دستورالعمل سینوس لیفت (پیوند سینوس)

عمل لیفت سینوس به منظور افزایش ارتفاع استخوان موجود برای ایمپلنت(های) شما انجام می شود. به منظور تسریع بهبودی و بهبود نتایج طولانی مدت لیفت سینوس و ایمپلنت(های دندانی) خود دستورالعمل های زیر را به دقت دنبال کنید.

حداقل به مدت یک ماه به بینی خود فشار وارد نکنید (فین نکنید) زیرا این کار باعث به تاخیر انداختن یا آسیب رساندن به پیوند سینوس شما می شود. اگر مجبور به عطسه هستید، آن را نگه ندارید و جلوی بینی و دهانتان را نگه ندارید( عطسه کنید. دهان خود را باز کنید و سعی کنید فشار را در مجرای بینی/سینوس تان به حداقل ممکن برسانید).

به منظور خشک نگه داشتن مجاری تنفسی خود می‌توانید از داروهای ضداحتقان (گرفتگی) بینی مانند قرص‌های بدون نسخه Sudafed® یا اسپری بینی Afrin® استفاده کنید، به خصوص اگر متوجه ادامه گرفتگی شده اید یا نیاز به فین کردن داشته باشید.

حتی اگر احساس خوبی دارید و سرحال به نظر می رسید، مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را تا اتمام دارو ادامه دهید. استفاده از این داروها منجر به محافظت از محل جراحی می شود. همچنین توصیه می شود روزانه 1 یا 2 وعده ماست یا یک قرص پروبیوتیک اسیدوفیلوس به منظور کاهش عوارض گوارشی (مانند اسهال) مصرف گردد.

از نوشیدن توسط نی بپرهیزید. انجام این کار باعث ایجاد مکش شده و در نتیجه ممکن است به لخته خون در حال بهبود آسیب وارد نماید. ما می توانید از یک فنجان یا کاسه و یا قاشق برای نوشیدن مایعات استفاده نمایید.

استعمال سیگار در این زمان ممنوع است زیرا کشیدن سیگار منجر به کاهش جریان خون، آلوده سازی زخم در حال بهبود و غالباً بروز عفونت می شود.

مراقبت مناسب پس از جراحی می تواند تاثیر بسزایی در روند بهبودی داشته باشد. لطفا دستورالعمل های زیر را با دقت مطالعه بفرمایید.

روش:

سینوس های فک بالا در پشت گونه ها و بالای دندان های فک بالا قرار دارند. برخی از ریشه های دندان های بالایی به سمت این سینوس ها توسعه می یابند. پس از خارج سازی این دندان ها، اغلب تنها دیواره نازکی از استخوان که سینوس ماگزیلاری و دهان را جدا می کند، باقی می ماند. تا زمانی که دیواره سینوس نازک است، قرار دادن ایمپلنت دندان در این استخوان غیرممکن می باشد. پیوند سینوس می تواند به منظور  بالا بردن کف سینوس و ایجاد استخوان اضافی در آن ناحیه برای قراردهی ایمپلنت در آینده ضروری باشد. یک پنجره (روزنه) کوچک در کناره سینوس ایجاد می شود. غشا سینوس به دقت بالا داده می شود و مواد پیوند استخوان در کف سینوس قرار می گیرد. هنگامی که پیوند استخوان کامل شد، می توان ایمپلنت ها را در فک بالا قرار داد. پیوند سینوس این امکان را برای بیماران فراهم می سازد تا بتوانند برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در فک بالایی خود از ایمپلنت استفاده نمایند.

