کیست دندان (10 درمان خانگی کیست دندان)

کیست دندان چیست؟

تشکیل بافت اپیتلیال (بافتی که سطوح داخلی و خارجی بدن را می پوشاند) که در استخوان فک پس از پرکردگی های نامناسب، درمان نادرست کانال ریشه یا برخی آسیب‌های ناشی از تولد در استخوان فک ایجاد می‌شود، کیست دندان نامیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی کیست‌های دندانی این است که ساختار سیستماتیک بدن انسان را مختل کرده و از عملکرد صحیح و درست آن ساختار سیستمیک جلوگیری می‌کند.

اگر کیست در بدن انسان وجود داشته باشد، می‌توانیم آن را به‌عنوان یک بمب کوچک تعریف کنیم. وجود این بمب در محل خود به معنای ایجاد بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های کلیوی و برخی مشکلات در سایر سیستم‌های بدن انسان است.

متأسفانه، درمان کیست دندان فقط با روش‌های مداخله جراحی امکان‌پذیر است. اگر کیست در ریشه دندان باشد، باید دندان کشیده شود و کیست دندان تمیز شود. درمان جراحی به چندین روش مختلف انجام می‌شود. کیست‌های کوچک را می‌توان در حین یا بعد از کشیدن دندان تمیز کرد.

بااین‌حال، اگر اندازه کیست خیلی بزرگ باشد، یا می‌توان پیوند آلوژنیک استخوان را پس از برداشتن کامل مخاط کیست وارد کرد، یا می‌توان یک درمان طولانی‌مدت با ترکیب مخاط کیست با مخاط دهان بدون پیوند آلوژنیک انجام داد. این روشی است که پزشک باتوجه‌به مواردی که رخ می‌دهد یا اندازه کیست آن را ارزیابی می‌کند و تصمیم می‌گیرد.

انواع کیست دندان

بیش از یک نوع کیست وجود دارد که بسته به ناحیه و ساختار آن در دهان به وجود می‌آید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. کیست‌های پری‌آپیکال: این نوع کیست دندان در ریشه دندان ایجاد می‌شوند. علل آن عبارت‌اند از ضربه به دندان، ترک در دندان، یا پوسیدگی که به پالپ عصبی داخل دندان آسیب می‌رساند.
  2. کیست‌های دنتیژروس: این کیست‌ها ممکن است در اطراف دندان‌های نیمه رشدیافته ایجاد شوند. شایع‌ترین نواحی کیست‌های دنتیژروس دندان‌عقل هستند.
  3. کیست کراتو: این نوع کیست‌های دندانی عمدتاً کیست‌های ژنتیکی هستند. کیست‌های کراتو که ساختار رشدی تهاجمی دارند، حتی پس از برداشتن نیز خطر عود مجدد دارند.
  4. کیست‌های پریودنتال: این نوع کیست‌های لثه که ممکن است به‌خصوص به دلیل مشکلات لثه ایجاد شوند، به‌صورت فرورفته در لثه ایجاد می‌شوند. کیست‌های پریودنتال که ذاتاً مملو از باکتری هستند، بیشتر با مداخله جراحی برداشته می‌شوند.

انواع کیست‌هایی که در تخصص دندانپزشکان قرار می‌گیرند و فقط جراحان دهان و دندان می‌توانند مداخله کنند، کیست‌های ادنتوژنیک (منشأ دندان) هستند که در این مقاله به آنها پرداخته‌ایم. کیست دندان عمل چندان جدی نیست. می‌توانید ظرف یک یا دو ساعت پس از جراحی ترخیص شوید.

مضرات کیست‌های دندانی را می‌توان به‌صورت زیر توضیح داد:

  • ایجاد تغییرات بافتی
  • ازدست‌دادن استخوان
  • موقعیت قرارگیری دندان‌ها
  • رشد در استخوان فک
  • ازدست‌دادن دندان های مجاور

علائم کیست دندان چیست؟

علائم کیست دندان چیست؟

شایع‌ترین کیست‌های امروزی کیست‌های دندانی هستند. این کیست‌هایی که منشأ آن‌ها دندان‌هاست معمولاً با دندان پوسیده همراه هستند. کیست دندان و فک معمولاً هیچ مشکلی در بیماری ایجاد نمی‌کند. آنها را می‌توان در طول بررسی‌های معمول رادیوگرافی تشخیص داد. برخی از کیست‌های دندانی به مقدار بسیار کم باعث ایجاد درد و عفونت در بیماران می‌شود. آنها به دلیل تورم و درد در لب‌ها، گونه‌ها و استخوان فک به پزشکان خود مراجعه می‌کنند.

