخم، اگر مشکلی در تقارن لثه ها وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد “جراحی پلاستیک لثه” انجام دهید. این یک روش ساده است که برای برش بافت لثه انجام می شود.

چه زمانی متوجه می شوم که پیوند لثه من موفقیت آمیز است؟

نتیجه درمان به طور کلی 4-6 هفته پس از پیوند بافت لثه ارزیابی می شود. شما باید تا 8 هفته برای پیوند کامل بافت صبر کنید و تعیین کنید چه مقدار بافت “گرفته شده” است. اگر بافت پیوندی ضخیم بود، لایه سطحی آن از بین می‌رود اما قسمت‌های عمیق زنده می‌مانند. آنچه باقی می ماند باید قرمز رنگ باشد. رنگ سفید یا صورتی لثه ممکن است بر اساس ضخامت بافت تغییر کند.

پریودنتیست شما در قم باید این ناحیه را مجددا ارزیابی کند و تعیین کند که چه مقدار از آن گرفته شده است. گاهی اوقات ممکن است نیاز به انجام یک عمل جراحی دوم (جراحی فلپ لثه) باشد.

اطلاعات نویسنده