موارد زیر بلافاصله پس از جراحی توصیه می شود:

  • برای کمک به توقف خونریزی، روی پد گازی که محل پیوند را می پوشاند محکم گاز بگیرید. و تا یک ساعت آنرا نگه دارید.
  • ممکن است به دلیل بی حسی، در لب ها، گونه ها یا زبان خود مشکلی را احساس کنید. این یک احساس موقتی بوده و در عرض 2-4 ساعت از بین می رود. لطفا مراقب باشید که لب ها، گونه ها یا لثه های خود را گاز نگیرید.
  • در 24 ساعت اول پس از جراحی از کمپرس یخ روی صورت خود برای کاهش تورم استفاده نمایید.
  • در اسرع وقت نسبت به استفاده از داروهای تجویز شده اقدام نمایید.
  • در روز جراحی سعی کنید دهانتان را نشویید یا آب دهانتان را تف نکنید، زیرا این کار ممکن است روند خونریزی را طولانی تر کند.

sinuslift

مراقبت های ویژه

حداقل تا 1 هفته پس از جراحی از انجام فعالیت هایی که باعث فشار غیر ضروری بر روی سینوس می شود خودداری کنید. اجتناب از موارد زیر توصیه می شود:

  • فین کردن. شما می توانید به آرامی بینی خود را با دستمال پاک کنید. در صورت لزوم از یک داروی ضد احتقان استفاده کنید.
  • مکیدن نی
  • سیگار کشیدن
  • شستشوی شدید دهان
  • عطسه کردن (اگر مجبور به عطسه کردن هستید، با دهان باز عطسه کنید)
  • انجام سفر هوایی (حداقل 2 هفته پس از جراحی)
  • نواختن سازهای بادی
  • ممکن است پس از جراحی مقداری تخلیه از سینوس تان را تجربه کنید. این امر رایج است و به تدریج کاهش یافته و متوقف می شود.
  • چنانچه در محل جراحی خود احساس جریان هوا دارید، لطفا برای ویزیت با پزشک اقدام فرمایید.

خون ریزی

یکی از شایع ترین نگرانی های بعد از جراحی خونریزی است. جراحی منجر به افزایش جریان بزاق می شود که  این نیز باعث افزایش خونریزی می شود که ممکن است شما را بی جهت نگران کند. مقداری ترشح خون برای 24 تا 48 ساعت پس از جراحی امری طبیعی است و نباید برای شما نگران کننده باشد. این امری شایع است که بزاق به مدت چند روز پس از جراحی با کمی خون همراه باشد.

  • از یک تکه گاز مرطوب که به شکل یک تکه کوچک تا شده، استفاده کنید و آن را روی محل جراحی قرار دهید. هدف از انجام این کار اعمال فشار ملایم بر روی محل جراحی است. حداقل 30 دقیقه پس از جراحی فشار ملایمی را به موضع مربوطه وارد نمایید. برای کاهش خونریزی ممکن است لازم باشد گاز را عوض کنید و مراحل قبلی را چندین بار تکرار نمایید. در صورتی که خونریزی کنترل شود، دیگر نیازی به استفاده از گاز نیست.
  • تا 24 ساعت آینده دهان خود را نشویید یا از نی استفاده نکنید.
  • تا دو هفته از کشیدن سیگار، قلیان و استعمال الکل بپرهیزید.
  • تا 3 روز آینده از انجام فعالیت های بدنی شدید خودداری کنید.

اگر بیش از حد خونریزی دارید، با تا کردن و قرار دادن یک گاز مستقیماً روی محل مورد نظر فشار محکمی به آن وارد نموده و به مدت یک ساعت روی آن فشار دهید. خونریزی بیش از حد به جمع شدن یا چکیدن خون از محل های جراحی در مدت 15 تا 20 ثانیه پس از برداشتن گاز اطلاق می شود. در صورتی که خونریزی بیش از حد ادامه داشت، نیم ساعت دیگر از پد گاز استفاده کنید. اگر خونریزی بیش از حد ادامه یابد، با شماره 24 ساعته مطب تماس حاصل فرمایید.

مدیریت درد

پس از هر جراحی مقداری ناراحتی قابل انتظار است. اگر دکتر رحیمی تشخیص دهد که استفاده از یک داروی مسکن با نسخه برای شما مناسب است، پس از جراحی نسخه ای دریافت خواهید نمود. لطفا دستورالعمل های نسخه را به دقت دنبال کنید.