به‌طورکلی می‌توان علائم کیست دندان را به شرح زیر فهرست کرد:

  • ممکن است به دلیل کیست دندان، تورم در ناحیه صورت ایجاد شود. این تورم‌ها می‌توانند باعث درد شوند.
  • ممکن است جریان‌های التهابی دیده شود.
  • ممکن است لب‌های بیمار بی حس شود.
  • اگر درمان کیست دندان خیلی دیر باشد، شکستگی در استخوان فک دیده می‌شود.
  • تورم پلک‌ها نیز ممکن است رخ دهد.
  • اختلالات نامتقارن ممکن است در ناحیه صورت رخ دهد.
  • ممکن است در بافت‌های نرم مجاور دندان تورم وجود داشته باشد.
  • تورم‌های آبی مانند ممکن است در بافت استخوانی ایجاد شود.

دلایل ایجاد کیست دندان چیست؟

کیست دندان یک نوع بیماری نیست که به یک علت ایجاد شود. اگرچه معمولاً به دلیل آسیب‌های وارده به دندان‌ها ایجاد می‌شود، اما شایع‌ترین علت ایجاد کیست‌های دندانی پوسیدگی دندان است.

در نتیجه عدم مراقبت لازم از دندان‌ها، دندان های آنها پوسیده می‌شود. حفره‌ها و پوسیدگی‌ها در دندان‌ها ایجاد می‌شوند. این پوسیدگی‌ها و حفره‌ها باعث عفونت می‌شوند. بنابراین، مراقبت روزانه از دندان بسیار مهم است. در اثر اختلال در مراقبت از دندان‌ها و اهمیت‌ندادن به بهداشت دهان و دندان، ممکن است یک‌لایه باکتریایی چسبیده به دندان، لثه و پرکردگی دندان که به آن پلاک دندانی می‌گوییم ایجاد شود.

در نتیجه ترکیب صفحات دندانی با مواد معدنی موجود در بزاق، لایه‌ای که به آن تارتار می‌گوییم تشکیل می‌شود. باکتری‌ها در این لایه‌ها با تغذیه از غذای مصرف شده شروع به تولید اسید می‌کنند. توسط باکتری‌ها این اسید تولید شده از سطح سخت خارجی دندان به لایه مینای دندان آسیب می‌رساند و باعث سایش دندان می‌شود؛ بنابراین پوسیدگی دندان شروع می‌شود و باعث تشکیل کیست‌های دندانی می‌شود.

مطالعه بیشتر  آیا پیوند استخوان در ایمپلنت دندان ضروری است؟

یکی دیگر از علل ایجاد کیست دندان، درمان‌های دندانپزشکی قبلی اما خوب انجام نشده (مانند درمان ریشه، درمان پرکردن دندان) است. دلیل دیگر این است که تروما در هنگام تولد می‌تواند باعث ایجاد کیست دندان شود.

تشخیص کیست دندان

در فرآیند تشخیص کیست، پزشک ابتدا شما را معاینه می‌کند. البته اگر نوع کیست دندانی که در بیمار یافت می‌شود، کیست دندانی باشد که باعث درد و تورم بافت نرم می‌شود، پزشک معاینه فیزیکی نیز انجام می‌دهد.

تعداد کیست‌هایی که به این شکل علائم را نشان می دهند بسیار کم است. اگر نوع کیستی که در بیمار ایجاد می‌شود ازاین‌قبیل کیست‌ها نباشد، بدون معاینات معمول دندان‌پزشکی نمی‌توان با هیچ علامتی تشخیص داد که کیست وجود دارد یا نه.

پزشک شما ممکن است از شما عکس‌برداری پانورامیک یا توموگرافی را درخواست کند تا اندازه کیست را که در بیمار تحت معاینه داخل دهانی رخ‌داده است، ببیند و تشخیص سالم‌تری بدهد.