  • در بسیاری از بیماران، ایبوپروفن (مانند نوافن،ژلوفن) بسیار خوب عمل می کند . ممکن است متوجه شوید که مصرف 600-400 میلی گرم ایبوپروفن هر 6 ساعت در یک برنامه منظم برای 2-3 روز اول پس از جراحی، تمام داروی مورد نیاز برای درد است. در صورت نیاز، برای مدیریت حداکثر درد ممکن است هم ایبوپروفن و هم داروی ضد درد مخدر را مصرف کنید. مصرف داروی مسکن را طبق دستور و در صورت نیاز برای تسکین درد ادامه دهید. در صورتی که درد کنترل شد، می‌توانید مصرف داروهای مسکن را قطع نمایید. به همین دلیل ممکن است نیاز به مصرف تمام داروهای مسکن تجویز شده نداشته باشید.
  • به محض رسیدن به خانه و قبل از از بین رفتن بی حسی موضعی، مصرف داروهای مسکن خود را طبق دستور پزشک شروع نمایید. داروهای مسکن را می توان با مایعات مصرف کرد، اما لازم است که در اسرع وقت مقداری غذای نرم میل کنید. تمام دوزهای بعدی را به همراه غذا مصرف کنید تا بروز حالت تهوع به حداقل برسد.

عفونت

اگر دکتر رحیمی تشخیص دهد که برای جلوگیری از عفونت باید از آنتی بیوتیک استفاده نمایید، نسخه ای را در این خصوص برایتان تجویز خواهد نمود. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، آن را طبق دستور مصرف نمایید. مهم است که از اتمام دوره کامل آنتی بیوتیک اطمینان حاصل کنید.

  • اگر حالت تهوع دارید، ممکن است به طور موقت مصرف آنتی بیوتیک را متوقف کنید تا زمانی که حالت تهوع برطرف شود، اما باید مجدداً مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید و طبق دستور عمل نمایید.
  • در صورتی که استفاده از داروها باعث کهیر یا خارش در شما می شود، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و با مطب تماس بگیرید.

در صورت مشاهده علائم عفونت از جمله موارد زیر با مطب ما تماس بگیرید:

  • افزایش تورم بعد از 5 روز
  • تورمی که دردناک، سخت یا گرم است
  • طعم یا بوی بد در دهان شما
  • دمای بالای 38 درجه سانتیگراد

تورم

احساس تورم در اطراف دهان، چشم ها و گونه ها یک واکنش طبیعی به جراحی محسوب شده و معمولاً 2-3 روز طول می کشد تا به طور کامل ایجاد شود. برای کمک به جلوگیری از تورم موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • استفاده از کمپرس یخ بر روی گونه ها هر 20 دقیقه یک بار (20 دقیقه کمپرس را گونه ها قرار داده و بعد از آن 20 دقیقه آن را از روی گونه بردارید). 48 ساعت اول پس از جراحی سر خود را بالا نگه دارید. استفاده از (کمپرس) یخ بعد از 48 ساعت فایده ای ندارد و ممکن است باعث سفتی فک شود.
  • برای جلوگیری از یخ زدگی، از یخ خرد شده در یک کیسه زیپ دار یا یک پارچه مرطوب استفاده کنید.
  • پس از گذشت 5 روز ، می توانید برای تسکین تورم، کبودی و سفتی فک از پد گرم کننده یا حرارت مرطوب استفاده کنید.
  • گرم کردن را 4 بار در روز به فواصل زمانی 30 دقیقه انجام دهید.
  • در صورتی که دکتر رحیمی تشخیص دهید، ممکن است نسخه ای برای تهیه دارو (دگزامتازون) در جهت کمک به تورم دریافت نمایید. دارو را طبق دستور مصرف کنید. گاهی اوقات، مصرف این دارو در برخی افراد باعث گزگز در دست و پا می شود. در صورت بروز چنین علائمی، مصرف دارو را قطع کرده و با مطب تماس بگیرید.

رژیم غذایی

سعی کنید سه روز بعد از جراحی، رژیم غذایی عادی را از سر گیرید. در ابتدا ممکن است با یک رژیم غذایی نرمتر احساس راحتی بیشتری داشته باشید. غذاهای پیشنهادی برای شما عبارتند از: سوپ، نودل، املت، پاستا، ، ماست، بستنی، آبمیوه، میلک شیک، پنکیک، و هر چیز نرمی که بتوانید آن را به راحتی مصرف کنید. حداقل به مدت 3 روز از خوردن غذاهای سفت و ترد مانند چیپس که ممکن است به محل جراحی آسیب وارد کند خودداری کنید.  تا زمانی که از داروهای ضد درد مخدر و آنتی بیوتیک استفاده می کنید، هیچ نوشیدنی الکلی نباید مصرف شود.

 

مراقبت از زخم

در صورت تجویز دهانشویه پریدکس (کلروهگزیدین 0.12%)، آن را سه بار در روز پس از مسواک زدن استفاده کنید. آن را سی ثانیه در دهان خود چرخانده و سپس به بیرون تف کنید. همچنین می توانید دهان خود را با محلول آب نمک (2/1 قاشق چایخوری نمک در 1 فنجان آب) چند بار در روز شستشو دهید.

بخیه

بخیه های شما 10 تا 14 روز پس از جراحی کشیده می شوند . ممکن است متوجه شوید که پس از کاهش تورم بافت لثه، آنها شل می شوند. این امر کاملا طبیعی است.

از سرگیری فعالیت ها:

حداقل تا 48 ساعت از فعالیت های شدید (ورزشی) خودداری نمایید.

گذاشتن پروتز

پروتزهای موقت، فيليپر یا دندان مصنوعی کامل ممکن است بلافاصله پس از جراحی استفاده شوند یا خیر. دکتر رحیمی در این رابطه به شما مشاوره خواهد داد.

sinus lift

سیگار کشیدن

حداقل تا دوهفته پس از جراحی از استعمال سیگار و قلیان خودداری فرمایید.

مسواک زدن و شستشو

یک روز پس از جراحی جراحی ممکن است بخواهید دندان های خود را مسواک بزنید، اما سعی کنید حداقل دو هفته از مسواک زدن محل جراحی خودداری کنید.سایر نواحی را می توانید مسواک کنید.

از شستن دهان یا تف کردن در روز جراحی خودداری نمایید.

استفاده از نی

24 ساعت اول پس از جراحی از نی استفاده نکنید.

درجه حرارت

افزایش جزئی دمای بدن ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از جراحی رخ دهد و این امر طبیعی است. چنانچه افزایش دمای بدن بیش از این زمان ادامه داشت، لطفا با مطب تماس بگیرید.

تراشه های استخوانی

گاهی اوقات تراشه های کوچک استخوان ممکن است در محل جراحی ظاهر شود. چنین رویدادی ممکن است از چند روز تا چند هفته پس از جراحی اتفاق بیفتد. معمولا آنها در نهایت به خودی خود فرو می ریزند. اگر وجود آنها باعث ناراحتی شدیدتان می شود، می توانید برای تنظیم قرار ملاقات با مطب تماس حاصل فرمایید.

بی حسی لب و چانه

بی حسی لب در سمتی که جراحی در آن انجام شده به عنوان پارستزی یا همان احساس سوزن سوزن شدن شناخته می شود.  اغلب یک وضعیت موقتی است که خود به خود اصلاح می شود. مدت زمان ماندگاری این وضعیت متغیر است.

پیگیری قرار ملاقات ها

بطور کلی 7 تا 10 روز پس از جراحی نیاز است تا پیگیری های لازم انجام شود. دکتر به شما اطلاع خواهد داد که آیا قرار ملاقات لازم است و این قرار برای شما برنامه ریزی خواهد شد.

سوالات

سلامتی شما دغدغه اصلی ماست. این آرزوی خالصانه ماست که کمترین ناراحتی یا اضطراب را تجربه کنید. اگر در مورد روند بهبودی خود سؤالی دارید، لطفاً با مطب ما با شماره 3 تماس حاصل فرمایید.

موارد اضطراری (اورژانسی)

در صورت بروز علائم غیر عادی، لطفا با مطب ما تماس حاصل فرمایید.

اطلاعات نویسنده