اندازه کیست بر اساس نتیجه رادیوگرافی پانورامیک یا توموگرافی مشخص می‌شود. تشخیص اندازه کیست بسیار مهم است. زیرا روش درمانی که باید اعمال شود باتوجه‌به اندازه کیست تعیین می‌شود.

اگر کیست حاوی یک‌دندان باشد و اندازه آن کوچک باشد، درمان آن با درمان ریشه بسیار آسان است؛ بنابراین، اطمینان حاصل می‌شود که بیمار می‌تواند سال‌ها از آن دندان استفاده کند. اما اگر اندازه کیست به‌اندازه پیشرفته رسیده باشد، مثلاً اگر قطر آن 1 سانتی‌متر یا بزرگ‌تر باشد، کیست با عمل جراحی برداشته می‌شود.

پس از برداشتن کیست، جایگزینی آن با پیوند استخوان یا پودر استخوانی که می‌توان از قسمت دیگری از بدن برداشت، بیمار را راحت‌تر می‌کند. هدف از قراردادن پیوند استخوان یا پودر استخوان جلوگیری از فروریختن ناحیه‌ای است که کیست از آن گرفته شده است.

درمان کیست دندان

درمان کیست دندان

کیست‌های دندان را می‌توان با درمان ریشه انجام داد. بااین‌حال، در برخی موارد، درمان ریشه ممکن است کافی نباشد. در کیست‌هایی که درمان ریشه کافی نیست، باکتری‌ها برای مدت بسیار طولانی در استخوان می‌مانند و برای خود لانه می‌سازند.

سپس شروع به خوردن استخوان در قسمتی که لانه می‌سازند می‌کنند. استخوان را می‌خورند و آن قسمت را به حفره تبدیل می‌کنند. در چنین مواردی هم با درمان ریشه و هم با برداشتن آپیکال می‌توان دندان در قسمت کیست را نجات داد.

برداشتن آپیکال دندان های خلفی بسیار دشوار است. به‌عبارت‌دیگر، بریدن نوک ریشه در دندان های خلفی بسیار دشوارتر از دندان های قدامی است. زیرا ممکن است سه یا چهار ریشه در دندان های خلفی وجود داشته باشد.

تمیزکردن کیست سه یا چهار ریشه بسیار دشوار است. به دلیل این وضعیت، می‌توان با اعمال فرآیند برش ریشه دندان های نیش در جلو، دندان را نجات داد، در حالی که در صورت وجود کیست در دندان های عقب، می‌توان کیست را با کشیدن دندان درمان کرد.

10 روش درمان خانگی کیست دندان

10 روش درمان خانگی کیست دندان

اکنون که تفاوت‌های کیست و آبسه دندان را به تفصیل مورد بحث قرار دادیم. امیدواریم مطمئن باشید که برجستگی در دهان شما در واقع یک کیست است. این درمان‌های خانگی شگفت انگیز را امتحان کنید تا فوراً از درد کیست دندان خلاص شوید!

1-     شستشو با آب نمک گرم

آب نمک یک درمان سنتی است که با استفاده از اسمز به بیرون‌کشیدن باکتری‌ها کمک می‌کند. هنگامی که ذرات نمک با ناحیه آسیب دیده تماس پیدا می‌کنند، مایع سلولی همراه با باکتری به بیرون حرکت می‌کند. این باعث کاهش درد و تورم می شود. برای استفاده از این دارو، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. دهان خود را با این محلول حدود 30 ثانیه – چند بار در روز بشویید.

2-  چای گیاهی

با کمال تعجب، چای چیزی بیش از بی حس کردن درد همراه با گرمی است. دم‌نوش‌های گیاهی مانند چای بابونه و شنبلیله دارای خواص ضد التهابی طبیعی نیز هستند. این باعث کاهش تورم و سفتی کیست دندان می شود.

برای استفاده از این دارو، یک فنجان از چای گیاهی مورد علاقه خود را دم کنید. یک پارچه تمیز یا سواب پنبه‌ای را در چای گرم خیس کنید و آن را روی ناحیه خارجی کیست بمالید. با حرکات خود بسیار ملایم عمل کنید تا از ترکیدن کیست جلوگیری کنید.

 3-  کمپرس یخ

درست همان‌طور که گرما درد را بی حس می‌کند، سرما نیز رگ‌های خونی را محدود می‌کند و امواج درد را در سراسر ناحیه آسیب دیده کاهش می‌دهد. برای استفاده از این درمان، چند تکه یخ را در یک حوله نازک بپیچید و حدود 10 دقیقه روی نواحی اطراف کیست قرار دهید. برای جلوگیری از سرمازدگی احتمالی از استفاده مستقیم آنها روی پوست خودداری کنید.

روغن میخک

4- روغن میخک

روغن میخک دارای خواص ضد درد و ضد باکتری طبیعی است. می تواند به طور موقت درد را تسکین دهد و ناراحتی را متوقف کند. همچنین می توانید آن را با روغن آویشن یا روغن پونه کوهی جایگزین کنید. برای استفاده از این دارو، یک گلوله پنبه بردارید و آن را در اسانس میخک خیس کنید. به آرامی پنبه را روی کیست بکشید و روی ناحیه آسیب دیده تمرکز کنید. اما از تماس مستقیم با لثه یا غشاهای مخاطی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک شود

دفعات مصرف: می‌توانید در صورت نیاز از این دارو برای تسکین موقت درد استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این داروهای خانگی و گیاهی جایگزینی برای مراقبت‌های حرفه‌ای دندانپزشکی نیستند. اگر کیست دندانی یا مشکلات دندانی مداوم دارید، ضروری است که برای تشخیص مناسب و درمان مناسب با دندانپزشک مشورت کنید. سلامت دندان ضروری است و مداخله به موقع می تواند از عوارض بعدی جلوگیری کند

مطالعه بیشتر  استفاده بیش از حد از دهانشویه و خطرات این موضوع حساس

5-  دهان شویه روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی دیگر از گزینه‌های با خواص ضد میکروبی است. این می تواند به کاهش تورم لثه و مبارزه با هر نوع عفونت باکتریایی کمک کند. با این حال، نباید آن را به صورت موضعی استفاده کنید زیرا می تواند باعث تحریک شدید در برخی افراد شود.

برای استفاده از این درمان، چند قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. این کار کمی آن را رقیق می‌کند و استفاده از آن را به عنوان دهان‌شویه آسان می‌کند. یک جرعه بزرگ بنوشید، آن را حدود 1 تا 2 دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید، و تف کنید. مطمئن شوید که به ناحیه آسیب دیده برسد و سپس آن را تف کنید. از قورت دادن مخلوط خودداری کنید.

دفعات مصرف: می توانید از این دهانشویه 2 تا 3 بار در روز یا در صورت نیاز برای تسکین موقت استفاده کنید.

6- خمیر زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که به طور سنتی به دلیل خواص دارویی آن شناخته شده است. حاوی کورکومین است – ترکیبی با اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی. این بدان معنی است که وضعیت کلی دندان شما را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از این درمان، یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان آب یا روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط کنید. این نسبت به ایجاد یک خمیر غلیظ کمک می‌کند که می توانید مستقیماً روی کیست بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. دهان خود را به طور کامل با آب تازه بشویید تا باقیمانده‌ها از بین بروند. اجازه دهید خمیر زردچوبه به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست بماند.

دفعات مصرف: می توانید یک یا دو بار در روز از این دارو استفاده کنید.

7- ژل آلوئه ورا

مانند زردچوبه، آلوئه ورا دارای ترکیبات خاصی است که به تسکین درد دندان و التیام کیست کمک می‌کند. عملاً هیچ عارضه‌ای ندارد و همین امر آن را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که دارای حساسیت و پوست حساس هستند تبدیل می‌کند.

داروهای بدون نسخه

8- داروهای بدون نسخه

اگر هیچ‌چیزی جواب نداد، همیشه می توانید مسکن‌های بدون نسخه را از داروخانه تهیه کنید. برخی از گزینه‌های محبوب عبارت‌اند از ایبوپروفن، استامینوفن، ژلوفن و نوافن. اما اگر عوارض پزشکی دیگری دارید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا چه دارویی برای شما مناسب باشد.

9- کمپرس آب گرم برای کنترل درد:

 

روش استفاده: یک پارچه یا حوله تمیز را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی را بگیرید و به آرامی روی ناحیه آسیب دیده صورت خود که کیست دندان قرار دارد قرار دهید.

کمپرس گرم را به مدت 15-20 دقیقه بگذارید.

دفعات مصرف: می توانید این درمان را چند بار در روز در صورت نیاز تکرار کنید تا به تسکین درد و ناراحتی کمک کنید

10- کاهش عفونت دندان با سرکه سیب:

روش مصرف: مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را مخلوط کنید تا محلول رقیق ایجاد شود. با این مخلوط چند ثانیه غرغره کنید.

دفعات مصرف: می توانید از این دهانشویه ۲ تا ۳ بار در روز برای کمک به کاهش عفونت استفاده کنید.

 

درمان کیست دندان در خانه

اگر درد شدید، تورم یا علائم عفونت مرتبط با کیست دندان را تجربه می کنید، بسیار مهم است که فوراً به دنبال مراقبت‌های دندانپزشکی حرفه‌ای باشید. کیست‌های دندانی گاهی می توانند منجر به عوارض جدی شوند و خوددرمانی ممکن است در چنین مواردی کافی نباشد.

تخلیه کیست دندان در خانه

تلاش برای تخلیه کیست دندان در خانه توصیه نمی شود و می تواند منجر به عوارضی از جمله عفونت و تشدید درد شود. اقدامات دندانپزشکی همیشه باید توسط متخصصان دندانپزشکی آموزش دیده در یک محیط استریل انجام شود تا ایمنی و اثربخشی آن تضمین شود. اگر مشکوک به کیست دندانی هستید، بهتر است برای تشخیص مناسب و درمان مناسب فوراً با دندانپزشک مشورت کنید.

اگر کیست دندان درمان نشود

اگر کیست دندان درمان نشود

کیست دندان یا با احساس درد و تورم بافت نرم خود را نشان می‌دهد یا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. به همین دلیل، گاهی اوقات تشخیص کیست برای بیمار دشوار است. اگر کیست دندان زود تشخیص داده شود، درمان آن به‌راحتی با درمان ریشه انجام می‌شود. اما با عدم توجه به کیست و رشد کیست، برداشتن آپیکال انجام می‌شود.

مطالعه بیشتر  درمان عفونت لثه در خانه

در نتیجه عدم درمان کیست دندان، باکتری‌های این ناحیه باکتری‌هایی هستند که می‌توانند روی دریچه‌های قلب و مفاصل ما بنشینند؛ بنابراین باید درمان شود. کیست‌های دندانی در بیمارانی که شیمی‌درمانی، تعویض دریچه قلب، بای‌پس معده، پیوند کلیه یا عمل‌های بزرگی مانند پیوند ریه و کبد دریافت می‌کنند، قطعاً باید برداشته شوند.

اگر کیست‌های دندانی درمان یا برداشته نشوند، این عمل‌های مهم را نمی‌توان انجام داد؛ زیرا خطر عفونت بسیار زیاد است. اگر این عمل مهم انجام نشود، ممکن است فعالیت‌های حیاتی بیمار به پایان برسد.

چه چیزی برای کیست دندان خوب است؟

ازآنجایی‌که کیست‌های دندانی به یک علت ایجاد نمی‌شوند، ممکن است گفتن چیزی واضح نباشد. اما پوسیدگی دندان به دلیل عدم توجه به بهداشت و تغذیه دهان و دندان ایجاد می‌شود. این حفره‌ها می‌توانند باعث ایجاد کیست‌های دندانی شوند؛ بنابراین مصرف صحیح منابع غذایی که می‌تواند به دندان آسیب برساند و مراقبت‌های روزانه و بهداشت دهان و دندان را نباید نادیده گرفت.

یکی دیگر از عوامل ایجاد کیست‌های دندانی، پرکردن نامناسب و درمان ریشه است. انجام این روش‌ها توسط پزشکی که وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد از تشکیل کیست دندان جلوگیری می‌کند.

انجام‌ندادن معاینات روتین دندان از تشخیص کیست دندان جلوگیری می‌کند.

جراحی کیست دندان

جراحی کیست دندان که می‌تواند با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود، بسته به‌اندازه کیست ممکن است متفاوت باشد.

جراحی کیست دندان با اعمال یک عمل جراحی در ناحیه‌ای که کیست در دهان ایجاد می‌شود انجام می‌شود. ابتدا اگر التهاب ناشی از کیست وجود داشته باشد، آن را تمیز می‌کنند. سپس ناحیه‌ای که کیست در آن قرار دارد مشخص می‌شود و درمان ریشه انجام می‌شود. هدف ما در اینجا تمیزکردن آسیب و عفونتی است که در قسمت داخلی دندان ایجاد شده است. پس از اتمام فرآیند تمیزکردن، احساس فشار روی ریشه دندان از بین می‌رود.

اگر اندازه کیست کوچک باشد، فقط با درمان ریشه قابل‌درمان است. اگر اندازه کیست بزرگ باشد با درمان ریشه خارج می‌شود.

بااین‌حال، علاوه بر درمان کیست‌های کوچک، محل کیست بزرگ با پیوند استخوان یا پودرهای استخوانی پر می‌شود که می‌توان از قسمت دیگری از بدن برداشت.

هدف از پرکردن کیست بزرگ با پیوند استخوان یا پودر استخوان، جلوگیری از هرگونه فروپاشی در ناحیه فک است.

شرایطی مانند درد صورت و دردی که ممکن است در کشیدن دندان طبیعی پس از عمل جراحی رخ دهد، ممکن است پس از جراحی کیست دندان نیز رخ دهد.

 

برای کیست دندان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

کیست‌های دندانی ممکن است همیشه علائم واضحی نداشته باشند. کیست‌های دندانی بسیار کمی ممکن است با علائم ایجاد شوند؛ بنابراین باید معاینات روتین دندانپزشکی انجام شود. اگر در معاینات روتین دندانپزشکی کیست تشکیل شود، پزشک متوجه می‌شود.

کیست‌هایی با علائم بسیار کم ممکن است باعث تورم در ناحیه صورت، تورم در پلک‌ها، بی‌حسی در لب‌ها، اختلالات نامتقارن در ناحیه صورت، تورم در بافت‌های نرم مجاور دندان، ترشحات التهابی، پوسیدگی دندان و شکستگی در ناحیه صورت شوند. در صورت مشاهده این علائم باید معاینه در نزدیک‌ترین کلینیک سلامت دهان و دندان یا متخصص جراحی دهان و فک و صورت در پلی‌کلینیک سلامت دهان و دندان انجام شود.

سؤالات متداول در مورد کیست دندان

سؤالات متداول در مورد کیست دندان

کیست‌های دندانی به‌راحتی با درمان ریشه در نتیجه تشخیص زودهنگام درمان می‌شوند. با رشد کیست، درمان دشوارتر می‌شود. اگر درمان و حذف نشود، باکتری‌های اینجا روی دریچه‌های قلب و مفاصل ما می‌نشینند و باعث عفونت می‌شوند. اگر این کیست‌ها برداشته نشوند، بیماران مبتلا به بیماری‌های جدی مانند پیوند ریه، کبد، کلیه یا عمل تعویض دریچه قلب به دلیل خطر عفونت قابل‌درمان نیستند.

اگرچه کیست‌های دندانی نوعی بیماری است که در صورت درمان‌نشدن باعث تحلیل استخوان، تغییرات بافتی یا آسیب به دندان های مجاور می‌شود یا در صورت عدم درمان از انجام عمل‌های جدی مانند بای‌پس و پیوند عضو جلوگیری می‌کند، اما کیست‌های دندانی سلول سرطانی نیستند.

این اشتباه است که بگوییم همه انواع کیست‌ها باعث درد می‌شوند. تعداد بسیار کمی از آنها می‌توانند باعث احساس درد شوند. کیست‌هایی که در مراحل درمان دیررس هستند و به‌تدریج اندازه آنها افزایش می‌یابد، باعث ایجاد درد می‌شود. کیست‌هایی که اندازه کوچک دارند معمولاً هیچ علامتی ندارند.

اگرچه کیست‌های دندانی در اثر صدمات و ضربه‌های دندانی ایجاد می‌شوند، اما مهم‌ترین دلیل آن پوسیدگی دندان‌ها در نتیجه عدم توجه به مراقبت‌های دهان و دندان است. اگر افرادی که تحت عمل کیست دندان قرار گرفته‌اند، پس از عمل به بهداشت دهان و دندان توجهی نکنند یا دچار آسیب‌های دندانی یا ترومای هنگام تولد شوند، ممکن است کیست عود کند.

اطلاعات نویسنده